المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سبعة أشياء لا تفعلها بعد الأكل

اميرة حبى انا
31-01-2009, 02:09 PM
سبعة أشياء لا تفعلها بعد الأكل

1 - لا تدخن
لقد أثبت الخبراء بالتجربة أن تدخين سيجارة واحدة بعد الأكل يعادل تدخين عشر سجائر في الأوقات الأخرى.

2- لا تأكل الفواكه مباشرة

إن تناول الفواكه بعد الأكل مباشرة يؤدي إلى انتفاخ البطن بالهواء. لذا ينصح بعدم تناول الفاكهة قبل مضي ساعة أو ساعتين من الأكل أو قبل ساعة من الوجبة الغذائية.

3- لا تشرب الشاي مباشرة

وذلك لان أوراق الشاي تحتوي على كمية كبيرة من الأحماض وهذه المادة ستؤثر على البروتين المتواجد في الأطعمة التي نستهلكها وتجعلها جافة وصعبة الهضم.

4- لا ترخي حزام البطن

حيث أن فك حزام البنطلون بعد الأكل يؤدي إلى التواء الأمعاء وانسدادها.

5- لا تسبح

الاستحمام بعد الأكل مباشرة يؤدي إلى زيادة تدفق الدم إلى الأطراف (الأرجل والأيدي) وبالتالي ستقل كمية الدم المتدفقة حول المعدة. مما سيؤدي إلى ضعف عملية الهضم.

6- لا تتمشى

من الأخطاء الشائعة اعتقاد الكثيرين في هذه المقولة " إذا مشيت مائة خطوة بعد الأكل فانك ستتمتع بصحتك حتى سن إل 99 " وهذه مقولة خاطئة. حيث أن المشي بعد الأكل مباشرة سيؤدي إلى ضعف عملية الهضم.

7- لا تنام مباشرة

إن النوم بعد الأكل مباشرة يؤدي إلى عدم إكمال عملية الهضم مما قد يؤدي إلى عدوى معوية أو التهاب معوي.

تمنيآتـّـي للجميــّع http://cdn.maktoob.com/images/forums/majdah/images/smilies/sunglasses2.gif
صحة جيدة

رحاب محسن
31-01-2009, 02:19 PM
شكرا يا أميرة على هذه المعلومات القيمة
بس يا رب نعمل بيها

اميرة حبى انا
31-01-2009, 02:55 PM
شكرا يا أميرة على هذه المعلومات القيمة
بس يا رب نعمل بيها
شكرا على ردك يارحاب
وربنا يسمع منك وكلنا نعملها شكرا

الطاوس الحزين
31-01-2009, 04:47 PM
شكرا مرمر معلومات قيمة

متميزة يا عسول

اميرة حبى انا
31-01-2009, 08:33 PM

إبراهيم البشبيشي
31-01-2009, 08:34 PM
مش عارف والله دي نصيحة ولا .....

يعني ازاي يعني بعد ما اتغدى مثلا مش هادخن ولا هاشرب شاي ولا هارخي حزام البنطلون ولا هاتمشى ولا هانام ولا هاكل فاكهة وأكيد مش هاعوم يعني وقطعيا مش هاكل وبعدين اقوم اذاكر مثلا لأن التركيز بعد الأكل شبه مستحيل يبقى مش فاضل غير اني بعد ما اتغدى أموت قد تلات اربع ساعات وبعدين اصحى اكمل حياتي بعد ما تكون الست معدة هانم خلصت الهضم بتاعها .

بجد والله أنا مش مقتنع بالكلام ده وفعليا أنا بعمل على الأقل حاجتين من السبعة دول بعد الغدا على طول - أكيد السباحة مش منهم - بس طبيعي السيجارة مع كباية الشاي بعد الغدا ضروري وأكيد لو انا عند ناس معزوم يبقى التدخين مع الفاكهة ولو انا في البيت بعد يوم عمل مرهق يبقى هاريح وقبلها هاكل الحلو او الفاكهة واحتمال كبير انام ساعتين .

لذلك أنا رأي انها معلومات قيمة بس لناس غيرنا احنا يا مصريين واعتقد ان الخريطة الهضمية الخاصة بينا مختلفة شوية عن الكلام ده ... ولا ايه ؟؟