المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل تقدر الفتاة نفسها عند زوج المستقبل بالمال ..؟؟



إبراهيم البشبيشي
27-01-2009, 04:51 PM
أعرف أنه سؤال مستفز ولكن حقيقة فقد طغت مقاليد المادة على العاطفة في وقتنا الراهن حتى صارت النظرة المادية في التقييم والتقدير العام في حياتنا هي الغالبة وسؤالي هو هل المهر والشبكة والعفش وخلافه يدلون على مكانة الفتاة عند زوجها ؟
ومن المعروف والثابت أن المهر هو المال الذي تستلمه الزوجه من الزوج قبل الزواج ( مقدم ومؤخر الصداق ) وهو سنة عن النبي (صلى الله عليه وسلم ) والشبكة هي الهدية - وأكرر - الهدية التي يهديها الزوج لزوجته حال وقت الزواج وعادة ماتكون من المشغولات الذهبية أما العفش كما نعرفه في بلدنا مصر المحروتة فهو أثاث المنزل .

والأن ما هي نظرة الزوج والناس لهذه الأشياء ( المهر والشبكة الخ...) ؟


هل المهر القليل يقلل من مكانة الزوجة وكرامتها بين الناس؟


هل المهر القليل سوف يجعل الزوج لايحترم الزوجة وينظر لها نظرة قليلة المستوى وبانها يوم قبلت بالقليل فهذا يعنى انها أقل من نظيراتها الفتيات ؟

هل المهر القليل يساهم فى بناء وانجاح الزواج والحصول على التقدير والاحترام من الزوج اما يصور على انه عيب وعار ومستحيل؟


الان سؤال الى المهر الكثير ........

هل المهر الكثير يساهم ويجعل البنت محترمة وكبيرة وغالية بين الناس ؟

هل المهر الكثير يجعل الزوج يحترم ويقدس الزوجة بحكم انه دفع فيها مهر كبير ؟

هل المهر الكبير يساهم فى انجاح الزواج وضمان ان الرجل لن يلعب بذيلة مستقبلا ؟

هل المهر الكبير والشبكة الفخمة والأثاث الفاخر ضرورة لاستمرار الحياة ؟

للزوج وأهله رأي وللزوجة وأهلها رأي ونحن بين الأراء نحاول النجاح
أتمنى مشاركة الجميع في هذا الموضوع فلكل راي مفيد ولنستفيد جميعنا

اميرة حبى انا
28-01-2009, 12:53 AM
هل المهر القليل يقلل من مكانة الزوجة وكرامتها بين الناس؟
لا


هل المهر القليل سوف يجعل الزوج لايحترم الزوجة وينظر لها نظرة قليلة المستوى وبانها يوم قبلت بالقليل فهذا يعنى انها أقل من نظيراتها الفتيات ؟
لا

هل المهر القليل يساهم فى بناء وانجاح الزواج والحصول على التقدير والاحترام من الزوج اما يصور على انه عيب وعار ومستحيل؟
يساهم فى بناء وانجاح الزواج والحصول على التقدير والاحترام من الزوج




هل المهر الكثير يساهم ويجعل البنت محترمة وكبيرة وغالية بين الناس ؟لا مش شرط

هل المهر الكثير يجعل الزوج يحترم ويقدس الزوجة بحكم انه دفع فيها مهر كبير ؟لا ابدا

هل المهر الكبير يساهم فى انجاح الزواج وضمان ان الرجل لن يلعب بذيلة مستقبلا ؟لااااااااااااااااااااا

هل المهر الكبير والشبكة الفخمة والأثاث الفاخر ضرورة لاستمرار الحياة ؟لا

الحب والاحترام والتفاهم بس هما سبب نجاح اى زواج
مشكور على موضوعك

محمود التهامي
28-01-2009, 01:55 PM
هل المهر القليل يقلل من مكانة الزوجة وكرامتها بين الناس؟
لا


