المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حافظ أبو سعدة: صمت "مرسي" عن أحداث دهشور " كارثة"



خلود
02-08-2012, 04:21 PM
http://gate.ahram.org.eg/Media/News/2012/1/22/2012-634628393500076919-7_main_thumb300x190.jpg

حافظ أبو سعدة


أدانت المنظمة المصرية لحقوق الإنسان فى- بيان لها اليوم الخميس- أعمال العنف التي شهدتها قرية دهشور بمركز البدرشين بمحافظة الجيزة، مما أسفر عن إزهاق لروح أحد أبناء القرية ويدعى معاذ محمد أحمد (25 عاما)، واحتراق 5 منازل ومحل جواهرجي ومخزنين للمياه الغازية، وإصابة 15 رجل شرطة بجروح متفاوتة، مطالبة النيابة العامة بسرعة الانتهاء من التحقيقات الجارية في الأحداث وتقديم الجناة إلى المحاكمة.

وكانت المنظمة المصرية قد أرسلت بعثة تقصي حقائق لدهشور أمس الأربعاء، للوقوف على ملابسات الحادث .

من جانبه، قال حافظ أبو سعدة رئيس المنظمة المصرية أن صمت الرئاسة عن أحداث دهشور يعتبر بمثابة كارثة، لا فتًا إلى أن حل الأزمات الطائفية يلزمه وجود إرادة سياسية لتطبيق القانون على أي مخالف وكل من شارك أو حرض على العنف الطائفي؛ سواء كان مسلمًا أو مسيحيًا.

وطالب أبو سعدة بتوافر إرادة سياسية واعية تتفاعل فيها كافة مؤسسات الدولة وعلى رأسها وزارة الأوقاف ومؤسسة الأزهر ووزارة التربية والتعليم ووزارة الإعلام ووزارة الداخلية مع الكنيسة والمجتمع المدني والأحزاب السياسية للعمل على رسم خطط مرحلية مُلحة وخطط استراتيجية طويلة المدى لإنقاذ الوطن من مغبة مثل هذه الأحداث، وعدم الاكتفاء بالحلول الأمنية فحسب، وإعادة الأقباط إلى منازلهم التي اضطروا إلى الهجرة منها، مشددا على أن مخاوف الأقباط بقرية دهشور طبيعية ومنطقية وتكررت بأحداث مختلفة سابقة مثل كنيسة فرشوط والوراق وإمبابة وأطفيح.

ahmedabdelziem
02-08-2012, 10:37 PM
طبعا كلها نص ساعه ويبقا حافظ ابو سعده
ابن تيت وفلول وفيه العبر كلها
الحمد لله لاقينا حد يتشتم من الاخوان
مع حمدين والبوب .. يامسهل مين جاى تانى

قموره
04-08-2012, 01:50 PM
فعلا احداث دهشور كبرت اوى وربنا يستر

كفايه فتنه طائفيه وكفايه خناق مع اخوانا المسيحيين

ahmedabdelziem
04-08-2012, 01:54 PM
مدام عندنا مولد وراس كرمبه
يبقا عليه العوض فى حل اى مشكله
اللى عايز اقوله انا واحد من الناس ممكن اموت
عشان احمى اى مسيحى مصرى
لان سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام
وصانا باهل الكتاب خيرا
فما بالك واقباط مصر يعتبرو اخوال المسلمين
من السيده ماريا القبطيه زوجه الرسول

lionking
04-08-2012, 02:00 PM
مدام عندنا مولد وراس كرمبه
يبقا عليه العوض فى حل اى مشكله
اللى عايز اقوله انا واحد من الناس ممكن اموت
عشان احمى اى مسيحى مصرى
لان سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام
وصانا باهل الكتاب خيرا
فما بالك واقباط مصر يعتبرو اخوال المسلمين
من السيده ماريا القبطيه زوجه الرسول


يا سيدى معانا ناس فى المنتدى بتقول عليهم كفار وبتسب وتلعن فيهم

شعب مغيب وتعبان وبيجمع كل سمات الغباء

لنا الله

fagrmasr01
04-08-2012, 04:06 PM
مع شديد الأسف ... الجهل والغباء بيسهل للمجرمين انهم يولعوا فتنة فى أى وقت وبأسهل الطرق
وأهل الشعارات كتيرر وجاهزين للهيصة والزفة فى كل مولد .. حتى لو كان مولد مالوش صاحب