facebook

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 5 من 6

الموضوع: كلام من القلب

  1. #1
    المديرة العامة الصورة الرمزية اميرة حبى انا
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    مصر
    العمر
    50
    المشاركات
    12,656
    معدل تقييم المستوى
    10


    V4 كلام من القلب

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بداية تعلمون مدى حبى لهذا المنتدى
    حبى اللى جعلنى لا استطيع الاشتراك فى اى منتدى آخر والاستمرار فيه كما فعل غيرى
    اعرفكم حاجة بسيطة عن نفسى
    انا اعيش فى دائرة مغلقة تماما
    لايوجد بها غير زوجى واولادى وامى واخواتى واحيانا بعض الاقارب
    وفى هذه الدائرة اغلقت انا على نفسى اكثر واكثر
    ويمكن دى غلطة بس هو ده اللى حصل
    لم اعلم يوما ما يحدث فى هذه البلد من خبايا النظام السابق او جرائمه
    كنت زى مابيقولوا بصدق
    حادثة تبقى حادثة ارهاب يبقى ارهاب
    وفى يوم جيت هنا وقابلتكم
    وقابلت غيركم
    واتكلمنا واتخانقنا (مع تحفظى وان رفض البعض لم اكن يوما بداية لخناق ولم اسعى لهذا على الاطلاق وكنت اتحدث بمنتهى الهدوء والوضوح ما اطلقتم عليه وانتشر انى عصبية جدا وباخد كل حاجة على اعصابى)مافيش مشكلة فليكن
    عرفت منكم كتير اوى كل حاجة تقريبا
    عرفت مالم اكن اعرفه
    وفهمت
    واقتنعت
    صحيح كان فى ناس عجيبة مش مقدرة يعنى ايه حد مش عارف بس برضو مش مشكلة
    شفت هنا كتير
    شفت الشاعر والانسان والفنان والكاتب والصغير والكبير
    عرفت مين بيحب ومين لايمكن يكون بيعرف يحب
    عرفت مين صادق ومين كداب
    عرفت مين طيب ومين مش عايز يكون غير هو بس فوق الجميع
    من غير زعل ماهو المنتدى مجتمع صغير صحيح لكن فيه كل طباع الناس
    عرفت كتير وشفت كتير واستحملت كتير برضو
    لكن
    فلنكتفى بهذا القدر
    اعباء ومشاكل الحياة التى اتجنبها تماما
    مشاكل البلد والوضع الذى يزداد سوء كل يوم وما زلنا فى انتظار ما سيحدث وكأنه فزورة وحلها مش فى ايدينا
    الحزن الرهيب على ارواح الشباب اللى بيموتوا كل دقيقة
    كل ده اخذ كل الاماكن
    لم يعد هناك مكان لمزيد من الاختلافات والتصميم والردود اللاذعة
    اكتب كل هذا لاقول لكم
    من يرى الاشياء بوجهة نظر مختلفة هو حر
    اللى يشتم الثوار حر
    اللى مش عاجبه ميدان التحرير هو حر
    اللى عاجبه المجلس العسكرى حر
    اللى مش عاجبه برضو حر
    اللى مع الثوار قلبا وقالبا حر
    اللى فى الميدان او مش فيه وعاجبه برضو حر
    اللى شايف اللى بيحصل فى البلد عادى وصح هو حر
    اللى شايفه خراب ودمار برضو حر
    كفاية
    لا يفرض احد رأيه على احد حتى ولو كان بكلام غير مباشر
    اكتفيت
    او
    اكتفينا جميعا
    وان حدث العكس
    وكتب احد منكم حرف واحد فيه تجريح لاى انسان موجود فى هذا المنتدى
    هحذفه
    مهما كان هذا الشخص
    وده هيتم بضغط على اعصابى اللى مبقتش مستحملة خلافات ونزاعاتده
    مش تهديد طبعا اكيد
    لكنه حفاظا على علاقتنا ببعض
    وحفاظا على هذا البيت الذى يضمنا جميعا
    فلننتظر جميعا
    ونرى
    مين كان صح
    مين كان غلط
    ودعواتكم لبلدكم ولابنائها
    ربنا يسترها معاهم ومعاكم ومعانا
    آمين
    ملحوظة: كلامى غير موجه لشخص بعينه ابدا ولكنه موجه لنا جميعا وانا اولكم
    اسفة لو طولت عليكم
    وياريت محدش يزعل منى

    نسأل الله العلي العظيم ان يغفر لأخونا جمال
    وان يتقبله لديه في جنات النعيم
    وان يلهم اهله وذويه الصبر والسلوان
    وانا لله وانا اليه راجعون


