_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
كترت فى الأعوام الاخيرة استخدام الأطفال فى الاعلانات للمستشفيات و المراكز و الجمعيات الخيرية
بشكل كبير اوى
مستشفى سرطان الاطفال 57357
و مركز د/مجدى يعقوب للقلب بأسوان
ومعهد الكبد و معهد ناصر
و جمعية رسالة و مصر الخير و الأورمان و بنك الطعام و غيرهم
و دى صهيبه اللى الـ 80 مليون اكيد اتمنوا يدوها قلبهم عشان تعيش
و غيرها اسماء و شهد و عمر ووووو
بقو بيركزو على حَس الشعور العام الانسانى و العاطفى للناس
و بيستخدموا فى كده أطفال الواحد لما بيشوفهم بيتمنى انه يقطع من جسمه و يعطى لهم
و بيعرضوها بأسلوب احترافى يحرك المشاعر و يهز الأفئدة
لكككككككككككن
استخدام الأطفال فى الاعلانات الخيرية دى
هل دا سوق عبيد جديد؟
هل هو انتفاع بأطفال برءاء ؟
هل هو عمل طيب طالما أن هدفه الخير لهم ولمن مثلهم؟
هل تصدق أن هذه الاعلانات هدفها خيري فعلاً ؟
هل تصدق أنهم أطفال مرضى حقيقيون ام انهم ديكور و ممثلين ؟
و ان كانو حقيقيين فلماذا كلهم مشاء الله خلقتهم جميلة و بريئة و ليست كمثل من نراها فى الواقع ؟
هل فعلا هذه المستشفيات تستقبل كل الحالات حتى الفقيرة منها و اللى معندهمش واسطة ؟
صدقونى معنديش اجابات على الأسئلة دى و خاطرى بيجادلنى فيها
إلا انى كل ما بيجى اعلان
;نفسى أعيش - صهيبة فاروق
نفسى شعرى يبقا طوييييل
نسى
نسى
نفسى فى لعب كوتيييييييير
عايز آكل كششششرى
نفسى اتصور مع ابو تريكة
أنا نفسى أعيش
لما بيتعرض بجرى اتفرج عليه و لو حتى كنت فى الحمام
بعتبره اعلان فى فكرته ناجح جداً بل أنجح اعلان من أيام اعلان ( عبد الرحيم عمرو و حتتجوز و الشمعدان )
لكن بعد ما بتفرج عليه و قلبى يتقطع على صهيبة و اللى زيها و ليه مش زي الاطفال اللى قبلها و ليه مش طفله عادية مشفية
برجع و اقول و ايه ذنب صهيبه فى كده ليه يعملوا فيها كده
لما تكبر بإذن الله هل دا عادى بالنسبة لها و كأنها بتضحى بنفسها عشان غيرها
و لا دا استخدام لشعور طفلة لسه مش عارفة يعنى ايه كلمة كرامة
ولا طالما ان الهدف أسمى و أرفع و أحسن من المحتوى فلا مانع طالما ان الفائدة تعم؟
بزعل اوى بعد الاعلانات دى على حال الأطفال و على حال البلد اللى بقت كلها
شحاته علنية فى الخير
او شحاته مستخفية فى الاتصالات و نصبهم
او شحاته مستفزة فى الشيكولاتات و السلع الترفيهية
و شحاته ساب الزمالك
انا احترت اوى و مش عارفه انا ساخطه على استخدام الاطفال دول
و لا انا راضىه عن استخدامهم لان الفايدة اكبر من المعروض
بحاول اتجاوز الشك ده الى اليقين فى ان استخدام الاطفال دول عادى طالما انها هتساعد غيرهم
بس برجع و اقول ذنبهم ايه
فهل فعلاً حيرتى دى هلاقيها عند حد فيكم ؟؟؟؟!!!
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الموضوع مفتوح للحوار العام أو الرد على الأسئلة اللى فى الاول
براحتكم
و فوق كل ده و بعد كل ده يجب ان نسأل الله تعالى لهم الشفاء
و للمقيمين عليهم الهداية و الرشاد و حسن السداد
و ان يعفينا و اطفالنا من كل سوء









رد مع اقتباس



المفضلات