المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : البط المتبل المكرونة والكوسة الباشميل والبذنجان المخلل



rose
07-11-2009, 11:44 AM
البط المتبل بالبرتقال والمحمر بالزبده وعصير البرتقال


المقادير


انا عملت بطتين
2 بطه
حبه بصل كبيره مبشوره بالمبشره
نص كوب عصير برتقال
ملح فلفل


مقادير الحشو
2فنجان رز مصرى
2فنجان ماء
حزمه بقدونس
حبهان ورق لورى فلفل كمون ملح
الطريقه
يغسل البط جيدا بالخل والدقيق من الداخل والخارج





نقلب البصل بالملح والفلفل والبرتقال


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_UW1oKC.jpg


ونتبل البط من الداخل والخارج


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_TzM1SK.jpg



يترك ليله كامله فى التلاجه






تانى يوم نحضر الحشو


نضع البصل فى الزبده وفقط يدبل بدون ان يتحمر


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_bzNwTK.jpg


نضيف فنجان الارز المصرى عالبصل ونقلب خمس دقائق ونضيف الماء والتوابل
ونقلب







نترك الرز يتشرب وينضج نصف نضوج فقط


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_W6G3LE.jpg



نضيف حزمه البقدونس المقطعه


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_u1ftQI.jpg



ونحشى البط ونغلقه


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_ibg80n.jpg



ويسلق فى ماء ومعه البصل والبهارات
ونخرجه من الشوربه ويترك يبرد تماما


نسيح الزبده عالنار ونضيف لها ربع كوب عصير برتقال ونتبل بالملح والفلفل
نمسح البط من الخارج بالزبده والبرتقال ويحمر تحت الشوايه حتى يأخذ لون دهبى رائع ويقدم







http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_0Oogul.jpg



وانتظرونى فى وصفات اخرى للبط ححاول انزلها قريبا ياغاليات



نأتى للصوانى عملت كوسه بالبشاميل ومكرونه بالبشاميل


نبدأ بتجهيز البشاميل اولا وبعدها نحضر الصوانى


البشاميل


انا بحب اعمله خفيف المكونات ثقيل القوام
لانى بفضله كده
بضع عالنار 2 ملعقه زبده ومعهم 4 معالق دقيق كبيره
ولا انتظر لتحمير الدقيق فى الزبده



http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_dS6Yc3.jpg



اضيف لتر اللبن
طبعا انا مضاعفه المقدار ثلاث الاضعاف لان عملت صوانى كتير






وباستخدام المضرب اليدوى افضل اقلب الخليط جيدا جدا حتى لا تتكون تكتلات والافضل تكون يدى عالخليط ولا اتركه واستمر فى التقليب


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_rBb3qN.jpg




ولو لاقدر الله حصل وتواجدت تكتلات ضعى الخليط فى الخلاط واضربى واعيديه للحله مره اخرى حتى تتفكك التكتلات


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_2zMvSK.jpg



المهم
فى هذا الوقت واثناء التقليب بضيف الملح والفلفل اتركه يعمل فقاقيع وده معناه انه استوى
اتركه جانبا حتى اجهز الاكلات


الكوسه بالبشاميل


1 كيلو كوسه
لحم مفروم معصج
ملح فلفل واى بهارات مفضله


طريقتى فى عملها تختلف عن البعض لكن بالنسبه لى دى افضل طريقه لعمل صينيه الكوسه


نجهز الكوسه








اضعها هكذا فى طاسه عالنار واستمر فى تقليبها الى ان ينزل ماؤها


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_tEeBXk.jpg


اضيف التوابل واقلب





بضيف المفروم المعصج مسبقا
واقلب الخليط


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_KhReBk.jpg



اضيف ملعقتان من البشاميل المجهز مسبقا واقلب


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_DWFTg8.jpg


اضع الخليط فى صينيه واضيف كوب ونصف من البشاميل اللى حضرته واوزعه على وجه الصينيه وادخلها الفرن نصف ساعه تقريبا واحمر وجهها وده شكلها


