المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تطبيق مشروع التاكسي الجديد في المحافظات

محمود عبد الله
05-01-2010, 11:05 AM
http://up.progs4arab.com/uploads/d0764fbac4.jpg (http://www.progs4arab.com/vb/index.php)

تدرس وزارة المالية التوسع في تطبيق مشروع إحلال التاكسي الجديد "الأبيض" ليشمل سائر المحافظات، بعد أن يتم الانتهاء من السيارات المتراكمة في القاهرة الكبرى، بحيث يكون معدل التخريد السنوي مقاربا للمعدل السنوي لخروج سيارات الأجرة من الخدمة لمرور 20 عاما على صنعها.

وذكرت صحيفة "اليوم السابع" يوم الثلاثاء أن الوزارة تستعد خلال الأيام المقبلة لتجهيز ساحة جديدة لتخريد سيارات التاكسي القديمة، ضمن المشروع الذي بدأ تنفيذه بالقاهرة منذ شهر أبريل الماضي.

ويشير التصور المبدئي للتوسع في المشروع الإحلال، إلى أن التنفيذ سيتم من خلال 4 مراكز موزعة على الجمهورية، بحيث يتم تخصيص ساحة لتنفيذ المشروع في كل مركز يخدم المحافظات المجاورة له، ويرتبط ذلك بقدرة الشركات المصنعة للسيارات الجديدة على مواجهة الطلب.

وتقع ساحة "التخريد" الجديدة فى الكيلو 32 طريق القاهرة – الإسكندرية الصحراوي، ومن المقرر نقل المشروع إليها قبل نهاية شهر فبراير المقبل لتخزين الوارد من السيارات القديمة للتخريد.
وكذلك "فيرنا"

وبلغ عدد السيارات التي تم تخريدها استعدادا لإعادة تدويرها 15 ألف و305 سيارة، وهو في زيادة مستمرة بمعدل 2000 سيارة شهريا تقريبا، حسب بيانات الوزارة.

ومن المتوقع ـ حسب دراسة وزارة المالية ـ أن تكون هذه المراكز فى محافظات الإسكندرية وتخدم محافظات غرب الدلتا ومرسى مطروح، والدقهلية وتخدم محافظات شرق ووسط الدلتا، والإسماعيلية وتخدم محافظات القناة ومحافظتي شمال وجنوب سيناء، أسيوط وتخدم محافظات الوجه القبلي والبحر الأحمر.

وتشارك خمس شركات في المشروع الجديد بعدة موديلات ، ومن المتوقع أن يزيد عدد الشركات مع بدء تطبيق المشروع في باقي المحافظات.

وردة الايمان
05-01-2010, 11:37 AM
ياريت فعلا يا محمود ده يتنفذ فعلا ...

المحافظات كلها فى حاجه للمشروع ده ..

وياريت مينسوش مدينة 6 اكتوبر .

اشكرك يا محمود على الخبر الجميل .

بس ياريته يتحقق ..

محمود عبد الله
05-01-2010, 11:42 AM
متخافيش اكتوبر مش هتتنسى
فى مشروع 150 عربية لاكتوبر شغال دلوقتى
بس مشعارف لسة محدش استلم

شكرا لمرورك

fagrmasr01
05-01-2010, 12:13 PM
بجد مشروع حاينقل مصر نقلة حضارية ولو انها مش كافية .. لكنها خطوة جميلة على الطريق للتحسين
اتمنى تتم باسرع وقت
تسلم وتعيش وتسعدنا باخبارك الجميلة دايما يا حودة

محمود عبد الله
05-01-2010, 12:16 PM
شكرا لمرورك الكريم ا/ جمال

mohamedbook
05-01-2010, 04:33 PM
التكسي الابيض دة مشروع فاشل
نزلت الصبح ركبت تكسي الابيض ابو عداد (الت عشان منهدش مع سواق التكسي الاسود وهتاخد كام والحجات الي توجع الدماغ )
ركبت التكس من اول نفق الهرم الي الحي السادس مدينة نصر بصيت علي العداد لقيتة 21.50 ج رحت دفعت الفلوس
ونا راجع الت اركب نفسي التكس المهم مشينا المشوار ورجعت عند اول النفق بتاع الهرم طبعا.
كام العداد ؟ 30.75 ج ازاي معرفش فرق 10 جنية مع انة هو هو نفس المشوار
طبعا انا مفتحتش بقي والت ولا كلمة لانة عداد
مجرد ما تركب
والعداد بيبدأ من 2.5 جنيه
وكل كيلو متر 1.25
العداد بيعد ربع جنيه عن كل دقيقة انتظار
يعني 15 ج لساعة الانتظار تتضاف علي العداد
التكسي دة غير عملي بالمرة

محمود عبد الله
05-01-2010, 05:55 PM
النقطة اللى انا معاك فيها هيا الانتظار
لا يجب ان تضاف قيمة للانتظار لان الانتظار ده اصلا على حساب مصلحة الراكب
يعنى تضيع وقت هوا ملوش ذمب فيه
يبئا كمان نحمله تمنه؟؟؟
مبدئ غريب
امل ان يتعدل
شكرا استاذ محمد على مشاركتك معانا

mohamedbook
05-01-2010, 10:22 PM
مهو وانا راجع رجعت في وسط الزحام وطبعا طولنا في الرجوع وحسبلي الوقت دة من ضمن
عشان كدة هو مش عملي يعني لو انت لا قدر الله ركبرة لمسافة 2 كيلو بس والطريق وقف هتدفع في المسوار مبلغ جامد عشان كدة هو مش عملي وبعدين التكسي الاسود هنعرف ديته نعرف هندفع كام ابل المشوار بدون مشاكل
وانا عن نفسي مش هركبه تاني علي الاطلاق