facebook

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 6 إلى 10 من 11

الموضوع: خطيبى يبكى كثيراااا

  1. #6
    الصورة الرمزية الطاوس الحزين
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    فى اعماق نفسى
    العمر
    58
    المشاركات
    521
    معدل تقييم المستوى
    18

    افتراضي رد: خطيبى يبكى كثيراااا

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fagrmasr01 مشاهدة المشاركة
    لا حول ولا قوة الا بالله


    أولا .. حمدا لله ع السلامة يا طاووس

    فعلا اشتقنا لمواضيعك ومشاركاتك

    باذن الله مش تغيبى تانى عننا أبداً


    أما صاحبة المشكلة
    فانها تقول انه ممتاز فى كل شئ ما عدا هذه النقطة
    وهى وان كانت نقطة صعبة ولكن
    انصحها طالما بتحبه وهو ممتاز
    تساعده وتدعمه نفسياً
    ولو بمساعدة طبيب نفسانى

    ودعمها النفسى له مهم اوى

    شكرا جزيلا على رايك وننتظر راى باقى الاعضاء


    شكرا على كلماتك الطيبة.. وغيابى بجد بجد غصب عنى .. كانت امتحانات الاولاد ...




    قد طرأت على ظروف
    قد تمنعنى من الدخول
    اسالكم الدعاء


  2. #7
    الصورة الرمزية الطاوس الحزين
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    فى اعماق نفسى
    العمر
    58
    المشاركات
    521
    معدل تقييم المستوى
    18

    افتراضي رد: خطيبى يبكى كثيراااا

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خلود مشاهدة المشاركة
    والله اشتقنا لكى فعلا ياطاووس


    وحمدا الله بالسلامه ومتغيبيش عننا تانى بقى

    الامتحانات خلصت اهيه وعايزينك ويانا تانى بمشاركاتك ومواضيعك الجميله

    وربنا ينجح لك الاولاد ان شاء الله

    اما بالنسبه للمشكله اللى قدامنا دى

    زى ما قال جمال كده هو مطلوب له طبيب نفسى يساعده فى مشكلته دى

    هى محتاجه جمبها راجل مش واحد مع اى موقف هيقعد يعيط لها

    محتاجه راجل يتحمل المسؤليه وياها ويتحمل مسئوليه اولاد وعيشه وبيت

    هو يشوف دكتور نفسى يشوفه ويتابع حالته

    وتقبلى تحياتى وردى

    ونورتى تانى ياطاووس واياكى تغيبى بقى تانى




    بجد بجد انا كمان اشتقت لكم


    الحمد لله ان الامتحانات خلصت .. بس خلصت على هههه


    شكرا خلود على ترحيبك الجميل

    وشكرا على رايك ..وننتظر باقى الاعضاء


    قد طرأت على ظروف
    قد تمنعنى من الدخول
    اسالكم الدعاء


  3. #8
    الصورة الرمزية الطاوس الحزين
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    فى اعماق نفسى
    العمر
    58
    المشاركات
    521
    معدل تقييم المستوى
    18

    افتراضي رد: خطيبى يبكى كثيراااا

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قمر مشاهدة المشاركة





    نورتى يا قمرى الموضوع


    قد طرأت على ظروف
    قد تمنعنى من الدخول
    اسالكم الدعاء


  4. #9
    الصورة الرمزية الطاوس الحزين
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    فى اعماق نفسى
    العمر
    58
    المشاركات
    521
    معدل تقييم المستوى
    18

    افتراضي رد: خطيبى يبكى كثيراااا

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الباشا تلميذ مشاهدة المشاركة
    حمدالله على السلامه ياطاووس

    اسعدنى جدا عودتك بعد فترة الغياب الطويله جدا

    بالنسبة للمشكله هذه فانتى موضحتيش سبب عياطه ده
    هل هو عند مواجهة مشكلة ؟
    ام عندما يقسوا عليه احد ؟
    ام ماذا ؟
    وبعد ماينتهى من العياط رد فعله ايه
    بيتم حل المشكله ولامعندوش المقدره على مواجهة المسؤلية !!!
    ارجوا التوضيح حتى يتم طرح المشاركات والحلول الصحيحه

    وسعدت بعودتك مرة اخرى




    اسعدنى ترحيبكم الجميل بياااا

    هى تشعر بسلبيته فى معالجته للامور فتزعل منه

    و هو بيعيط لو زعلت منه البنت صاحبة المشكله

    ويفضل يتوسل اليه انها مش تزعل الى ان يصل الى هذه الحالة من الانهيار ..