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_Mm6kGy.jpg


اتمنى تعجبكن


نأتى للمكرونه طبعا سهله وبسيطه


نزلتها قبل كده فى احدى موضوعات


مكرونه بالبشاميل


طبعا نسلق المكرونه ونضع عليها مقدار من البشاميل ونقلب



http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_3J6OG3.jpg


ندهن الصينيه بشاميل من كل الجوانب


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_U5a2LV.jpg


نضع جزء من المكرونه وفوقها المفروم المعصج


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_CWvSKC.jpg


نضع الباقى ونضيف البشاميل عالوجه وندخلها الفرن


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_4T7QcE.jpg



ونختبر النضج زى الكيكه بواسطه سكين او خله ويحمر الوجه


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_laf7Yl.jpg



وعملت مجموعه محاشى ان شاء الله انزل طريقتها قريبا


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_HJsPyV.jpg

sharabasy
07-11-2009, 01:02 PM
نجهز الكوسه








اضعها هكذا فى طاسه عالنار واستمر فى تقليبها الى ان ينزل ماؤها


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_tEeBXk.jpg


اضيف التوابل واقلب


يعني اقطعها ولا اسيبها سليمة
ام اياد

ام العيال
07-11-2009, 09:30 PM
مفيش صور ظاهره
بس تسلم ايديكى ياعزيزتى

rose
08-11-2009, 09:36 AM
ازاى اين الصورهاحاول اشوف اللى حصل

rose
08-11-2009, 09:45 AM
البط المتبل بالبرتقال والمحمر بالزبده وعصير البرتقال


المقادير


انا عملت بطتين
2 بطه
حبه بصل كبيره مبشوره بالمبشره
نص كوب عصير برتقال
ملح فلفل


مقادير الحشو
2فنجان رز مصرى
2فنجان ماء
حزمه بقدونس
حبهان ورق لورى فلفل كمون ملح
الطريقه
يغسل البط جيدا بالخل والدقيق من الداخل والخارج


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_0ao7Zm.jpg


نقلب البصل بالملح والفلفل والبرتقال


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_UW1oKC.jpg


ونتبل البط من الداخل والخارج


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_TzM1SK.jpg



يترك ليله كامله فى التلاجه


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_akyh91.jpg



تانى يوم نحضر الحشو


نضع البصل فى الزبده وفقط يدبل بدون ان يتحمر


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_bzNwTK.jpg


نضيف فنجان الارز المصرى عالبصل ونقلب خمس دقائق ونضيف الماء والتوابل
ونقلب



http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_WCc4qa.jpg



نترك الرز يتشرب وينضج نصف نضوج فقط


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_W6G3LE.jpg



نضيف حزمه البقدونس المقطعه


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_u1ftQI.jpg



ونحشى البط ونغلقه


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_ibg80n.jpg



ويسلق فى ماء ومعه البصل والبهارات
ونخرجه من الشوربه ويترك يبرد تماما


نسيح الزبده عالنار ونضيف لها ربع كوب عصير برتقال ونتبل بالملح والفلفل
نمسح البط من الخارج بالزبده والبرتقال ويحمر تحت الشوايه حتى يأخذ لون دهبى رائع ويقدم



http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_gZ4VN1.jpg



http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_0Oogul.jpg

rose
08-11-2009, 09:47 AM
البشاميل


انا بحب اعمله خفيف المكونات ثقيل القوام
لانى بفضله كده
بضع عالنار 2 ملعقه زبده ومعهم 4 معالق دقيق كبيره
ولا انتظر لتحمير الدقيق فى الزبده



http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_dS6Yc3.jpg



اضيف لتر اللبن
طبعا انا مضاعفه المقدار ثلاث الاضعاف لان عملت صوانى كتير



http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_IxfCQd.jpg


وباستخدام المضرب اليدوى افضل اقلب الخليط جيدا جدا حتى لا تتكون تكتلات والافضل تكون يدى عالخليط ولا اتركه واستمر فى التقليب


