المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : يا نيلنا يا حب ايامنا ..



وردة الايمان
26-12-2009, 01:03 AM
http://unixman.jeeran.com/qareb.jpg


يا نيلنا يا حب ايامنا ....يا أصل جدودنا ووجودنا .


لو نطق الدم فـ عروقنا ...لكان لحبك فـ قلوبنا .


شاهد ودلـيل ..


على حب النيل ..


http://abbd1990.jeeran.com/wrod/ward-7.jpg


لو يقدر الورد وزهوره ....يوصف شوقه وحبه وجنونه .


لكتب الورد فى كفوفه ....بكل معانى الحب وحروفه .


بحب النـيل ..


وعلى غصنه يميل ..


من حب النيل .

http://www.rabegh.net/vb/picture.php?albumid=25&pictureid=156


اتباهى بنبعك الصافى ....واروينا بحبك الدافى .


دا خيرك نبت اراضينا ...وهواك لحزننا شافى .


تلاغيك الشمس فى سماها .


وانوار ليلك تغنيلك .


اغانى العاشق يهواها .


وضى القمر يحكيلك ..


احلى ليالى عشناها .


معاك يا نيل ..يا رمز جميل .


للخير ..والأمل ..وللحب سبيل .


بحبك يا نيل ..

:36_3_12[1]:

nasr
26-12-2009, 10:27 AM
برافو يا أستاذة

لقد لمستي مكانة النيل في قلوبنا
أحييكي وأتمني المزيد من السهل الممتنع .

وردة الايمان
26-12-2009, 11:05 AM
برافو يا أستاذة

لقد لمستي مكانة النيل في قلوبنا
أحييكي وأتمني المزيد من السهل الممتنع .


اشكرك جدا يا نصر ...

على ردك على موضوعى ..

وانا اللى احيك واتمنى انى اشوف المزيد من اشعارك ..

AFIFI MOSTAFA
26-12-2009, 03:45 PM
الله عليكى يا وردة
وردة بتلاغى النيل والنتيجة قصيدة ملهاش مثيل

عفيفى

fagrmasr01
26-12-2009, 03:49 PM
تلاغيك الشمس فى سماها .
وانوار ليلك تغنيلك .
اغانى العاشق يهواها .
وضى القمر يحكيلك ..
احلى ليالى عشناها .
معاك يا نيل ..يا رمز جميل .
للخير ..والأمل ..وللحب سبيل .

وردة

من اروع ما كبتى وأبدعتى فعلا يا وردة
تشبيهاتك حلوة اوى وواضح فيها الحب
أشعارك بتعجبنى جدا يا وردة من حلاوة تشبيهاتك وسلامة وزنها
كل بيت على حدة له جرس موسيقى جميل مع صيغ جمالية رائعة فعلا .. وروعتها فى سهولتها وفى حسن توظيفك لكل معنى فى مكانه بسهولة جميل وانسيابية اكثر من رائعة

وردة
القصيدة كلها متجانسة وموزونة .. وتجانسها يعطى نغمات جميلة
تسلم ايديكى
اتمنى ان دائما ارى جديدك

وردة الايمان
26-12-2009, 07:32 PM
الله عليكى يا وردة
وردة بتلاغى النيل والنتيجة قصيدة ملهاش مثيل

عفيفى


اشكرك جدا جدا يا عفيفى ..

وردك هو اللى مالهوش مثيل ..

بيسعدنى دايما تواجدك ...فى اشعارى المتواضعه ..

وانا فى انتظار اشعارك الجميله ..

وردة الايمان
26-12-2009, 07:36 PM
وردة


من اروع ما كبتى وأبدعتى فعلا يا وردة
تشبيهاتك حلوة اوى وواضح فيها الحب
أشعارك بتعجبنى جدا يا وردة من حلاوة تشبيهاتك وسلامة وزنها
كل بيت على حدة له جرس موسيقى جميل مع صيغ جمالية رائعة فعلا .. وروعتها فى سهولتها وفى حسن توظيفك لكل معنى فى مكانه بسهولة جميل وانسيابية اكثر من رائعة


وردة
القصيدة كلها متجانسة وموزونة .. وتجانسها يعطى نغمات جميلة
تسلم ايديكى
اتمنى ان دائما ارى جديدك


مش عارفه اقول ايه بعد الكلام الجميل ده .

ومن افضل شاعر فى المنتدى .

انا فخوره جدا بهذا الكلام ..رغم علمى بمجاملات استاذ جمال الرقيقه ..

ومع ذلك انا سعيده جدا بيها ..

اشكرك جدا يا أستاذ جمال ...

وجودك دايما فى اشعارى هى السعاده الحقيقيه .

دعاء الكروان
05-01-2010, 09:06 AM
تلاغيك الشمس فى سماها .


وانوار ليلك تغنيلك .


اغانى العاشق يهواها .


وضى القمر يحكيلك ..


احلى ليالى عشناها .


معاك يا نيل ..يا رمز جميل .


للخير ..والأمل ..وللحب سبيل .

بحبك يا نيل ..
جميلة جدا تسلم ايدك يا وردة

http://www.muslmah.net/mwaextraedit4/extra/60.gif

وردة الايمان
07-01-2010, 01:18 AM
انتى اللى جميله يا دعـــاء ..

وكل ردودك جميله جدا ...

اشكرك على مرورك اللى بيسعدنى فعلا ...

مصطفى مامون
08-01-2010, 06:44 AM
ورده اجمل ما فى شعرك الايحاءات الماديه لواقع مش خيال ذى النيل والورد انا اهنيكى على القصيده واختيار اللفظ والصور المصاحبه للقصيدة بتدى ايحاء مع واقع

وردة الايمان
12-01-2011, 03:30 PM
ورده اجمل ما فى شعرك الايحاءات الماديه لواقع مش خيال ذى النيل والورد انا اهنيكى على القصيده واختيار اللفظ والصور المصاحبه للقصيدة بتدى ايحاء مع واقع

شكرا استاذ مصطفى على ردك

واعتذر عن التأخير فى الرد عليك