المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ليه هُنت عليكى يا حب عمرى



fagrmasr01
04-01-2010, 11:36 PM
ليه هُنت عليكى يا حب عمرى وقلبك خان
سلمتى للغريب أمرك ومفاتيحك بكل هوان
يبيع فيكى ويشترى تتمسحى فاقدة الأمان
يمنع تفاريح الهنا .. ويقطع أوتار الكمان
يلغى مننا حلمنا .. ويزرعنى فى الاحزان
ياعروسة الأوطان يا مصر يا نبع الحنان
انا ابنك حبيبك .. ليه ابنك يا مصر هان
وبرضو هاعيش وانا بحبك كمان وكمان
ياعروسة الأوطان يامصر يا نبع الحنان
:50 (31):

خلود
05-01-2010, 12:01 AM
طيب اقول ايه بس ياجمال

ده لوم ولا عتاب ولا ايه بالظبط

بس برضو مهما حصل ومهما شفنا منها
هتفضل تحبها وهنفضل وياك نقول يااحلى اسم فى الوجود يامصر

اميرة حبى انا
05-01-2010, 12:07 AM
انا ابنك حبيبك .. ليه ابنك يا مصر هان
للاسف تطعيم انفلونزا الخنازير
حسسنى بالكلام ده اوى

مصطفى مامون
05-01-2010, 12:17 AM
تجارب سنينك هى التى اهدت اليك هذه القصيدة من حسره على زعامه انتهت الى واقع ذليل رجاءا اشكر سنينك وتمتع بزمن مضى لا وجود له

fagrmasr01
05-01-2010, 12:33 AM
طيب اقول ايه بس ياجمال
ده لوم ولا عتاب ولا ايه بالظبط
بس برضو مهما حصل ومهما شفنا منها
هتفضل تحبها وهنفضل وياك نقول يااحلى اسم فى الوجود يامصر



ولا لوم ولا عتاب يا نجمة منتدانا
هى مجرد فضفضة بينى وبين حبيبتى انا
وطبعا بحبها وهاعيش فى حبها مهما حصل لى فيها ومنها .. هى حبيبتى وباحبها
:50 (31):
شكرا شكرا يا خلود .. فعلا نجمة بغير حدود
يسلم لى مرورك واهتمامك
ربنا يبارك لك ويكرمك
آمين
:36_3_12[1]:

fagrmasr01
05-01-2010, 12:36 AM
انا ابنك حبيبك .. ليه ابنك يا مصر هان

للاسف تطعيم انفلونزا الخنازير
حسسنى بالكلام ده اوى

باذن الله هاتعدى الازمة دى على مصر حبيبتى وعلى ولادنا واهل بلادنا بخير باذن الله
مصر محروسة باذن الله الى يوم الدين

أميرتنا الغالية
متشكر جدا على مرورك واهتمامك بالتعليق
ومعلش... هى ازمة وهاتعدى باذن الله على خير
ربنا يستر باذن الله .. ربنا يبارك لك ويجازيكى خير
آمين
:36_3_12[1]:

fagrmasr01
05-01-2010, 12:38 AM
تجارب سنينك هى التى اهدت اليك هذه القصيدة من حسره على زعامه انتهت الى واقع ذليل رجاءا اشكر سنينك وتمتع بزمن مضى لا وجود له


الأستاذ الكبير .. والشاعر القدير
مصطفى مأمون
اهتمامك ومرورك على ما اكتب يسعدنى جدا وتعليقك يدل على عقلية ناضجة طيبة المفاهيم صادقة النصيحة
ربنا يجازيك عنى خير ويبارك لك
آمين
:36_3_12[1]:

دعاء الكروان
05-01-2010, 09:08 AM
كلماتها جميلة يا استاذ جمال
سلمت يداك
http://hammssalmasha3er.jeeran.com/h20.gif (http://hammssalmasha3er.jeeran.com/h20.gif)

fagrmasr01
05-01-2010, 10:05 AM
الاجمل من كلماتى هو مرورك وتشجيعك الجميل يا دعاء الكروان
ربنا يجازيكى عنى كل خير
آمين

habiby
09-01-2010, 11:02 AM
عظيمة هى مصر .. وعظيم باستمرار حبك يا شاعرنا المبدع
مع كل تحياتى واعجابى

fagrmasr01
09-01-2010, 03:18 PM
اشكرك جزيل الشكر على اهتمامك بكلماتى وعلى تشجيعك اللى فعلا بيسعدنى جدا
ربنا يبارك لك ويكرمك
آمين

nasr
09-01-2010, 11:51 PM
اقسم لك يا أمير شعراء المنتدي
بسبب كلماتك دي كتبت في حب مصر
وكان لزاما" علي أن أهديها أليك والدليل
شوف كتبتها الساعة كام يومها

fagrmasr01
10-01-2010, 06:18 PM
والله ياناصر انا بحبك فى الله واحترم جدا اخلاقك الجميلة وصفاتك الحلوة ومش عارف ازاى اشكر لك مجاملاتك اللى بتسعدنى جدا وبيسعدنى اوى والله يا ناصر مرورك وتقديرك الجميل
ربنا عز وجل يديم علينا يارب الحب فى الله

ناصر.. فخور جدا بتقديرك .. ربنا يبارك لك ويكرمك .. آمين


لاتنسوا الاشتراك فى مسابقة المنتدى قبل يوم 17

nasr
10-01-2010, 08:10 PM
أ / جمال
علي أي مسابقة تتحدث .. ممكن تفاصيل أكثر

fagrmasr01
10-01-2010, 09:33 PM
اخويا وصديقى وحبيبى ناصر
المنتدى عامل مسابقة جميلة جدا وفيها جزء خاص بالمبدعين

ارجوك تدخل على الرابط ده وشوف التفاصيل
http://www.vb.6ocity.net/showthread.php?t=8491
وبجد هايسعدنى جدا اشتراكك واشتراك كل المبدعين
واتمنى لكم كلكم الفوز باذن الله

saadrabea
11-01-2010, 07:44 AM
انا ابنك حبيبك .. ليه ابنك يا مصر هان

استاذ الابداع جمال
البيت المذكور أعلاة يمثل صورة الشعب المصري واقع

الله عليك

fagrmasr01
11-01-2010, 08:22 AM
انا ابنك حبيبك .. ليه ابنك يا مصر هان
استاذ الابداع جمال
البيت المذكور أعلاة يمثل صورة الشعب المصري واقع
الله عليك


اشكر لك مرورك وتقديرك لكلماتى يا سعد
ربنا يبارك لك

:50 (31):
وبرضو هاعيش وانا بحبك كمان وكمان
ياعروسة الأوطان يامصر يا نبع الحنان
:36_3_1[1]:

فتوح العربي
25-04-2010, 12:40 PM
استاذي الفاضل
هذه مصر كانت وصارت حتي اضحي !!!!
.
......فعندما نقارن الدور الحضاري للأمة المصرية العربية التي نفخر جميعا بالانتساب إليها بعد الإسلام، نجدها أمة باعت ماضيها ولغتها وثقافتها، واشترت حضارة ولغة وثقافة دينها الذي ارتضته لنفسها، دون تعصب ولا استكبار، بل ظلت أمة واقفة عند حدود دورها الذي أوصاها به النبي محمد عليه الصلاة والسلام وهو أن منها جند الإسلام المدافعين عنه إلى قيام الساعة.

ها هي في صدر الإسلام تقف على الحياد في الفتنة التي عصفت بأمة الإسلام بين أهل العراق وأهل الشام، فكانت قبلة وملجأ وملاذ أهل بيت النبوة، وأرض الأمان لعلماء الإسلام.

ثم ها هي تقبل دورها الدفاعي من جديد تحت إمرة صلاح الدين، الذي علم أنه لا أمل في استرجاع الأقصى دون مصر وجنود مصر، فبادلته مصر حبا بحب وففاء بوفاء، وخلعت عنها ربقة التشيع الفاطمي الذي أورثها عهودا من الخنوع والاستسلام.

وعندما اجتاح التتار أرض فارس بلا مقاومة منهم ولا حصانة وجدت للدين عندهم، حتى انطلق التتار من خراسان بأرض فارس وبمساعدة وزيري هولاكو الفارسيين نصير الدين الطوسي وابن العلقمي إلى أرض الخلافة العباسية في العراق فأسقطوا خليفة بغداد، ها هي مصر تقف سدا منيعا كسرت على حراب جنودها آمال المغول في عين جالوت بالشام، لم تنتظر مصر أن تدافع عن أرضها، بل خرج جندها عن بكرة أبيهم مستنقذين الشام التي باعها أمراؤها برضا التتار عنهم.

