المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الدجاج البروست والتومية



rose
24-02-2010, 10:14 PM
طريقة البروست على طريقتي




المقادير :


http://15mayo.in-goo.com/users/2912/56/31/43/smiles/435941.gif


1 دجاجة مقطعة حسب الرغبة ويفضل تقسيمها الى 8 قطع .


ثوم مهروس


ملح


فلفل أسود


كمون


بهارات مشكلة حسب الرغبة


بهارات الكاري


خل أبيض


عصير ليمون


بيضة


دقيق


زيت للقلي


الطريقة :



http://15mayo.in-goo.com/users/2912/56/31/43/smiles/453631.gif



http://15mayo.in-goo.com/users/2912/56/31/43/smiles/425542.gif



تخلط جيدا جميع المقادير السابقة عدا الدقيق مع بعضها


خلط عادي وليس بالخلاط ..


بعد غسل الدجاج جيدا يوضع في الخليط ويترك لمدة لا تتجاوز الساعتين


كل ما تركت أكثر في الخليط أكتسبت الطعم آكثر ..


تلطخ بالدقيق وتقلى في الزيت مثل السمك ...


تقدم مع البطاطس المقلية وسلطة التومية


والنتيجة



http://m002.maktoob.com/alfrasha/ups/u/23881/30771/387788.jpg


وبألف هنا وعافية


http://15mayo.in-goo.com/users/2912/56/31/43/smiles/494141.gif
طريقة عمل التومية


المقادير :


http://15mayo.in-goo.com/users/2912/56/31/43/smiles/435941.gif







5 بيضات


ملح


ملعقة كبيرة زيت ذرة


2فص ثوم


نصف ليمونة كبيرة


1لتر زيت ذرة



الطريقة :



http://15mayo.in-goo.com/users/2912/56/31/43/smiles/453631.gif






نفصل الصفار عن البياض



http://15mayo.in-goo.com/users/2912/56/31/43/smiles/425542.gif




نضع البياض فى الخلاط مع الملح وملعقة الزيت وفصين الثوم ونص الليمونة ثم نقوم


بالخلط على اعلى درجة لمدة 10 ثوانى ثم ننزل الزيت الذرة على هيئة خيط


رفيع برففع الفتلة ومش ينقطع لغايت مالزيت يخلص وهتلاقى


ان المزيج بقى تقيل ومسك


وبالهنا والشفى



http://food.fatakat.com/photos/85.jpg

محمود التهامي
26-02-2010, 10:59 PM
حرام عليكي انا بحب التومية
بس طلعت بيض ني وكدا عمري ما هاكلها

انتي متأكده من الكلام ده

:50 (8):

rose
27-02-2010, 12:03 AM
حرام عليكي انا بحب التومية
بس طلعت بيض ني وكدا عمري ما هاكلها

انتي متأكده من الكلام ده



:50 (8):



ايوة طبعا متاكدة لان المايونيز بيتعمل من البيض وهى عبارة عن مايوينز وتوم