مشاهدة النسخة كاملة : إستشارة عاجلة جدا لو سمحتم
ام عمر
08-02-2010, 03:55 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا احب اهنيكم بالمنتدى الجميل ده واهنى نفسى كمان انى بقيت احد اعضائه
ثانيا عندى استشاره قانونيه احب استشير حضراتكم فيها واتمنى الرد السريع
اكيد طبعا تعرفوا الوحدات السكنيه اللى بتتباع بنظام التمويل العقارى - انا بقى عايزه اسال هل ينفع ان حد بعد ما تتخصص ليه وحده سكنيه تمويل عقارى انه يبيعها او يأجرها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولو باعها فعلا او أجرها يبقى وضعها ايه الوحده دى وايه كمان وضع كل من البائع والمشترى (او المؤجر والمستأجر) ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واشكركم وارجو الرد بسرعه من فضلكم :50 (31):
السلام عليكم
محمد كمال
08-02-2010, 04:49 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا احب اهنيكم بالمنتدى الجميل ده واهنى نفسى كمان انى بقيت احد اعضائه
ثانيا عندى استشاره قانونيه احب استشير حضراتكم فيها واتمنى الرد السريع
اكيد طبعا تعرفوا الوحدات السكنيه اللى بتتباع بنظام التمويل العقارى - انا بقى عايزه اسال هل ينفع ان حد بعد ما تتخصص ليه وحده سكنيه تمويل عقارى انه يبيعها او يأجرها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولو باعها فعلا او أجرها يبقى وضعها ايه الوحده دى وايه كمان وضع كل من البائع والمشترى (او المؤجر والمستأجر) ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واشكركم وارجو الرد بسرعه من فضلكم :50 (31):
السلام عليكم
اولاً : نورتينا يا أم عمر
ثانياً : شكراً على رأيك في المنتدى وده شرف لينا
ثالثاً : بخصوص الشقق المشتراه بنظام التمويل العقاري طبعاً محظـــــور بيعهــا
وده احد اهم بنود عقد شراء الشقة و أي تصرف خلاف ذلك ممكن البنك أو
شركة التمويل العقاري يبطل هذا التصرف وبرضو التصرف فيه خطورة على
البائع لأن المشتري ممكن يقصر في سداد الأقساط والبنك هيكون اخد علـــى
المالك ضمانات كتيرة جداً منها رهن وشيكات وعقد بيع وحاجات كتير جــداً
وممكن اللي باع الوحدة يتحمل المسئولية امام البنك لو الموضوع لابد منه
يبقى الحل عن طريق البنك أو شركة التمويل ويتـم استبـــدال عميـــل بأخـــر
والله اعلى واعلم
محمد المصري
08-02-2010, 04:52 PM
بس اعتقد ان الايجار مفيهوش مشكلة
أ محمد
ولا انت اية رايك
محمد كمال
08-02-2010, 04:57 PM
بس اعتقد ان الايجار مفيهوش مشكلة
أ محمد
ولا انت اية رايك
ازيك يا احباب
عامل ايه
اعتقد انا كذلك ان الإيجار ما فيش فيه مشكلة
بس لازم نراجع عقد شراء الشقة ونحكم بعد كده
ام عمر
08-02-2010, 05:00 PM
استاذ محمد اشكرك على ردك السريع والمفيد
وهل افهم من معنى كلامك ان كل المسئوليه تقع على المتعاقد مع البنك او الشركه فى حاله انه تصرف فى الوحده بالبيع او الايجار وان المشترى او المستاجر ليس عليه اى مسئوليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وكمان ايه الاجراء اللى ممكن يتخذه البنك او الشركه للحفاظ على حقوقها ؟؟؟؟؟؟؟
اشكرك مره تانيه واسفه على الاطاله
محمد كمال
08-02-2010, 05:09 PM
استاذ محمد اشكرك على ردك السريع والمفيد
وهل افهم من معنى كلامك ان كل المسئوليه تقع على المتعاقد مع البنك او الشركه فى حاله انه تصرف فى الوحده بالبيع او الايجار وان المشترى او المستاجر ليس عليه اى مسئوليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وكمان ايه الاجراء اللى ممكن يتخذه البنك او الشركه للحفاظ على حقوقها ؟؟؟؟؟؟؟
اشكرك مره تانيه واسفه على الاطاله
لا شكر على واجب
طبعاً المسئولية كاملة هتكون على مشتري الوحدة لأن هو اللي موقع على كل مستنداتها
واهم اجراء ممكن يعمله البنك انه ينقل الوحدة لنفسة في الشهر العقاري وممكن يقاضي المشتري
ويسحب الشقة ويرجع عليه كمان بالتعويض للإخلال بشروط عقد البيع و يحاسبك كمان على
الإستفادة من الشقة خلال فترة التعاقد السابقة على سحب الشقة يعني اجراءات زي الفل
محمد المصري
08-02-2010, 06:24 PM
يعنى مفيش مفر من البنك
بس زى ماقلت الايجار مفيش فية مشكلة
لانة بيكون سورى
او غير مثبت
طيب يا أ / محمد
اذا بعت بتوكيل يعنى عملت لحد توكيل بالتصرف
دى اية حكمها
وشكرا لك
محمد كمال
08-02-2010, 07:39 PM
يعنى مفيش مفر من البنك
بس زى ماقلت الايجار مفيش فية مشكلة
لانة بيكون سورى
او غير مثبت
طيب يا أ / محمد
اذا بعت بتوكيل يعنى عملت لحد توكيل بالتصرف
دى اية حكمها
وشكرا لك
طالما العلاقة بين الطرفين خفية و المشتري التزام بالأقساط
فالبنك مش هيعــرف حاجة ومــفيش مشاكل و كـــل المشكلة
لــــو المشتري بتوكيل لم يلتزم فــي سداد الأقساط المستحقة
ام عمر
09-02-2010, 11:08 AM
اشكركم جدا يا جماعه على اهتمامكم وردكم
وانا فعلا الموضوع ده يهمنى لانه يخص صديقه مقربه لى واقعه فى المشكله دى ومش عارفه تتصرف ازاى وهو اللى باع لها فعلا باع لها بتوكيل وبعد ما استلمت منه بشهر رجع يقولها انه عايز يرجع فى كلامه وبيهددها انه يبلغ البنك انه باع لها لو رفضت ترجعهاله
محمد كمال
09-02-2010, 05:11 PM
اشكركم جدا يا جماعه على اهتمامكم وردكم
وانا فعلا الموضوع ده يهمنى لانه يخص صديقه مقربه لى واقعه فى المشكله دى ومش عارفه تتصرف ازاى وهو اللى باع لها فعلا باع لها بتوكيل وبعد ما استلمت منه بشهر رجع يقولها انه عايز يرجع فى كلامه وبيهددها انه يبلغ البنك انه باع لها لو رفضت ترجعهاله
منتدي اكتوبر تحت امرك في اي استشارات
Powered by vBulletin® Version 4.2.3 Copyright © 2026 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved, TranZ by Almuhajir