السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة



أ - ب سياسية


جاتلى فكرة التوبيك من برنامج

كلمة ومعنى






بس البرنامج بتاعنا اكيد هايختلف شوية

هدف البرنامج :-
1 - ان على الاقل وسط مجتمعنا الصغير اللى بيتكون منة القهوة يكون عندنا اتفاق جماعى على كلمات كتيرة بنسمعها كل يوم زى
النخبة السياسية - النائب العام - البيروقراطية - تكنوقراطية او غيرهم
, لان هى نفس الكلمة لكن معناها بيختلف عند كل واحد فينا .

فكرة البرنامج او الاستضافة
هاتكون على عدة محاور كالاتى :-
اول محور :
هانختار عضو , ولة مطلق الحرية انة يختار اى كلمة او معاهدة طبعا تتناسب مع الركن السياسى او احنا اللى نختار لة
حسب ما يحب

تانى محور :
وبعدين العضو دة هايعرف المصطلح ويشرحة
وكل ما يتعلق بية يعنى يحاول يغطى المصطلح على قد ما يقدر ,
( بعد يعرف المصطلح يفضل ان العضو يكتب وجهة نظرة هو بخصوص المصطلح )
ثالث محور :
يوزع اللنك على اكبر عدد من الاعضاء ويتناقش معالاعضاء
بخصوص المصطلح او المعاهدة .

المحور الرابع والاخير :
يلخص اهم ما تم الاتفاق علية فى النقاش





منتظرة الاقتراحات بخصوص البرنامج