facebook

صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 20 من 28

الموضوع: مناقشاتنا واحنا مختلفين

  1. #16

    مشرفة الأخبار و المعالم السياحية

    الصورة الرمزية lionking
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    ام الدنيا
    المشاركات
    5,361
    معدل تقييم المستوى
    24


    افتراضي رد: مناقشاتنا واحنا مختلفين

    بسم الله ما شاء الله

    ربنا يزيد ويبارك

    مجمعين عند النبى ان شاء الله

    اولا تحيه اعزاز وتقدير واجبه للحاج جمال
    الكبير اوى ( كبير المقام ) طبعا
    موضوعك روووعة وده امر لابد منه

    تحيه جامده وسلام حاير وطاير لكل الناس اللى شاركت برايها فى الموضوع واللى لسه هتشارك

    انا بقالى اسبوع مش متابعة الاخبار ولا بشوف حاجة ومريحه دماغى

    انا عندى كلمتين هقولهم واتكل على الله
    لان واضح جداا ان كل واحد متمسك برايه وقافش على موقفه

    بصوا يا جدعان بأه
    بالنسبه لاهانة الرموز الوطنية ده امر مرفوض وخاصة اذا كانت واضحه من اول يوم ومن قبل الثورة كمان ومنهم
    البوب

    بالنسبة لمهاجمة التيارات الاسلامية
    اذا انا شخصيا بهاجم تيار معين بيكون نتيجة لاداؤه وتصرفاته المشينة والتى تسيىء للدين الاسلامى قبل الاشخاص
    رايى ان الاسلاميين مكانهم فى الدعوة وليس السياسة لان السياسة محتاج للكذب والتلون وده رايي

    بالنسبة بأه للاهم

    وتوهم البعض ان الشخصيات العامة لا يمكن انتقادها
    فده غلط
    كل الناس يمكن توجيه النقد لهم ولكن المشكلة ان المشايخ اللى دخلت السياسة واللى كانت مستخبية ايام زمان للاسف الناس بتصدق كلامهم كانهم انبياء


    سؤالى للاخوة السلفيين

    اين الاعتصاااااااااااااااااااااااااااام








  2. #17

    مشرفة عالم الحيوان وكوكبنا الجميل

    الصورة الرمزية DMR
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    الدولة
    مصر
    المشاركات
    2,197
    معدل تقييم المستوى
    20


    افتراضي رد: مناقشاتنا واحنا مختلفين

    انا ليا تعليق على نقطتين بس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lionking مشاهدة المشاركة

    بصوا يا جدعان بأه
    بالنسبه لاهانة الرموز الوطنية ده امر مرفوض وخاصة اذا كانت واضحه من اول يوم ومن قبل الثورة كمان ومنهم
    البوب

    بالنسبة للنقطة دي فأنا متفقة معاكي تماما

    بالنسبة لمهاجمة التيارات الاسلامية
    اذا انا شخصيا بهاجم تيار معين بيكون نتيجة لاداؤه وتصرفاته المشينة والتى تسيىء للدين الاسلامى قبل الاشخاص

    و النقطة دي بردو متفقة معاكي فيها

    رايى ان الاسلاميين مكانهم فى الدعوة وليس السياسة لان السياسة محتاج للكذب والتلون وده رايي

    انا من وجهة نظري ان دي فكرة النظام السابق كان بيحاول يقنعنا بيها للتخويف من الاسلاميين و النظام الاسلامي .... و لكن انا من وجهة نظري لو واحد هيتبع الدين بجد مش زي اليومين دول أقسم بالله العظيم حال البلد هيتصلح و الكل هيبقى كسبان ... و بالنسبة للنقطة بتاعت ان السياسة محتاجة كذب و تلون ... لو السياسي الاسلامي ( كما تسمونه ) اتبع هدي الرسول صلى الله عليه و سلم و نهج منهجة في سياسة البلاد فلا أظن انه سيُضطر للكذب و التلون .. الرسول صلى الله عليه و سلم كان سياسي ناجح و لا أعتقد انه كَذِبَ و تَلَوَّنَ !!

    لماذا نعترض على سياسة لم نجربها و لم نعلم عنها شئ ؟؟؟ ... من قرأ سياسة الرسول في إدارة البلاد حتى يحكم عليها ؟؟؟




    أنا عارفة ان ممكن حد يقول عليا ساذجة و طيبة و مين هيسمع للكلام الحلو ده و يتبع السنة بجد !!!
    فالننتظر ... ربما يظهر المسلم الحق و ليس المتأسلم



    فلسطين اقبل وجهك فوق الجبين
    و ابكي فيكي الزمان الحزين
    و اصرخ لالمك و لا استكين
    لو كنت رجلا لحملت سيفا او سكين
    فعذرا لأنني امرأة بين رجال ..... ليسو صلاح الدين

    دي دي


  3. #18
    المشرف العام الصورة الرمزية fagrmasr01
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    فى عقل وقلب محبوبتى
    المشاركات
    10,997
    معدل تقييم المستوى
    29


