سؤالك صعب شويه ...الرومانسى
لأن دلوقتى في مصر فيه فريقين
الفريق الاول شايف ان حسنى مبارك رئيس يجب احترام ماضيه
وان السبب فى الفساد اللى كان موجود هما الوزراء والمسؤولين
وفريق تانى شايف ان حسنى مبارك ورا كل الفساد والنهب اللى كان بيحصل فى البلد دا غير الاعتقالات وقانون الطوارىء
علشان كده سؤالك صعب الاجابه عليه
لكن على ما اعتقد ان الخيار رقم 2 هو الاقرب للحقيقة
برغم انى شايفه ان فيه كتير هيخالفونى فى الرأى
لكن انا بقول ان رغم سيئات حسنى مبارك انا شايفه ان كان فيه اجابيات رغم انها قليله
وربنا يستر
وأنا مع رأيك يا وردة الايمان
لانى أرى كم السرقات وما حدث فى الفترات السابقة فى مصر وكم الامبلاة من الشعب والحكومة وكم التطاول الذى زار كل شبر داخل المحروسة ومع كل ذلك أدين الرئيس السابق بنسب كبيرة فيما يحدث
وعلى الرغم من ذلك فهو رئيس سابق لجمهورية مصر العربية لمدة ذادت عن الثلاثون عاما وكان الملك فاروق فى عصر ثورة 52 أفظع من ذلك بكثير إلا انه لم يحاكم وطلب منه الجيش الخروج الى منفاه
أما ما يحدث فهو عدم وعى ولامبالاة لكل شئ
شكرا على موضوعك القيم
أخدت بينى وبين قربك جدارا حائلا **فإنقطعت بى السبل لأتنسم الحياه
ما دمت أنا بأول الطرق إليك مسافرا **فدعنى قربك أنشد شعرا أهــواه
اما الا عاوز يعامله على انه ملك هو حر
ياخد صورته و يعلقها فى شقته
ومش عشان حكمنا تلاتين سنة بالقهر و الظلم و الطغيان
نمجده و نعظمه و نضرب له 52 طلقة فى الهواء
انا هاعمله على انه اهان الشعب
و العاقل يرى الحقيقة بعين مجردة
ولو كان ربنا بيحبه مكنش فضحه على اخر ايامه مش عارف ليه حاسس
ان الفلول لسه موجود معانا
ههههههههههه
ربى لا تدع قلبى يتعلق بغيرك فكل حب لسواك زائف
ربى ذنوبى كثيرة لا يعلمها سواك قد سترتنى بها فى الدنيا و اطمع ان تغفرها لى جميعها فى الاخرة
اعلم انى قد ابتعدت عنك ولكنى اثق انك لم تبتعد عنى ويقينى بذلك انى كلما اخطاءت اعود اليك وحدك لاتوب
رحماك يارب العباد ياتواب
بعبد تائب يقف على الباب
فريد
طبعا مش هاقول
ان الموضوع رائع بجد
و الاشادة به قليله عليه
ولان صاحبته وردة الايمان
فالموضوع اصبح ذات لمعان و بريق
ثانيا
موضوع ان فيه خدمات بس مش مجانية
انتى اتعديتى من خلود و لا ايه
المشروبات و خلافه على حسابك
احنا ملناش دعوة
ثالثا موضوع حسنى مبارك
وطبعا كل واحد حر فى رايه
يقول كيفما شاء
هكذا تعملنا فى ميدان التحرير
و هكذا علمتنا الثورة
التى نحيى فى ظلها الان
والفضل اولا و اخيرا لله
نرجع لحسنى مبارك
الا شايف ان ليه حسنات
يتفضل بهدوء يقولنا عليها
من غير كلام ملوش لازمة
يعنى مثلا ميقلش كنا عايشين فى امن و امان
ميقلش كنا بناكل و نشرب
ميقلش امى لما ماتت سبنى اعيط عليها
ولا كنا بيدينا عشرة جنيه منحة عيد العمال
ولا ولا ولا ولا
لو نتكلم عن السيئات
واحد حبس كل الجماعات الاسلامية
التى لها صفة تشدد او غيرها
و كل من انتمى للدين باى صلة
اتنين البطالة
تالتة العنوسة
اربعة كرهنا لكل الدول العربية و المعاملة بالمثل
خمسة اصبحنا بلا هدف كدولة
سادسا لم يعد لنا دور دولى او اقليمى او حتى داخلى
سابعا اسقط من داخلنا حب بلدنا التى بالاصل حبها فطرى
ثامنا و و و و وووو
وووو
وووو
ووووو
ووووو
وووو
ووووو
و الا عاوز يذود انا تحت امره
وفى النهاية المعاملة ستكون على حسب ماقترفه من جرائم
فى حق مصر و شعبها و تاريخها و اولادها
بالقانون وحده ولا نريد غير ذلك
ربى لا تدع قلبى يتعلق بغيرك فكل حب لسواك زائف
ربى ذنوبى كثيرة لا يعلمها سواك قد سترتنى بها فى الدنيا و اطمع ان تغفرها لى جميعها فى الاخرة
اعلم انى قد ابتعدت عنك ولكنى اثق انك لم تبتعد عنى ويقينى بذلك انى كلما اخطاءت اعود اليك وحدك لاتوب
رحماك يارب العباد ياتواب
بعبد تائب يقف على الباب
فريد
الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)
المفضلات