  2. #2

    افتراضي رد: كلام من القلب

    أولا أشكرك أميرة المنتدى على موضوعك الرائع
    وهدفك لم الشمل
    ولكن أعترض على شئ بسيط
    أننا هنا أو فى أى مكان أبناء مصر
    نتعلم كنا نجهل سياسة كنا أمورا كثيرة أو نعلمها ونخشى الخوض فيها
    لكن لابد وأن نحاور ونناقش ونجادل فى نطاق أخوى يفرضة علنا حب تلك البلاد عندما ندرك ما يجول حولنا ما يحدث عندما نكمل افكار بعضنا البعض سنصل للمعلومة الصحيحة
    عندما نصل لصندوق الإقتراع لن نكون مشوشين وهذا لصالحنا ولصالح مصر
    أختى العزيزة
    رأيك صواب يحتمل الخطأ
    ورأيي خطأ يحتمل الصواب
    فلسنا ربانيين
    أيضا عندما يخرج أطفال فى سن الرابعة عشر ويقتلو فى سبيل هدف هل يدركوة لصالح من تلك القطرات الغالية من الدماء تسقط لنبكى عليها
    حاورى طفلك إلى أى مدى يدرك وهل تستطيعى الحوار معه ليدرك معنى ما يحدث كاملا
    أو أنه يدخل ليقل لكى حدث كذا وكذا ومقتنع به
    من أذن له بتلك الكلمات ولأى هدف
    شكرا لكى أختى العزيزة



    أخدت بينى وبين قربك جدارا حائلا **فإنقطعت بى السبل لأتنسم الحياه
    ما دمت أنا بأول الطرق إليك مسافرا **فدعنى قربك أنشد شعرا أهــواه

  3. #3
    المديرة العامة الصورة الرمزية اميرة حبى انا
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    مصر
    العمر
    50
    المشاركات
    12,656
    معدل تقييم المستوى
    10


    افتراضي رد: كلام من القلب

    رأيك صواب يحتمل الخطأ
    ورأيي خطأ يحتمل الصواب
    هو ده اللى بقول عليه
    وهو ده الهدف من كلامى
    كل واحد يقول رأيه زى ماهو عايز
    لكن
    من غير ما يفرضه على حد
    او يعترض على رأى حد بطريقة حادة
    شكرا على ردك وتفهمك للموضوع


    نسأل الله العلي العظيم ان يغفر لأخونا جمال
    وان يتقبله لديه في جنات النعيم
    وان يلهم اهله وذويه الصبر والسلوان
    وانا لله وانا اليه راجعون


  4. #4
    الصورة الرمزية فريد
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    الدولة
    مصر
    العمر
    58
    المشاركات
    4,004
    مقالات المدونة
    1
    معدل تقييم المستوى
    23


    افتراضي رد: كلام من القلب

    كلام جميل و معناه واضح
    و لكنى اعتقد انه يجب عليكى ترك الامور تسير
    فلن تستطيعى ايقاف المعارك الجانبية
    مهما فعلتى المجتمع ذاته بل قولى ان شئتى البيت الواحد انقسمت
    فيه الاراء الافضل ان تتركى الجميع يعبر
    و لكى ان تكونى مع هذا او ذاك كما تحبى
    و طالما الحورات بلا شتائم او خروج عن نطاق الاداب العامة
    اظن الافضل ترك الامر
    هذا راى اختلفنا اتفقنا
    و لكنه راى

    ربى لا تدع قلبى يتعلق بغيرك فكل حب لسواك زائف
    ربى ذنوبى كثيرة لا يعلمها سواك قد سترتنى بها فى الدنيا و اطمع ان تغفرها لى جميعها فى الاخرة
    اعلم انى قد ابتعدت عنك ولكنى اثق انك لم تبتعد عنى ويقينى بذلك انى كلما اخطاءت اعود اليك وحدك لاتوب

    رحماك يارب العباد ياتواب
    بعبد تائب يقف على الباب

    فريد


  5. #5
    المديرة العامة الصورة الرمزية اميرة حبى انا
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    مصر
    العمر
    50
    المشاركات
    12,656
    معدل تقييم المستوى
    10


    افتراضي رد: كلام من القلب

    اوك
    برضو مش مختلفة معاك
    وبرضو هو ده اللى انا كتباه
    تناقشوا
    واختلفوا
    ولكن
    بدون خناق
    وبدون محاولة فرض رأى على الاخر
    معنى كلامى واضح جدا

    نسأل الله العلي العظيم ان يغفر لأخونا جمال
    وان يتقبله لديه في جنات النعيم
    وان يلهم اهله وذويه الصبر والسلوان
    وانا لله وانا اليه راجعون


صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. -- كلام حزين من القلب
    بواسطة RSS في المنتدى منقولات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 21-06-2011, 02:30 AM
  2. -- كلام من القلب
    بواسطة RSS في المنتدى منقولات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 04-04-2011, 02:51 AM
  3. مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 22-02-2011, 08:58 AM
  4. -- كلام يريح القلب
    بواسطة RSS في المنتدى منقولات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 12-02-2011, 08:00 PM
  5. كلام من القلب
    بواسطة صلاح الشريف في المنتدى إبداعات الأعضاء
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 14-12-2010, 07:55 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
Untitled-1