    افتراضي رد: مناقشاتنا واحنا مختلفين

    طبعا منورين ومفرحين قلبى

    أولا ايجابيات
    اللمة حلوة اوى
    حتى لو مختلفين
    لأن الاختلاف شئ طبيعى وهو جزء من تكوين عقول البشر


    أما نقاط التحسن فى الموضوع فهى
    مينفعش نهين الرموز مهما كان خصوصا ان الرموز بيضحوا فى سبيل مبادئ وقيم لابد نحييهم على شجاعتهم فى الدفاع عنها

    وكمان مينفعش نربط أداء شخص .. ولو كان داعية .. بالدين الحنيف
    لأن كل منا يؤخذ من كلامه ويرد عليه
    الا صاحب المقام عليه افضل الصلاة وأتم السلام
    إنما هى اجتهادات تصيب وتخئ فلا يجوز ان نرهن نجاح الاجتهاد او فشله بنجاح النظرية او لا سمح الله فشلها

    أما الربح الجميل فهو ما أتمناه منكم .. ألا وهو .. استمرار النقاش

    حياكم الله وأحياكم بخير كل عام
    كل عام وانتوا طيبين .. ياطيبين
    سبحان الله وبحمده
    سبحان الله العظيم



  4. #19

    مشرفة عالم الحيوان وكوكبنا الجميل

    الصورة الرمزية DMR
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    الدولة
    مصر
    المشاركات
    2,197
    معدل تقييم المستوى
    20


    افتراضي رد: مناقشاتنا واحنا مختلفين

    الحقيقة موضوع حضرتك يا استاذ جمال رائع جدا ... فتح مجالات كتير للنقاش
    و مهما كان الاختلاف .. فلن يفسد للود قضية


    فلسطين اقبل وجهك فوق الجبين
    و ابكي فيكي الزمان الحزين
    و اصرخ لالمك و لا استكين
    لو كنت رجلا لحملت سيفا او سكين
    فعذرا لأنني امرأة بين رجال ..... ليسو صلاح الدين

    دي دي


  5. #20

    مشرفة الأخبار و المعالم السياحية

    الصورة الرمزية lionking
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    ام الدنيا
    المشاركات
    5,361
    معدل تقييم المستوى
    24


    افتراضي رد: مناقشاتنا واحنا مختلفين

    ازيك يا دى دى

    منوره والله يا قمر

    انا زعلت من ردك فى حاجة واحدة

    انك قلتى عليا انى بسمع كلام النظام السابق
    او
    انى مقتنعه بكلامه واكاذيبه

    وده غلط لان معروف جدا عنى انى من المعارضين من زماااااااااان اوى وكانوا هنا دايما بيخافوا عليا من كلامى ونقدى ومواضيعي

    بس هعديها عشسان انا طيوبة

    ههههههههههههههههه

    بالنسبة للاسلاميين اللى دخلوا فى السياسة

    عدى معايا كام مره كذبوا وتلونوا ورجعوا فى كلامهم كده

    اقعدى افتكرى من اول الثورة لما خافوا وقالوا الخروج على الحاكم حرام شرعا وبعد ما الحاكم مشي خرجوا وبدأوا يلموا الغنائم

    والامثلة كتير اوى

    بالنسبة للاخوان والسلفيين

    ياريت يتبعوا هدى الرسول عليه افضل الصلاة والسلام مكانش حد هيزعل لكن للاسف هما مش عارفين ومش هيعرفوا

    احنا مش عايشين فى قارة لوحدنا

    وهما عندهم قناعات مش هتتغير وبانت فى تصرفاتهم فى المجلس المنحل

    وبعدين يا حبيبتى ما احنا دلوقتى بيحكمنا الاخوان اهو

    محدش قال حاجة خالص

    بالعكس

    انا من المعارضين للاخوان ولم انتخب مرسي

    ولكن له منى كل الاحترام والتقدير ومستنيه اشوف اى انجازات

    الدين الاسلامى مش غلط لكن
    من يقوموا بتفسيره من المتشددين هما اللى غلط









صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. [ شرح ] : شرح سريع ومفهوم :تركيب نظامين مختلفين او اكثر على جهاز واحد ك win و mac في نفس الوقت
    بواسطة محمد المصري في المنتدى البرامج والبرامج المشروحة
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 02-01-2012, 08:40 PM
  2. ـكنا واحنا صغار ...
    بواسطة RSS في المنتدى منقولات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 22-08-2011, 09:24 AM
  3. -- واحنا يا متغربين فين تصويتنا
    بواسطة RSS في المنتدى منقولات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 19-03-2011, 12:40 AM
  4. -- الفاهمين بيشجعوا مصر واحنا معاهم
    بواسطة RSS في المنتدى منقولات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 28-02-2011, 12:30 PM
  5. كل سنة واحنا بروح أكتوبر
    بواسطة fagrmasr01 في المنتدى إبداعات الأعضاء
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 10-10-2010, 12:45 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
Untitled-1