المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طريقة عمل الممبار



ام الاء
03-02-2009, 02:08 AM
[هذه الاكله من الأكلات الشعبية المصرية وبعض البلدان يطلقون عليها فوارغ محشية

المقادير الممبار بالصور - الممبار - المقدونس - البقدونس - المطبخ

1كيلو ممبار 1كيلو ارز نصف كيلو لحم مفروم 1كيلو طماطم مفرومه ربع كيلو بصل مفروم

حزمه شبت 2 حزمه بقدونس ملح فلفل حب هان(الهيل) شطه حسب الرغبه



خلط كل المكونات مع بعضها ونبدأ فى حشو الممبار

الممبار مجرد ما ينزل الماء يقفل من الاطراف


الممبار بعد الحشو



الممبار فى الماء المغلى المضاف عليه ملح


الممبار المسلوق تم تحميره



تقطيع الممبار حسب الحجم المطلوب



خليط من الطماطم المسبكه او صلصه
بصل مقطع
شبت+ بقدونس + كسبره + فلفل اخضر
ارز مصرى غير منقوع
طماطم مقطعه مكعبات صغيره
زيت
شطه + ملح + فلفل+ أى توابل تفضليها على خلطه المحشى


الطريقه

ينظف الممبار جيدا من الداخل والخارج بالماء و الملح و الخل يشوح اللحم المفرومه علي النار مع البصل وبعد ان تتشرب اللحمه الماء الخارج منها مع البصل يضاف الطماطم المفرومه والشبت و المقدونس ويقلب جيدا ثم يضاف الارز ويتبل الجميع بالملح والفلفل والشطه وبعد التقليب ارفعى الاناء من علي النار

يحشي الممبار بالخلطه السابقه مع ملاحظه ترك فراغ داخل الممبار لان الارز يتممد بالداخل

يوضع الممبار داخل اناء به ماء مغلي مضاف اليه بصله صغيره مقطعه نصفين و حبهان (الهيل ) و ورق الغار

ويترك علي النار حتي ينضج ينشل من ماء السلق ويوضع في مصفاه لكي يتصفي من ماء السلق

ثم يحمر الممبار في الزيت ويقدم في طبق مفروش بـ البقدونس ساخن مع بطاطس محمره

ام الاء
03-02-2009, 02:19 AM
يارب تكون عجبتكم وتاكلوها بالهنا والشفا

اميرة حبى انا
03-02-2009, 11:06 AM
روعة
انا بحبه اوى على فكرة
شكرا ام الاء

إبراهيم البشبيشي
04-02-2009, 01:04 AM
شكرا جدا يا ام ألاء

على فكرة الشكر من زوجتي أيضا

Miss Robe
23-04-2009, 03:34 PM
يلهوى بموت فيه:D


بس بيخلص بسروعة:mad:


مبلحقيش اتهنا:(


نفسى جوزى يطلع مبيحبوش عشان اكلة لوحدى:D


اما اجوز يعنى :rolleyes:


شكراااااااااااااااااااا:cool:

fagrmasr01
23-04-2009, 03:59 PM
ماشاء الله .. ستاتنا شاطرين اوى فى الأكلات دى
لكن هخللى المدام تجرب طريقتك

وبالنسة ليكى يا آنسة روبى
ياستى لو طلع جوزك بيحبه يبقى احسن لك .. وابقى زودى له ولو نص كيلو
ومفروض كمان تتوصى بيه .. لأن المثل هنا بيقول
الطريق لقلب الراجل معدته

تسلم إيديكى يا أم الاء بجد

ام الاء
23-04-2009, 04:36 PM
شكرا لكم جميعا
وجربوه وتاكلوه بالهنا والشفا

rose
07-02-2010, 03:20 PM
رائع بصراحة اجمل الاكلات المحببة الى نفسى

محمود عبد الله
07-02-2010, 03:39 PM
وسع يا جدع
هوا ده الكلام
تسلم ايدم 100 مرة

ام العيال
07-02-2010, 09:02 PM
كده ياام الاء
ممبار ومن ورايا كمااااااااااااااااااان
تصدقى
انا زهقت منه لانه زى المحشى
كتير الدبكه قليل البركه

وانا عندى عايزينه ولو يوميا
ههههههههههههه

تسلم ايدك ياام الاء يارب

lionking
16-02-2010, 10:56 AM
تسلم ايدك ام الاء

والله جوعتينى انا بحبه اوى بس مش بطيق اعمله بحس انه هيصة وشغلانة

بس بجد تسلم ايديك ع الاكلة الجميلة دى