المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حرام عليكى يا حكومة

waelkelany
22-10-2009, 12:39 PM
انا مش عارف البلد دى عاوزة اه مننا هما قالوا ان اخر مرحلة هى الثامنة ودة على لسان مسئول ابنى بيتك طب دلوقتى اسمى منزلش فى المرحلة الثامنة طب هاستلام امتى حرام عليهم الى بيعملوة فينا انا مش عارف اعمل حاجة فى حياتى كل شهر اقول هانت والاخر طيب اه هنستلم سنة 2020 والا اه لو سمحتم ممكن نتفق ونطالب الحكومة باعلان باقى الاسماء والا الاسماء دى سرية مش عارف والله اه الحل ياريت كل من لم يدرج اسمة حتى الان الاتفاق ليجاد حل حتى نستطيع تدبير ظروفنا على هذا الاساس وها الندا لسيادة الرئيس الاب الفاضل / محمد حسنى مبارك ولسياده معالى / وزير الاسكان والتعمير:50 (8):

محمد عبد العزيز ابراهيم
23-10-2009, 09:44 AM
انا مع حضرتك فى المطالبة باعلان جميع الاسماء المتبيقية فى مشروع ابنى بيتك حتى ترتاح قلوبنا من حرقت الاعصاب كل يوم وفى خبر على لسان مساعد وزير الاسكان محمد الدمرداش انة باقى 6 الاف شخص فقط لم يستلموا وهيستلموا بدايتا من 15 نوفمبر ورجاء من وزير الاسكان ومساعد الوزير وجميع المسئولين باعلان جميع الاسماء المتبقية من المشروع عشان نرتاح بقى

dr.mohamed
24-10-2009, 12:43 PM
الحمد لله تصريح المغربى على وكالة الشرق الاوسط انق> اعصاب الكثير ممن لم يدرج اسمائهم فى المرحلة الثامنة والاخير

ولقد جاء به ما يلى:

المغربى: تسليم 6100 قطعة ارض ضمن مشروع ابنى بيتك وتيسيرات جديدة للمستفيدين

أكد المهندس أحمد المغربى وزير الاسكان (http://www.masrawy.com/News/Egypt/Politics/2009/august/6/maghraby.aspx?ref=rss) والمرافق بدء تسليم 6100 قطعة ارض بمدينة 6 اكتوبر ضمن المرحلة الثامنة من مشروع (ابنى بيتك) وذلك اعتبارا من يوم الخميس الموافق 5 نوفمبر القادم.
واشار فى تصريحات له الخميس الى انه تم منح المستفيدين بالمشروع عدة تيسيرات منها سداد القسط الاول من قيمة الارض بعد 24 شهرا من تاريخ الاستلام بدلا من 12 شهرا وفى حالة قيام المواطن بالانتهاء من الدورين الاول والثانى بعد الارضى (تشطيب خارجى ) يسقط عنه باقى الاقساط المستحقة على قطعة الارض وقت انتهائها كما يحق له التصرف بالبيع او الايجار للمبنى او جزء منه دون التقيد بشرط مرور خمس سنوات وذلك بشرط الانتهاء من الدور الاول خلال المدة المحددة له وعدم وجود مخالفات فى جميع الادوار كما تمت زيادة الفترة الزمنية المخصصة للانتهاء من الدور الارضى من 12 الى 15 شهرا.
واكد انه تم الانتهاء من تسليم نحو 70 الف قطعة ارض حتى الان وجارى حاليا تسليم 8 الاف قطعة ارض المتبقية من المرحلة السابعة.. مشيرا الى انه حوالى 60 الف مواطن تسلموا التراخيص بينما هناك نحو 50 الف بدأو فى البناء والباقى فى مراحل انهاء التراخيص , وتم التأكيد على ان هناك 6000 قطعة سوف يتم ارسال خطابات لها فى منتصف نوفمبر القادم.
محمد عبد الحميد
ت: 0185539559
[email protected]

