facebook

صفحة 3 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 15 من 31

الموضوع: ابــــنـــــى مــــــتمرد جداااااا وعنيد

  1. #11

    مشرفة الأخبار و المعالم السياحية

    الصورة الرمزية lionking
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    ام الدنيا
    المشاركات
    5,361
    معدل تقييم المستوى
    24


    افتراضي رد: ابــــنـــــى مــــــتمرد جداااااا وعنيد

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى مامون مشاهدة المشاركة
    انا عندى اقتراح ممكن هيكون صعب بس سحرى العيال لغاية سن 12سنه تروح ملاجىء وبعد12 الى 18 تروح احداث تتطلع بسم الله تهذيب واصلاح

    هههههههههههههههههههههههه
    ونعم النصيحة

    بس لا يا عم انا استحمله وهو كده ولا انه يبعد عنى فمتو ثانية

    منك لله يا شيخ انت ايه اللى جابك هنا ....... خليك فى التوك توك بتاعك








  2. #12

    مشرفة الأخبار و المعالم السياحية

    الصورة الرمزية lionking
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    ام الدنيا
    المشاركات
    5,361
    معدل تقييم المستوى
    24


    افتراضي رد: ابــــنـــــى مــــــتمرد جداااااا وعنيد

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميرة حبى انا مشاهدة المشاركة
    الله يسامحك يا شيخ
    تعالى يا ليون
    ردى الاخ بتاع الاحداث ده

    حسبى الله ونعم الوكيل

    طب ده يترد عليه ازاااااااااى

    انا صحته يخليه فى التوك توك احسن








  3. #13

    افتراضي رد: ابــــنـــــى مــــــتمرد جداااااا وعنيد

    انت داهية يامصطفي والله
    هههههههههه

    ليووووووووووون خدي الموقع دا وهو هيفيدك جدا جدا
    وابقي ادعيلي دعوة حلوة كدا بلاش بخل
    مااااااااااااشي



    http://yassernasr.com/









  4. #14
    المشرف العام الصورة الرمزية fagrmasr01
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    فى عقل وقلب محبوبتى
    المشاركات
    10,997
    معدل تقييم المستوى
    29


    افتراضي رد: ابــــنـــــى مــــــتمرد جداااااا وعنيد

    موضوع مهم جدا بجد يا ليون
    والكلام فيه مش هاينفع يكون من خلال نظريات صماء
    انما نصيحتى من خلال تجربتى مع خمس ولاد وكمان حفيد .. عقبالك باذن الله .. ان لازم احنا اللى نعلم ولادنا أساليب التماشى مع متطلبات الحياة بهدوء ومن غير ما احنا نفسنا نتعصب
    لان الوسطية مهمة جدا فى التعامل مع عيالنا علشان نطلع باذن الله جيل هادى او الى حدٍ ما مستقر نفسياً
    هنا الولد .. بسم الله ماشاء الله عليه .. ذكى ولماح .. وبيجرب يكتشف حياته زى أى طفل فى سنه .. ربنا يحميه ويحرسه
    واول تجاربه لازم تكون مع ماما طبعاً
    لأن الولد هنا بيكون واثق من رحمة رد الفعل من الأم مهما أخطأ
    وبالتالى بيجرب بقلب واثق من حنية رد الفعل مهما كان فى الظاهر جامد او قاسى

    فى الحالة دى لازم نتعامل معاه بهدوء .. هدوء حقيقى وم مفتعل ولا تمثيل .. علشان بجد نزرع فيه القيمة والمبدأ طبعا وفى نفس الوقت منخليهوش يفقد الثقة فى حنان ماما اللى هو واثق انها بتحبه زى عينيها واكتر

    واولى خطوات الاصلاح تبدأ بتحديد المشكلة ..
    وأظنها هنا الدلع والخوف على الطفل شويتين زيادة .. ومشكلتنا مش ان الطفل استثمر الوضع القائم
    .. انما مشكلتنا هى احنا ..
    لأن احنا الوضع القائم
    بهدوء وبراحة كدا ومن غير قمصة نرفض له طلب واتنين على اعتبار مثلا مثلا .. مكرونة بالبشاميل ليه ؟ ما احنا عندنا مثلا مكرونة عادية وبانيه .. او مثلا عندنا برضو مكرونة لكن باللحمة المفرومة
    يعنى برضو مكرونة .. مش شرط بالبشاميل المرة دى يا حبيبى
    ولو رفض تقوليله برضو بحنان الأم
    ماما مش هتقدر تعمل البشاميل اليومين دول لان ماما مش قادرة.. لكن لو ابنى حبيبى يوررينى شطارته ويخلص على الموجود .. من عينيا هعمل له بالبشاميل بكرة من عينى
    فيها رفض .. لكن من غير تحدى
    وزى ما هو بيستثمر حب ماما وحنانها عليه
    ماما تستثمر حب الابن ليها بهدوء
    ولما ينفذ المطلوب يتكافئ بكلمة شكر مش بحلويات مثلا او نزود الدلع
    علشان منزرعش فيه قيمة معاكسة انه كل ما يعمل شئ كويس لماما لازم ياخد الثمن

    وباذن الله لى عودة
    ان كان فى العمر بقية


    وعلى سبيل المثال ..

    سبحان الله وبحمده
    سبحان الله العظيم



  5. #15

    مشرفة الأخبار و المعالم السياحية

    الصورة الرمزية lionking
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    ام الدنيا
    المشاركات
    5,361
    معدل تقييم المستوى
    24


    افتراضي رد: ابــــنـــــى مــــــتمرد جداااااا وعنيد

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسامة22 مشاهدة المشاركة
    انت داهية يامصطفي والله
    هههههههههه

    ليووووووووووون خدي الموقع دا وهو هيفيدك جدا جدا
    وابقي ادعيلي دعوة حلوة كدا بلاش بخل
    مااااااااااااشي



    http://yassernasr.com/


    ربنا يسهل يا اسامة انا هروح الموقع وهرد واقولكم النتيجة

    وربنا يسهل ان شاء الله








صفحة 3 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 22-11-2010, 12:00 AM
  2. - "جداااااا" -
    بواسطة RSS في المنتدى منقولات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 03-11-2010, 09:40 PM
  3. حوار هام جداااااا
    بواسطة محمود التهامي في المنتدى منتدى النثر
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 06-01-2009, 04:15 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
Untitled-1