انت داهية يامصطفي والله
هههههههههه
ليووووووووووون خدي الموقع دا وهو هيفيدك جدا جدا
وابقي ادعيلي دعوة حلوة كدا بلاش بخل
مااااااااااااشي
http://yassernasr.com/







موضوع مهم جدا بجد يا ليون
والكلام فيه مش هاينفع يكون من خلال نظريات صماء
انما نصيحتى من خلال تجربتى مع خمس ولاد وكمان حفيد .. عقبالك باذن الله .. ان لازم احنا اللى نعلم ولادنا أساليب التماشى مع متطلبات الحياة بهدوء ومن غير ما احنا نفسنا نتعصب
لان الوسطية مهمة جدا فى التعامل مع عيالنا علشان نطلع باذن الله جيل هادى او الى حدٍ ما مستقر نفسياً
هنا الولد .. بسم الله ماشاء الله عليه .. ذكى ولماح .. وبيجرب يكتشف حياته زى أى طفل فى سنه .. ربنا يحميه ويحرسه
واول تجاربه لازم تكون مع ماما طبعاً
لأن الولد هنا بيكون واثق من رحمة رد الفعل من الأم مهما أخطأ
وبالتالى بيجرب بقلب واثق من حنية رد الفعل مهما كان فى الظاهر جامد او قاسى
فى الحالة دى لازم نتعامل معاه بهدوء .. هدوء حقيقى وم مفتعل ولا تمثيل .. علشان بجد نزرع فيه القيمة والمبدأ طبعا وفى نفس الوقت منخليهوش يفقد الثقة فى حنان ماما اللى هو واثق انها بتحبه زى عينيها واكتر
واولى خطوات الاصلاح تبدأ بتحديد المشكلة ..
وأظنها هنا الدلع والخوف على الطفل شويتين زيادة .. ومشكلتنا مش ان الطفل استثمر الوضع القائم
.. انما مشكلتنا هى احنا ..
لأن احنا الوضع القائم
بهدوء وبراحة كدا ومن غير قمصة نرفض له طلب واتنين على اعتبار مثلا مثلا .. مكرونة بالبشاميل ليه ؟ ما احنا عندنا مثلا مكرونة عادية وبانيه .. او مثلا عندنا برضو مكرونة لكن باللحمة المفرومة
يعنى برضو مكرونة .. مش شرط بالبشاميل المرة دى يا حبيبى
ولو رفض تقوليله برضو بحنان الأم
ماما مش هتقدر تعمل البشاميل اليومين دول لان ماما مش قادرة.. لكن لو ابنى حبيبى يوررينى شطارته ويخلص على الموجود .. من عينيا هعمل له بالبشاميل بكرة من عينى
فيها رفض .. لكن من غير تحدى
وزى ما هو بيستثمر حب ماما وحنانها عليه
ماما تستثمر حب الابن ليها بهدوء
ولما ينفذ المطلوب يتكافئ بكلمة شكر مش بحلويات مثلا او نزود الدلع
علشان منزرعش فيه قيمة معاكسة انه كل ما يعمل شئ كويس لماما لازم ياخد الثمن
وباذن الله لى عودة
ان كان فى العمر بقية
وعلى سبيل المثال ..
سبحان الله وبحمده
سبحان الله العظيم
الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)
المفضلات