هل المهر القليل سوف يجعل الزوج لايحترم الزوجة وينظر لها نظرة قليلة المستوى وبانها يوم قبلت بالقليل فهذا يعنى انها أقل من نظيراتها الفتيات ؟
"أقلهن مهورا اكثرهن بركة" حديث شريف

هل المهر القليل يساهم فى بناء وانجاح الزواج والحصول على التقدير والاحترام من الزوج اما يصور على انه عيب وعار ومستحيل؟
لا اعتقد انه ليه اي علاقة يعني هو تمن الاكل مثلا هيغير قيمته الغذائية لأ ابدا

هل المهر الكثير يساهم ويجعل البنت محترمة وكبيرة وغالية بين الناس ؟
مفيش راجل بتمسكه فلوس

هل المهر الكثير يجعل الزوج يحترم ويقدس الزوجة بحكم انه دفع فيها مهر كبير ؟
ساعتها مش هيبقا احترام هيبقا خوف وذل لانه هيخاف يطلقها لكبر المهر

هل المهر الكبير يساهم فى انجاح الزواج وضمان ان الرجل لن يلعب بذيلة مستقبلا ؟
هههههههههه بيقولو ديل الكلب عمره ما يتعدل صح لو هو كدا من الأول مش هيغيره ولا مهر ولا شبكة ولا حتى كنوز الدنيا كلها والعكس صحيح المباديء لا تتجزأ

هل المهر الكبير والشبكة الفخمة والأثاث الفاخر ضرورة لاستمرار الحياة ؟
دا لو كنا عايشين في سوق مش بيت مبني على المودة والرحمة



شكرا ابراهيم على الموضوع الرائع

إبراهيم البشبيشي
28-01-2009, 02:45 PM
أستاذة أميرة : أعتقد والله أعلم ان وجهة نظر الأهل ممكن تختلف شوية عن وجهة نظرك ولأنهم عايشين في الدنيا بقالهم كتير فمن الممكن كلامهم يكون صحيح ولو جزئيا

إبراهيم البشبيشي
28-01-2009, 02:46 PM
هل المهر الكثير يساهم ويجعل البنت محترمة وكبيرة وغالية بين الناس ؟
مفيش راجل بتمسكه فلوس



على فكرة انت فاهم الرجالة غلط .. وبعدين يا بني الرجالة خلاص ماتت في الحرب ههههههههههههههههه

اميرة حبى انا
28-01-2009, 02:47 PM
يمكن بس مش فى الزمن ده
متهيالى اتساهلو شوية

إبراهيم البشبيشي
28-01-2009, 04:17 PM
والله في أهل متساهلين وربنا بيسهل لهم حياتهم وحياة ابناؤهم بس في ناس لسة بتتعامل بمبدأ " يا إدريس .. يا عثمان .. طلعوا ابن الـ(...) ده بره "

خلود
28-01-2009, 05:21 PM
يا إدريس .. يا عثمان .. طلعوا ابن الـ(...) ده بره "

مظنش لسه فيه من ده ابراهيم

وبعدين بالتفاهم والحب كله بيعدى

إبراهيم البشبيشي
28-01-2009, 05:50 PM
أنا بتكلم عن اللي عايشته من خلال قصة احد أصدقائي .. طبعا الموضوع ماكانش " إدريس وعثمان " حرفيا بس كان شبيه بيه بدرجة كبيرة وبصراحة أبو البنت اللي كان صاحبي بيحبها كان منطقه قوي جدا وهو بيقول لصاحبي انه - الراجل ابو البنت - تعب في الخليج 20 سنة عشان خاطر بنته الوحيدة واللي عندها كل حاجة ممكن تحتاجها فإزاي شاب لسة مبتدئ في الحياة - اللي هو صديقي - ممكن يعيشها في مستوى قريب حتى من مستواها اللي هي عايشة فيه من يوم ماتولدت .. وصدقيني ساعتها كان الرد الوحيد المنطقي - واللي قاله صديقي - هو " بنتك عندك .. ربنا يوفقها " بس