المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شراب الخروب ...



خلود
15-08-2011, 02:23 AM
ـ♨ شراب الخروب ... (http://www.vb.6ocity.net/showthread.php?t=85814)


http://www.vb.6ocity.net/imgcache/24880.imgcache.jpg (http://www.vb.6ocity.net/imgcache/24880.imgcache.jpg)


♨ المقادير :

ربع كيلو خروب مجروش
سكر حسب الرغبة
ماء
2/1 كوب ماء ورد




♨ طريقة التحضير والطهى :

نحضر إناء واسع نضع الخروب (http://www.vb.6ocity.net/showthread.php?t=85814) ومعه سكر
نرفعه على نار هادئة ونقلب حتى يتغير لونه ويصبح قريب من لون الشاي
نضيف إلى الإناء 2 لتر ماء ونتركه ربع ساعة يغلى ثم يحلى بباقي كمية السكر
بعد أن يبرد نضع نصف كوب ماء ورد يم يوضع فى الثلاجة حتى يبرد وممكن وضع مكعبات ثلج في الأكواب ويقدم

nogafoda
16-08-2011, 11:31 AM
تسلم ايدك يا خلود
طريقه سهله وبسيطه

خلود
16-08-2011, 11:04 PM
كل سنه وانتى طيبه نوجا الجميله

بالهنا والشفاء ياقمر

قموره
25-08-2011, 01:59 AM
فعلا الخروب مفيد جدا وانتى مقدمه طريقه سهله اوى لتحضيره
شكرا وتسلم ايدك