المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : البيكاتا بالمشروم



ام العيال
04-01-2010, 12:53 PM
البيكاتا بالمشروم بناءا على طلب محمود عبد الله

وبالف هنا

المقادير:
شرائح بفتيك بتلو (العدد كما تفضلين) - ملح - فلفل – عصير ليمونة – ملعقة كبيرة زبدة_ علبة مشروم صغيرة مقطعة قطع صغيرة - 2 علبة كريمة لباني الحجم الصغير- 3 بصلات كبار مقطعين صغير
الطريقة:
يتبل شرائح البفتيك بالملح والفلفل و عصيرالليمون ثم نضع الزبدة في صينية يا ريت لو تيفال على النار و لما تسيح نضع اللحمة و نحمرها على نار هادئة مع التقليب باستمرار من الناحيتين لحد ما الوجهين يحمروا. ثم اشيلهم من الصينية فى طبق و بعدين احط البصل فى الصينية مكان اللحمة اللي شلتها و اقلبه لحد ما يطرى و بعدين تحطي المشروم المقطع مع البصل و تقلبيهم لحد ما تحسي انه المشروم بدا يطرى . و بعدين حطي الكريمة اللبانى على البصل والمشروم فيغلي لحد ما تلاحظي ان الكريمة اللبانى انتفخت شويه .( خلى بالك لانه كريمة اللباني مش بتاخذ إلا ثواني و تستوي على النار ) وبعدين تحطي اللحم اللي شلتيها على جنب في طبق فى الصينية و يا دووووب تلفي اللحمة لفة واحده في الكريمة اللي في الصينية و بتلاحظي انه اللحم اصبح عليه كريمة من الوجهين و ثم تشيليها فوراً.

http://img210.imageshack.us/img210/5884/cimg06151fb8.jpg

:36_3_12[1]:

محمود عبد الله
04-01-2010, 01:22 PM
thank you
very much
انا اصلى دؤتها قبل كدة فى هيبر وان
ومن ساعتها و انا هموت واعرف بتتعمل ازاى

ام العيال
04-01-2010, 01:46 PM
بالف هنا وشفا ياحوده
انت تؤمر بس