waelkelany
24-10-2009, 12:50 PM
كل مرحلة كدة يقولو لسة فى مرحلة قادمة والله حرام مش هما خلاص 6.000 قطعة الباقيين خلاص يعلنوا الاسماء علشان نرتاح من التفكير والا هما بيبوظو اعصابنا وخلاص يريت نتفق لنجد حل لهذه المهزلة ويعلنوا عن الاسامى المتبقية مش هما فلحين يعطو الناس قطع ارضى بالخطاء وبس انا قريت ان فى شخص قدم على ارض فى اسيوط وجتلوة فى اكتوبر والله حرام عليهم الى بيعملوة دة

gangana
24-10-2009, 10:01 PM
يا جماعه ما تخافوش وما تستعجلوش لعله خير
انا زيكم كده كنت مستعجل ايام ما كان الحديد ومواد البناء غاليه كله في كتاب
طالما جالك خطاب في الاول هاتستلم بس انا مش عارف هما مقسمينها ازاي حسب وصل الخطابات بتاخد رقم في مجموعه
والله الموفق

علاء الدين عثمان عوض عقل
25-10-2009, 09:48 AM
يا جماعة لازم تعرفوا أن الوزارة تقوم بتخصيص المراحل علي ضوء القطع التي توافر كامل المرافق والمعدة لتسليمها ، وذلك حسب الترتيب الزمني لأسماء الحاجزين أي بأولوية الحجز . وأنه من الأكيد أن جميع الأسماء التي لم يعلن عنها كانوا ممن تقدموا للحجز في اخر يومين 14، 15/2/2007.

waelkelany
25-10-2009, 03:47 PM
كل دة تمام بس المهم اعلان باقى الاسامى حاليا وميعاد الاستلام حتى لو كان بعد سنة المهم معرفة الميعاد علشان الواحد يعرف يعيش حياتة على هذا الاساس مش كل شهر ننتظر

محمد عبد العزيز ابراهيم
26-10-2009, 09:11 AM
حضرتك الكلام دة مظبوط انا قدمت فى اليوم قبل الاخير فعلا بس ياريت الوزارة تقوم بعلان الاسماء المتبقية حتى نرتاح وتطمئن قلوبنا

علاء الدين عثمان عوض عقل
26-10-2009, 03:04 PM
يا جماعة أنا معاكم في هذا التوتر ، لكن الوزارة في الجرايد اعلنت عن ميعاد تقريبي وهو نهاية شهر نوفمبر /2009 ، واعتقد انها لن تستطيع الاعلان فعليا عن مواعيد استلام الحاجزين إلا بعد تمكنها من الانتهاء فعلياً من المرافق . ولكن الإجراء المتاح هو الضغط علي الوزارة بكافة الوسائل المتاحة للتعجيل من انتهائها من المرافق

waelkelany
26-10-2009, 04:09 PM
ماشى بس مفيش مانع من اعلان باقى الاسامى الان لحين الانتهاء من المرافق.

علاء الدين عثمان عوض عقل
29-10-2009, 10:42 AM
الأخ الفاضل/ وائل كيلاني:
انتي تقصد من كلامك التأكد من إن حجزك مستوفي الشروط ، وهتكون في المرحلة القادمة ، أم انك عايز تعرف رقم القطعة من دلوقت.
عموما إن كنت عايز تتأكد من مستوفي الشروط فتستطيع الذهاب إلي أي فرع بنك التعمير واللإسكان والكشف برقم استمارتك علي الكمبيوتر .
أما إذا كان قصدك معرفة رقم قطعتك فليس لهذا الأمر في اعتقادي اهمية في الوقت الحاضر طالما أن المرافق لم تكتمل وأن ميعاد الأعلان يقينا لم يتحدد ، وإن كان قد تم الإعلان عن انه سيكون في نهاية شهر 11/2009.
فالموضوع بيتم خطوة خطوة وده الطبيعي ، فلن يعلن عن اسماء إلا بعد اكتمال المرافق وتحديد ميعاد التسليم. وقتها يتم الأعلان عن الاسماء ورقم القطع .. الخ.
لكن المهم هو الضغط كما قلت علي الوزارة بهدف استكمال المرافق قبل شهر 11/2009. وللعلم إذا كنت متابع مواضيع المنتدي سيتلاحظ لك أن المرحلة السابعة لم يستلموا حتي الأن حسب معلوماتي .
والله الموفق والمستعان