المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : يا حوريه...بحرك هوانى



وردة الايمان
25-10-2009, 10:34 AM
يا حوريه .....بحرك هـوانى
وامواجه......بعيد .وخدانى
وعلى شطه....بنيت احلامى
وفـ حضنه....عرفت مكانى
آآه ........يا مـدوخانى
وستنلى .......آه منه يانى
انواره ..فـ لياليه....اغانى
من سيدى بشر .....لميامى
قضيت........احلى ايامى
والمرسى .......ابو العباس
ولادك .........اجمل ناس
شهامه..ورجوله... وحماس
بهديهم .......كل سلامى
يا حـــوريه.......
بحرك ..........هوانى


*************


يلا بينـا عـ المينا
يامركب اوعى تنسينا
خدينا بعيد وحدينا
وعلى موج البحر شيلينا


**********


يا عروسة البحر.......قوليلى
ليه ليكى يزيد ........حنينى
ليه كل ما شوفك .....بعينى
يتوه فى حبـك ......كلامى
يا حوريـــه.......
بحرك .....هــوانى



معذرة ان كنت تجاوزت فى بعض الالفاظ ولكن حبى لهذه المدينه دفعنى لذلك .


*وردة *

دعاء الكروان
25-10-2009, 12:02 PM
يا حوريه .....بحرك هـوانى
وامواجه......بعيد .وخدانى
وعلى شطه....بنيت احلامى

وفـ حضنه....عرفت مكانى

كلمات رائعة يا وردتنا الجميلة
http://m002.maktoob.com/alfrasha/up/1021475384275122967.gif

fagrmasr01
25-10-2009, 12:24 PM
فى البداية احيى هذا اللون الجميل الذى أشعر به وكأنه أغنية أعيش مع كلماتها فى نغماتٍ تحمل فى طياتها رائحة أمواج البحر
وتبدأ من العنوان الذى سمعت فى داخل تكويناته جرس موسيقى ذو رنين له وقع خاص على شاكلة اختلاط واقع مدينة الاسكندرية الحالية .. مع ليالى ألف ليلة وليلة
يا حوريه .....بحرك هـوانى


وامواجه......بعيد .وخدانى
تبدأ بداية موفقة جدا بسحر الحوريات وتمتد الى احساس هوى العاشقين
وفى لحظة تنقلنا الى داخل البحر ( بحر الهوى .. بحر اسكندرية ) مع الامواج .. لننتقل بسلاسة شاعرية الى هناك .. بعيداً مع الأمواج .. أمواج بحر الهوى

جميلة جدا تلك البداية القوية

وعلى شطه....بنيت احلامى
وفـ حضنه....عرفت مكانى
آآه ..........يا مـدوخانى
انتقال مسرح التصور الرائع والمتكرر بهدوء جميل
من العمق الى الشط ومن ثم الى العمق
حيث بناء الاحلام على الشاطئ ثم الدخول الى العمق بما يؤكد ان المكان ليس فقط فى بيت الاحلام فى قصور الرمال على الشاطئ انما هناك فى حضن بحر الهوى
وتختتمى الفقرة بروعة استحضار الموقف لدرجة معايشته ..
بإحساس الدوخة مع.. آآه ... يامدوخانى


وستنلى ........آه منه يانى
انواره ..فـ لياليه....اغانى
من سيدى بشر .....لميامى
قضيت........احلى ايامى
والمرسى .......ابو العباس
ولادك .........اجمل ناس
شهامه..ورجوله... وحماس
بهديهم .......كل سلامى
فلاش باك يعود بنا الى ارض الواقع حيث الاماكن الحقيقية والمعايشة التى تؤكد ان شاعرتنا لم تكن تحلم وانما عايشت الواقع فى اشهر المناطق فى عروس البحر الأبيض
ومن احساس المناطق الى معايشة احساس البشر بالشهامة والرجولة والحماس
وكأن شاعرتنا هنا تثبت لنا بالبراهين مدى الحب الذى تحياه من رومانسيات الوصف للبحر ومروراً بالمواقع الجميلة ذات الطبيعة الخلابة وصولاً الى المشاعر الانسانية لسكان هذه المناطق
يا حـــوريه.......
بحرك ..........هوانى


