facebook

صفحة 3 من 17 الأولىالأولى 123456713 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 15 من 84

الموضوع: ضيف الكرسى رقم 5 ( ابراهيم البشبيشى)

الصورة الرمزية رحاب محسن

افتراضي رد: ضيف الكرسى رقم 5 ( ابراهيم البشبيشى)

فين الأجابات يا أستاذ ابراهيم

أيوة جاي حالا

ala7bab

مؤسس المنتدى
    الصورة الرمزية محمد المصري
    مقالات المدونة
    1

ربنا معاك يا استاذ / ابراهيم

شكلهم بيحبوك قوى

ربنا معاك
    إن مرت الايام
    ولم تروني فهذه كلماتى فـتذكروني
    وان غبت ولم تجدوني اكون وقتها بحاجه للدعاء فادعولي

Hewar رد: ضيف الكرسى رقم 5 ( ابراهيم البشبيشى)

بداية هجاوب على اسئلة خلود زي ما كتبتها بالظبط
    السلام عليكم ورحمه الله

وعليكم السلام

السؤال الاول : - هلى تزوجت عن حب ولا جواز تقليدى كده اللى بيقولوه عليه جواز صالونات؟؟؟
    طبعا جوازي كان مبني على حب عميق ومشاحنات ومشاغبات وخناقات قبل الخطوبة لدرجة أنني وزوجتي قبل الخطوبة كنا نتحاشى حتى الكلام سويا لأن كل مننا كان يتصيد للأخر أي خطأ حتى تكون خناقة باختصار كنا كالبنزين والنار مانكاد نقترب حتى تشتعل خناقة بالرغم من أننا كنا في إطار مجموعة أعمال خيرية نحاول أن نقدمها في ما كان يسمى نادي التطوع ويشهد على كلامي عضو مهم من أعضاء منتدانا إلى أن ألف الله بين قلبينا فارتبطنا بالرباط المقدس ولا أرى العالم الآن بغيرها ولا ترى الدنيا إلا من خلالي والحمد لله .

احكي موقف حصلك وحسيت فية انك بالاحباط والفشل ؟؟؟؟؟
    هو موقف ربما يكون تافها في تقدير البعض وربما يبدو طفوليا ولكني أعتقد انني لن أنساه ماحييت باختصار كانت المنافسة سجال بيني وبين (بودي) - الذي أظن أن اسمه كان عبد الرحمن - وهو أحد رفاق الفصل الدراسي في الصف الخامس الابتدائي وتم عمل مسابقة لتحديد المتفوقين على مستوى المدرسة وكنت أنا بالطبع من هؤلاء وكان بودي أيضا وكنت أنا في مركز متقدم عليه - أنا ألأول وهو الثاني - ولكن في يوم توزيع الجوائز تغيبت أنا عن المدرسة وقامت الأستاذة المسئولة عن توزيع الجوائز بإعطاء جائزتي لرفيقي بودي - وربما كان ذلك لنقص في الجوائز حينها - وحينما عدت عرفت بخبر توزيع الجوائز وأن بودي اخذ جائزتي - التي ربما كانت أجلاسير أو شيء مشابه لا أذكر - وظللت أتعذب من الغيظ ليومين لأنني لم اخذ جائزة وفي النهاية أعطتني الأستاذة قلما كهدية بدلا من الجائزة وأوضحت لي أنها - اي الهدية - من مالها الخاص كتقدير خاص منها لي ولكني زاد غيظي لأن القلم - وياللمفاجأة - كان قلما خاص بالأساتذة الذين لم أكن واحدا منهم قط كان قلما أحمر
    حاجات بتحلم تعملها بس بتفتكر المثل على قد لحافك مد رجليك؟؟؟؟
    أساسا أنا مش مقتنع بالمثل الأهبل ده وباحلم زي مانا عايز وأكبر أحلامي إني أعمل مزرعة على شاطيء البحر تكون مساحتها 300 فدان تكون بتتروي بمية البحر اللي هايتم تحليتها واثناء التحلية نولد من قوة دفع المية كهلاباء عشان نستخدمها في المزرعة يعني يبقى كل شيء متوفر من الطبيعة واعمل لنفسي اكتفاء ذاتي بعيد عن أي حد ومش محتاج حاجة من حد عندي شمس وهوا وحيوانات و مية وخضرة وأكيد وجه حسن .