    كثيرا ما كانت تتركه لعل امره ينصلح ولكن قبل ان يلفظ انفاسه الاخيره تجرى عليه وتهدأ من روعه

    لكن طبعا الخلاف امر ضرورى... وخاصة فى فترة التعارف
    (الخطوبة )

    ده سبب خوفهاااا


    مثال

    طلبت منه يقول جملة معينه لامه ... لم يقولها لمدة 3 ايام

    وكل يوم تتل ها عملت ايه يتحجج

    فشعرت بسلبيته الشديدة وخاصة ان الجمله كان استأذان

    ومش مهم توافق او ترفض (يعنى امر عادى )


    فزعلت منه فضل يبكى الى ان وصلت حالته انه مش قادر يتنفس اضطرت هى تهديه خوفا عليه ..


    وطبعا مامته لما شافته كدا نفذت له كل اللى عوذه بسهوله


    يا ترى اجبت على سؤالك ام لاااا


    ((( انا معنديش تعديل فى النص ... هل الجميع عنده نفس المشكله ))))


    قد طرأت على ظروف
    قد تمنعنى من الدخول
    اسالكم الدعاء


  5. #10
    مشرف قسم الثقافة الدينية العامة الصورة الرمزية الباشا تلميذ
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    مصر
    المشاركات
    2,363
    معدل تقييم المستوى
    20


    افتراضي رد: خطيبى يبكى كثيراااا

    طلبت منه يقول جملة معينه لامه ... لم يقولها لمدة 3 ايام

    وكل يوم تتل ها عملت ايه يتحجج

    فشعرت بسلبيته الشديدة وخاصة ان الجمله كان استأذان

    ومش مهم توافق او ترفض (يعنى امر عادى )


    فزعلت منه فضل يبكى الى ان وصلت حالته انه مش قادر يتنفس اضطرت هى تهديه خوفا عليه .

    معنى كده انه انسان سلبى
    وغير قادر على المواجهه
    وميقدرش يتحمل المسؤليه
    والمثال البسيط اللى قلتيه يوضح كده
    مابالك بمشاكل الزواج
    وتحمل مسؤلية اسره كامله زوجه وأولاد
    هى تشعر بسلبيته فى معالجته للامور فتزعل منه

    و هو بيعيط لو زعلت منه البنت صاحبة المشكله

    ويفضل يتوسل اليه انها مش تزعل الى ان يصل الى هذه الحالة من الانهيار ..


    كثيرا ما كانت تتركه لعل امره ينصلح ولكن قبل ان يلفظ انفاسه الاخيره تجرى عليه وتهدأ من روعه



    ياترى لما يصادفهم اى مشكله هتعمل ايه معاه ؟
    هل هتتبع نفس الطريق التى ستنتهى فى الاخر بأنها تحاول انها ترضيه وتبعده عن المشكله !!!

    فعليها اولا أن تصلى لله عز وجل صلاة استخاره
    للاستمرار معه ام .......

    ثانيا : تحاول أن تغير من صفاته السلبيه
    فهو لايعانى من مرض نفسى ولاكنه
    وأسف فى الوصف (ضعيف الشخصية - لايستطيع تحمل المسؤليه - سلبى)

    فلا بد من ان تحاول تغير هذه الصفات السيئه حتى لا يحدث ما لايحمد عقباه

    وشكرا ليكى ياطاوس





صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. نغمة موبايل لطفل يبكي
    بواسطة حسون سبعين في المنتدى برامج الموبايل
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 30-01-2010, 06:55 PM
  2. هل تعلم متى يبكي الشيطان
    بواسطة اميرة حبى انا في المنتدى الثقافة الدينية العامة
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 27-01-2010, 07:15 PM
  3. سوال يبكي القلب وعاوزه اجابه صريحه....
    بواسطة قمر في المنتدى قسم النقاشات الجــادة
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 31-08-2009, 06:26 PM
  4. كان يبكي طوال الليل !!!
    بواسطة الباشا تلميذ في المنتدى منتدى القصة
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 17-05-2009, 09:38 AM
  5. هنا يبكى الرجال
    بواسطة اميرة حبى انا في المنتدى منتدى القصة
    مشاركات: 15
    آخر مشاركة: 07-04-2009, 10:58 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
Untitled-1