*************


يلا بينـا عـ المينا
يامركب اوعى تنسينا
خدينا بعيد وحدينا
وعلى موج البحر شيلينا
عودة الى بحر الهوى ونداء على المركب يؤكد صدق العزم على الرحلة محمولاً على الامواج
**********
يا عروسة البحر.......قوليلى
ليه ليكى يزيد ........حنينى
ليه كل ما شوفك .....بعينى
يتوه فى حبـك ......كلامى
التشبيه بعروس البحر وهو المسمى الشائع للاسكندرية فعلا ينقلنا مرة اخرى الى واقعنا الحى وبما يؤكد زيادة الشوق والحنين على البعد
ومن شدة الحب والعشق ان شاعرتنا هنا تعيش حالة حب عذرى جميل مع الاسكندرية ولدرجة ان يتوه الكلام عند اللقاء والرؤية
يا حوريـــه.......
بحرك .....هــوانى
ختام جميل بنفس موسيقى البداية الحالمة


معذرة ان كنت تجاوزت فى بعض الالفاظ ولكن حبى لهذه المدينه دفعنى لذلك .
لا يوجد اى تجاوز هنا يا وردة الايمان
الموجود هنا مشاعر طيبة صافية رقراقة نابعة من حب عذرى جميل لمدينة الاسكندرية
التى برغم ان الكثيرين يحبونها لدرجة العشق ولكنك هنا أثبتى حباً من نوع خاص يستحق كل تقدير واجلال وفخر





وردة الايمان ..
:36_3_12[1]:
أهديكى هذه الوردة رمزاً على سعادتى بإبداعك فى هذا الاتجاه الجديد

ومن الاضح ان بحر إبداعاتك لا يزال يمتلئ بالكثير من الكنوز
ارجو الا تتأخرى فى اكتشافها وإسعادنا بها


استمرى وزيدينا ..
ملأ الله حياتك بالسعادة والهناء
آمين

وردة الايمان
25-10-2009, 12:53 PM
كلمات رائعة يا وردتنا الجميلة
http://m002.maktoob.com/alfrasha/up/1021475384275122967.gif


انتى اللى رائعه فعلا يا دعاء
ربنا ميحرمنيش ابدا من ردك الجميل .

* وردة الايمان*

وردة الايمان
25-10-2009, 12:57 PM
وردة الايمان ..



:36_3_12[1]:
أهديكى هذه الوردة رمزاً على سعادتى بإبداعك فى هذا الاتجاه الجديد


ومن الواضح ان بحر إبداعاتك لا يزال يمتلئ بالكثير من الكنوز
ارجو الا تتأخرى فى اكتشافها وإسعادنا بها


استمرى وزيدينا ..
ملأ الله حياتك بالسعادة والهناء


آمين



أستاذ جمال فعلا لا اعلم كيف ارد على هذا الكلام
احيانا اعجز عن شكرك كما يجب .
كنت مترددة من كتابة هذا الكلام خوفا من بعض الفاظه والتى كتبتها بتلقائيه شديده .
ولكن كلامك وتشجيعك منحنى ثقة فى ما كتبته .
ولقد قبلت هذه الوردة من استاذى الكبير .
:36_3_12[1]:


* وردة الايمان*

AFIFI MOSTAFA
25-10-2009, 10:07 PM
والمرسى ابو العباس كلام فية اجمل احساس من وردة جميلة لاجمل ناس ( الاسكندرانية وبحرهم )
احيكى على التنوع الجميل وبمناسبة الشعر والبحر ارسل اليكى سفينة مليئة بالشكر اتمنى ان ترسو على شاطئ تعبيرتك الجميلة

عفيفى

وردة الايمان
25-10-2009, 11:02 PM
والمرسى ابو العباس كلام فية اجمل احساس من وردة جميلة لاجمل ناس ( الاسكندرانية وبحرهم )
احيكى على التنوع الجميل وبمناسبة الشعر والبحر ارسل اليكى سفينة مليئة بالشكر اتمنى ان ترسو على شاطئ تعبيرتك الجميلة

عفيفى
استاذ عفيفى كلامك جميل فعلا وردك فى منتهى الجمال .....

