المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طريقة عمل فليه السمك بالصور



دعاء الكروان
03-05-2010, 07:52 PM
http://img509.imageshack.us/img509/9521/get122007uqqyeq3aat2.gif

بدون مقدمات راح نبدي
-بسم الله

المقادير:



ملح كيلو سمك شرائح
2ليمون
بهارات وزيدي شويه كركم معاهم

http://www.yesmeenah.com/smiles/smiles/48/1%20%28104%29.gif

دقيق
بقسماط او خبز مطحون
راس توم 4 او 5 بيض
http://i50.servimg.com/u/f50/12/30/63/56/image616.jpg

بعد غسل السمك نقوم بتبهيره ونعصر عليه الليمون والثوم
ونخلطه مع بعضه ونتركه حوالي ساعه او ساعتين

http://i50.servimg.com/u/f50/12/30/63/56/image615.jpg

الطريقه:

ناخد شريحه السمك وننغطيها بالدقيق مع الضغط عليها

http://i50.servimg.com/u/f50/12/30/63/56/image617.jpg

وبعدها بالبيض المخفوق

http://i50.servimg.com/u/f50/12/30/63/56/image618.jpg

وبعدين بنغطيها بالبقسماط

http://i50.servimg.com/u/f50/12/30/63/56/image619.jpg

ونبدا بالقلي

http://i50.servimg.com/u/f50/12/30/63/56/image620.jpg

بعد ما يستوي السمك نضعه عل ورق المطبخ ليمتص الزيت

http://i50.servimg.com/u/f50/12/30/63/56/image621.jpg

نضع على طبق التقديم بعض اوراق الخس او القدونس
ونحط السمك فوقه مع شرائح الليمون وهدا شكله النهائي

http://i50.servimg.com/u/f50/12/30/63/56/image622.jpg
وبالهنا والشفا

ahmed love
03-05-2010, 07:53 PM
شكرا يا استاذة دعاء

دعاء الكروان
05-05-2010, 08:42 AM
شكرا يا احمد لمروك بالموضوع
http://up3.m5zn.com/photo/2009/5/17/11/pcjtol4by.gif/gif (http://up3.m5zn.com/photo/2009/5/17/11/pcjtol4by.gif/gif)

ahmed love
05-05-2010, 11:03 AM
تسلم ايدك يا اس تاذة دعاء

rose
07-05-2010, 10:51 AM
اناباعمله كده بيطلع رائع جدا سلمت يداك يادعاء

fagrmasr01
07-05-2010, 10:56 AM
تسلم ايديكى
فتحتى نفسنا للأكل
ربنا يبارك لك

الباشا تلميذ
07-05-2010, 08:18 PM
شكرا يادعاء
http://files.fatakat.com/2010/3/1269970901.gif
سلمت يداك