اسعدنى ترحيبكم الجميل بياااا
هى تشعر بسلبيته فى معالجته للامور فتزعل منه
و هو بيعيط لو زعلت منه البنت صاحبة المشكله
ويفضل يتوسل اليه انها مش تزعل الى ان يصل الى هذه الحالة من الانهيار ..
كثيرا ما كانت تتركه لعل امره ينصلح ولكن قبل ان يلفظ انفاسه الاخيره تجرى عليه وتهدأ من روعه
لكن طبعا الخلاف امر ضرورى... وخاصة فى فترة التعارف
(الخطوبة )
ده سبب خوفهاااا
مثال
طلبت منه يقول جملة معينه لامه ... لم يقولها لمدة 3 ايام
وكل يوم تتل ها عملت ايه يتحجج
فشعرت بسلبيته الشديدة وخاصة ان الجمله كان استأذان
ومش مهم توافق او ترفض (يعنى امر عادى )
فزعلت منه فضل يبكى الى ان وصلت حالته انه مش قادر يتنفس اضطرت هى تهديه خوفا عليه ..
وطبعا مامته لما شافته كدا نفذت له كل اللى عوذه بسهوله
يا ترى اجبت على سؤالك ام لاااا
((( انا معنديش تعديل فى النص ... هل الجميع عنده نفس المشكله ))))
قد طرأت على ظروفقد تمنعنى من الدخولاسالكم الدعاء




طلبت منه يقول جملة معينه لامه ... لم يقولها لمدة 3 ايام
وكل يوم تتل ها عملت ايه يتحجج
فشعرت بسلبيته الشديدة وخاصة ان الجمله كان استأذان
ومش مهم توافق او ترفض (يعنى امر عادى )
فزعلت منه فضل يبكى الى ان وصلت حالته انه مش قادر يتنفس اضطرت هى تهديه خوفا عليه .
معنى كده انه انسان سلبى
وغير قادر على المواجهه
وميقدرش يتحمل المسؤليه
والمثال البسيط اللى قلتيه يوضح كده
مابالك بمشاكل الزواج
وتحمل مسؤلية اسره كامله زوجه وأولاد
هى تشعر بسلبيته فى معالجته للامور فتزعل منه
و هو بيعيط لو زعلت منه البنت صاحبة المشكله
ويفضل يتوسل اليه انها مش تزعل الى ان يصل الى هذه الحالة من الانهيار ..
كثيرا ما كانت تتركه لعل امره ينصلح ولكن قبل ان يلفظ انفاسه الاخيره تجرى عليه وتهدأ من روعه
ياترى لما يصادفهم اى مشكله هتعمل ايه معاه ؟
هل هتتبع نفس الطريق التى ستنتهى فى الاخر بأنها تحاول انها ترضيه وتبعده عن المشكله !!!
فعليها اولا أن تصلى لله عز وجل صلاة استخاره
للاستمرار معه ام .......
ثانيا : تحاول أن تغير من صفاته السلبيه
فهو لايعانى من مرض نفسى ولاكنه
وأسف فى الوصف (ضعيف الشخصية - لايستطيع تحمل المسؤليه - سلبى)
فلا بد من ان تحاول تغير هذه الصفات السيئه حتى لا يحدث ما لايحمد عقباه
وشكرا ليكى ياطاوس
الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)
المفضلات