اشكرك على مجاملتك الظريفه ..

وبالرغم من ترددى فى البدايه انى اكتبه لكن زادت ثقتى به بعد تشجيعكم .

والحمد لله وصلت السفينه محمله بأجمل مجاملة وارق كلمات ...


* وردة الايمان*

خلود
26-10-2009, 11:07 AM
والله مش عارفه اقولك ايه على كلامك الجميل ده ياورده الايمان

بس بجد كلمات جميله جدا فكرتنى بالمصيف والبحر والهوى والميه والرمله

وفكرتنى برضو بوقفه المطبخ لعمل السندويتشات للبحر والغداء وهما بيستمتعوا وانا لالالالالا :50 (8)::50 (8):

شكرا على شعرك الجميل ورده وفعلا زيدينا تانى باجمل كلمات :36_3_12[1]:

وردة الايمان
26-10-2009, 11:43 AM
والله مش عارفه اقولك ايه على كلامك الجميل ده ياورده الايمان




بس بجد كلمات جميله جدا فكرتنى بالمصيف والبحر والهوى والميه والرمله


وفكرتنى برضو بوقفه المطبخ لعمل السندويتشات للبحر والغداء وهما بيستمتعوا وانا لالالالالا :50 (8)::50 (8):


شكرا على شعرك الجميل ورده وفعلا زيدينا تانى باجمل كلمات :36_3_12[1]:


أشكرك خلــــــود على مرورك الكريم


وانا عارفه ان ده مش وقت اذكركم فيه بالمصيف واحنا فى بداية الشتاء .


واسكندريه جميله سواء فى الصيف او فى الشتاء .


بس جميل جدا انى فكرتك بالذكريات دى واتمنى انك تعوضى ما فاتك من استمتاع فى الصيف القادم ان شاء الله .

http://www.islamroses.com/ibw/uploads/post-2-1143412486.gif


* وردة الايمان*

lionking
30-10-2009, 02:23 PM
اعتذر جدا يا ميس ع التاخير

وردة المنتدى

انت خلتينى احب اسكندرية اكتر واكتر واكتر ( بس برده مش اكتر من بورسعيد - بلدى - )

وصفك جميل ورائع وطبعا شاعرنا الكبير قال كل ما يمكن ان يقال وبالفعل انا مش هقدر اقول كلمة تانية بعد كلامه

كل اللى اقدر اقوله

تسلم ايدك ويسلم ابداعك واحساسك

وردة الايمان
31-10-2009, 01:06 AM
اعتذر جدا يا ميس ع التاخير



وردة المنتدى


انت خلتينى احب اسكندرية اكتر واكتر واكتر ( بس برده مش اكتر من بورسعيد - بلدى - )


وصفك جميل ورائع وطبعا شاعرنا الكبير قال كل ما يمكن ان يقال وبالفعل انا مش هقدر اقول كلمة تانية بعد كلامه


كل اللى اقدر اقوله


تسلم ايدك ويسلم ابداعك واحساسك



ليــــــــون ...
انتى عارفة ان ليكى مكانه كبيرة عندى .
ويسعدنى دائما تواجدك فى مواضيعى .
وانا اوعدك اكتبلك شعر فى بورسعيد ....بس على شرط
متتأخريش تانى على الرد ......فاهمه .


* وردة الايمان*

الباشا تلميذ
31-10-2009, 01:36 AM
http://www.p-yemen.com/highstar/arog4/p-yemen1%20%28180%29.gif
ماذا اقول بعد كل ماقيل
لايسعنى الا ان اقول سلمت يداكى
وفى انتظار ابداعك القادم

وردة الايمان
01-11-2009, 02:43 PM
http://www.p-yemen.com/highstar/arog4/p-yemen1%20%28180%29.gif
ماذا اقول بعد كل ماقيل
لايسعنى الا ان اقول سلمت يداكى
وفى انتظار ابداعك القادم


أنا سعيدة جدا بمرورك ....
واتمنى فعلا يكون عجبك ..
بالرغم ما فيه من كلمات بسيطه وتلقائيه .
اشكرك على هذا الرد الجميل ..


* وردة الايمان*