العضو اللى مش بتعجبك مواضيعه فى المنتدى واوعى اكون انا
    أنا مش بيعجبني التوقيعات اللي كل واحد فيهم طوله متر تقعد تنزل في الصفحة عشرين سنة عشان البيه صاحب التوقيع حاططلي و لا سبعين صورة وتكست ملون بحس ان كل واحد مستخبي ورا التوقيع بتاعه وعلى قد مالاتوقيع بيكون كبير بيتناسب عكسيا مع حجم شخصيته والحدق يفهم بأه ...

هل تؤمن باللى بيقول قوله فى وشه ولا تغشه حتى لو هيعمل لك مشاكل ولا تطنش
    أعتقد باين من ردودي في المنتدى وفي الموضوع ده كمان أنا بقول اللي في قلبي ورزقي على الله .

احكى موقف بنت حبيت بلغه الشباب كده تعلقها وعنفتك جامد
    في مرة حاولت أكلم واحدة من النت عالبال توك وبعد ماهزأت أهلي بالذوق وكلمات صعبة على غرار "اتق الله يا أخي" " أترضى ذلك لأختك " " من لم يراع حرمة المسلمين لا يراع الله حرمته " لغاية ما خلاص حسيت بكل ذنوبي عمالة تخنق فيا أكتشف ان البنت هي صاحبي اللي قاعد عالمكتب اللي جنبي في النت لا واكتشفته بالصدفة ساعتها طبعا طلعت ........................ عينه

متشكرين يا حاجة خلود نردهالك في الأفراح ان شاء المولى جل وعلا

Hewar رد: ضيف الكرسى رقم 5 ( ابراهيم البشبيشى)

أهلا بيك يا أستاذ أبراهيم البشبيشى على كرسى الأعتراف
    أهلا وسهلا بيكي يا رحاب ده انت اللي نورتيني بأسئلتك

1- حلم حلو حلمت بيه و أنت نايم ونفسك يتحقق؟
    حلمت في مرة إني بقيت رئيس جمهورية مصر العربية وأعلنت الحرب على إسرائيل ورحت اشتريت نووي من اوكرانيا - زي ظاظا ماعمل - وكانت حالة البلد أحسن من اللي هي عليه وكانت خطبي بتجلجل زي جمال عبد الناصر الله يرحمه وصحيت وأنا لسه بخطب في الناس .

2- شخص بتخاف عليه جدا؟
    بالصراحة هما 3 أشخاص أمي , مراتي , ابني .

3-ما هى أجمل سنوات عمرك؟
    من 21 لغاية 28 سنة

4- ماذا تفعل لو علمت أن صديقك كذب عليك؟
    أواجهه بالحقيقة وأحاول برضه ماخسروش .

5- شئ فعلته وندمت عليه كثيرا ؟
    شيء واحد طب قولي أشياء : 1. دخول الثانوية العامة بدلا من مبارك كول , 2. دخول كلية التجارة ببورسعيد , 3. إهمالي لدراستي الجامعية أول سنتين , 4. عدم تواصلي مع أصدقاء الجامعة بعد الجامعة , 5. الرضا بالقليل فيما سبق , 6. عدم التزامي بالكتابة يوميا كفاية كده ولا اقول كمان بيتهيئلي كفاية كده النهاردة .

متشكر أوي يا رحاب على اهتمامك بطرح اسئلتك ليا ويا ريت إجاباتي تكون وافية بالنسبة ليكي .

صفحة 3 من 17 الأولىالأولى 123456713 ... الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)