ها هي مصر تستمر حصنا حصينا ضد جحافل الصليبيين الذين استمر تدفقهم على بلاد الإسلام حتى عهود الاستعمار الحديث التي ورث فيها الغرب الصليبي الحاقد الدولة العثمانية التي لم تستطع الدفاع عن ولاياتها، ولا تركت أمرها لأهلها يدافعون عن أنفسهم.

ثم ها هي بعد استقلالها وطرد مستعمريها تقف في كل حروب العرب مع اسرائيل وقفة المرابط الصامد مضحية بآلاف الشهداء، لتحصد في النهاية نكران الجميل!!!!

إن مصر التي قدمت كل ذلك لم تفكر في أن تتجاوز دور الجندي المدافع عن أمته، إلى دور الفاتح الإمبراطوري المتسلط على أمته، على الرغم من جدارتها لغويا ودينيا وحضاريا، فهي أمة عربية مسلمة راسخة القدم في العروبة، راسخة القدم في الإسلام، ولكن ليس العدوان أو التسلط من ثقافتها، أمة تعلم أن واجبها الدفاع عن أخوة الدين، لا العدوان عليهم.

fagrmasr01
25-04-2010, 03:06 PM
الأستاذ الكريم .. فتوح العربى
جزاكم الله خير عن تفضلك بهذا التعليق الكريم الذى يشرفنى ان يكون ردا على ما كتبت .. وكنت بتفضلك مضيئاًً لجوانب هى من أساسيات بقاء محبوبتى مصر .. ربنا يبارك لك ويكرمك
فعلا تشرفت صفحتى بتكرمك بالمرور والتعليق الرائع
جزاكم الله عنى كل خير

DMR
29-04-2010, 12:17 PM
انا ابنك حبيبك .. ليه ابنك يا مصر هان
وبرضو هاعيش وانا بحبك كمان وكمان
ياعروسة الأوطان يامصر يا نبع الحنان

احاسيس و مشاعر صادقة و جميلة جدا و فيها معاني اجمل
سلمت اناملك لما كتبت و امتعتنا
ربنا يبارك فيك يا رب و يخليك

ahmed love
29-04-2010, 08:07 PM
سلمت يداك استاذ جمال

fagrmasr01
30-04-2010, 09:57 PM
انا ابنك حبيبك .. ليه ابنك يا مصر هان
وبرضو هاعيش وانا بحبك كمان وكمان
ياعروسة الأوطان يامصر يا نبع الحنان

احاسيس و مشاعر صادقة و جميلة جدا و فيها معاني اجمل
سلمت اناملك لما كتبت و امتعتنا
ربنا يبارك فيك يا رب و يخليك

دى دى الغالية ..
يارب يسهل لك مذاكرتك .. ويوفقك ... وينجحك وتطلعى من الاوائل باذن الله
متعرفيش قد ايه سادتى بمرورك على كلماتى يا دى دى .. ياللا بئا ركزى فى مذاكرتك .. وربنا يارب يهون الايام اللى فاضلة وتفرحينى بنجاحك باذن الله .. عشان انتى وحشتينا كلنا اوى يا دى د ى
الف الف شكر على مرورك وتقديرك واهتمامك وتشجيعك
بصراحة يا دى دى أسعدتينى جدا بمرورك
الله يوفقك ويسعدك
يارب آمين

fagrmasr01
30-04-2010, 09:59 PM
سلمت يداك استاذ جمال

الف شكر يا احمد على مرورك الجميل وعلى اهتمامك بتشجيع كلماتى
ربنا يخليك يارب ويوفقك
آمين

ahmedabdelziem
22-12-2010, 02:34 AM
تسلم ايدك شاعر وفنان
كلمات محب ولهان
تسلم الايادى شاعر الزمان

fagrmasr01
22-12-2010, 12:01 PM
الله يبارك لى فى عمرك ويكرمك ويحفظك ويصونك برعايته سبحانه وتعالى
الف شكر يا احمد .. ربنا عز وجل يجازيك عنى كل خير
اللهم آمين