مشاهدة النسخة كاملة : ساندوتش فعلا جامد
sharabasy
11-11-2009, 10:44 PM
المقادير:
هامبورجر(حسب العدد)
جبنة مثلثات(لكل كيزر واحدة) وبرده حسب الرغبة
بيض(بعدد الافراد)
طماطم حلقات
كبوتشي(خس)مغسول ومقطع
فلفل مقطع حلقات
كيزر (حسب العدد)
كاتشب
مايونيز
الطريقة
1-نفتح الكيزر وندهنه بالجبنة
2-نكون محضرين الطماطم,الخس,الفلفل
3-نقلي البيض الاول
4-نحمر الهامبورجر ثم نضعه علي ورق التنشيف(فوط المطبخ)
5-ابدئي رصي فوق الجبنة(قرص البيض, واحدة هامبورجر,الطماطم,الفلفل,الخس,كاتشب,مايونيز)
وبالهنا والشفاء
ساندوتش فعلا جامد
ام اياد
دعاء الكروان
12-11-2009, 12:41 PM
شكرا على السندويتش ام اياد
http://www.alamuae.com/gallery/data/media/123/0188.gif
sharabasy
12-11-2009, 12:47 PM
الشكر ليكي حبيبتي
ام اياد
ام العيال
12-11-2009, 01:28 PM
الله الله الله
بس تعرفى ياام اياد لو بدل تحمير الهامبرجر
تشويه
على طاسه تيفال
يبقى طعمه اخطر كمان
تسلم الايادى
sharabasy
12-11-2009, 01:49 PM
هوده فعلا اللي انا بعمله لاني انا بحاول اقلل استخدام الدهون
انا مابستعملش الزيوت المهدرجة(السمن النباتي)نهائي
لكن البلدي او الزبدةعشان الارز والحلويات
وشكرا حبيبتي
ام اياد
sharabasy
12-11-2009, 01:51 PM
والبيض يا ام العيال لازم زبدة او سمن بلدي ولا ايه
ام اياد
ام العيال
12-11-2009, 02:05 PM
لا طبعا البيض عادى بالسمن او الزيده
بس لان الهامبرجر بيحطوا نسبة دهون
علشان كده بفضل ااقلل فيه الدهون
واسلم حاجه على فكره انك بطلتى السمن المهدرج لانه بيسبب تصلب الشرايين وامراض القلب وزيادة الكوليسترول
على فكره انا كنت كاتبه طريقة هامبرجر بيتى بعملها خطيره بفول الصويا
جربيها
نفس طعم اللى كنت بشتريه من بره
وبيتى ونضيف
sharabasy
12-11-2009, 02:19 PM
لا احنا من بيت ماما مابنستعملوش خالص
لان احنا درسنا في كلية العلوم انه مسرطن كمان
انا ما بدخلوش البيت ابدا
وربنا يسترها معانا جميعا
ام اياد
sharabasy
12-11-2009, 02:25 PM
لا طبعا البيض عادى بالسمن او الزيده
بس لان الهامبرجر بيحطوا نسبة دهون
علشان كده بفضل ااقلل فيه الدهون
واسلم حاجه على فكره انك بطلتى السمن المهدرج لانه بيسبب تصلب الشرايين وامراض القلب وزيادة الكوليسترول
على فكره انا كنت كاتبه طريقة هامبرجر بيتى بعملها خطيره بفول الصويا
جربيها
نفس طعم اللى كنت بشتريه من بره
وبيتى ونضيف
علي فكرة انا جربت ام علي وان شاء الله ناوية اعمل الهامبرجر وحجرب حاجات تانية بس قدام شوية لما اياد ان شائ الله يبدا يقعد وجيجي تكون بقي عندها سنتين
لكن اكلي دلواتي كله تقليدي
ام اياد
ام العيال
12-11-2009, 09:59 PM
بالف هنا وشفا حبيبتى
ربنا يباركلك بولادك يارب
Powered by vBulletin® Version 4.2.3 Copyright © 2026 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved, TranZ by Almuhajir