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_rBb3qN.jpg




ولو لاقدر الله حصل وتواجدت تكتلات ضعى الخليط فى الخلاط واضربى واعيديه للحله مره اخرى حتى تتفكك التكتلات


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_2zMvSK.jpg



المهم
فى هذا الوقت واثناء التقليب بضيف الملح والفلفل اتركه يعمل فقاقيع وده معناه انه استوى
اتركه جانبا حتى اجهز الاكلات

rose
08-11-2009, 09:49 AM
الكوسه بالبشاميل


1 كيلو كوسه
لحم مفروم معصج
ملح فلفل واى بهارات مفضله


طريقتى فى عملها تختلف عن البعض لكن بالنسبه لى دى افضل طريقه لعمل صينيه الكوسه


نجهز الكوسه


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_iYHqME.jpg


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_WXbphE.jpg


اضعها هكذا فى طاسه عالنار واستمر فى تقليبها الى ان ينزل ماؤها


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_tEeBXk.jpg


اضيف التوابل واقلب


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_17dzWa.jpg


بضيف المفروم المعصج مسبقا
واقلب الخليط


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_KhReBk.jpg



اضيف ملعقتان من البشاميل المجهز مسبقا واقلب


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_DWFTg8.jpg


اضع الخليط فى صينيه واضيف كوب ونصف من البشاميل اللى حضرته واوزعه على وجه الصينيه وادخلها الفرن نصف ساعه تقريبا واحمر وجهها وده شكلها


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_Mm6kGy.jpg


اتمنى تعجبكن


نأتى للمكرونه طبعا سهله وبسيطه


نزلتها قبل كده فى احدى موضوعات


مكرونه بالبشاميل


طبعا نسلق المكرونه ونضع عليها مقدار من البشاميل ونقلب



http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_3J6OG3.jpg


ندهن الصينيه بشاميل من كل الجوانب


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_U5a2LV.jpg


نضع جزء من المكرونه وفوقها المفروم المعصج


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_CWvSKC.jpg


نضع الباقى ونضيف البشاميل عالوجه وندخلها الفرن


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_4T7QcE.jpg



ونختبر النضج زى الكيكه بواسطه سكين او خله ويحمر الوجه


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_laf7Yl.jpg



وعملت مجموعه محاشى ان شاء الله انزل طريقتها قريبا


http://images.lakii.com/images/Sep09/summer_HJsPyV.jpg


انتهت اطباقى اتمنى تنال الاعجاب وكل عام وانتن بالف خير

ام العيال
08-11-2009, 12:34 PM
برضه حبيبتى مش ظاهره بالرغم من انى بدوس
شو بيكتشر
برضه مش بتظهر

rose
08-11-2009, 08:43 PM
انا عاملة الاكلات باتلتصوير تقريبا نتحذف لسبب ما شكرا على المتابعة

دعاء الكروان
09-11-2009, 06:48 PM
جوعتينا ياروز

تسلم الايادى

http://www.atyab.com/uploadscenter/uploads/b2979a051d.gif

rose
16-11-2009, 06:35 PM
والله بالصور رائعة مش عارفة ليه بيحذوف الصور الله المستعان

rose
17-11-2009, 01:58 PM
http://www.abuaseel.net/dam3at_7ozn/ekccwarat/shkrn.gifhttp://abeermahmoud2006.jeeran.com/446-Thanks.gifhttp://www.abuaseel.net/dam3at_7ozn/ekccwarat/jzakalah.gif

rose
17-11-2009, 02:05 PM
http://www.abuaseel.net/dam3at_7ozn/ekccwarat/shkrn.gifhttp://abeermahmoud2006.jeeran.com/446-Thanks.gifhttp://www.abuaseel.net/dam3at_7ozn/ekccwarat/jzakalah.gif