المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ميعاداستلام المرحلة السابعة فعلى

ahmed2526261
28-09-2009, 12:31 AM
انا من مشتركيين ابنى بيتك وقد وفقنى الله فى قطعة فى المنطقة السابعة عاوز اعرف امتا هستلم فعلى انا استلمت كلنا بلمعنى الادق على الورق بس فلو حد يعرف امتا الاتستلام العلى ياريت يقولى وجزاء الله كل خير
[email protected]
0124159997
احمد يحيى

ام رؤى
01-10-2009, 11:15 AM
واللة يا استاذ احمد اتصلت بالجهاز اكتر من مرة ونفس الرد (اتصلى كمان اسبوع لسة محدش استلم ) ولية ؟ علشان الارض لسة مش جاهزة .
انت قطعة كام وقطاع اية ؟

ahmed2526261
02-10-2009, 02:43 PM
انا قطعاع (ب) رقم القطعة 541 انتى قطاع كام ورقم القطعة بتعتك كام لو قريبة منى ممكن نتعاون مع بعض
طب ممكن لو عرفتى حاجة تقوليلى علشان انا مش عارف اتبعهم خالص رسلينى على الموقع او الايميل او كلمينى
[email protected]
0124159997

ام رؤى
02-10-2009, 09:26 PM
انا قطاع ب قطعة277 اما بالنسبة لاى معلومات اخرى واللة معنديش غير ان الجهاز حياخد قطاع كامل من الارض لنقل الحديقة الدولية فية .
اية هو القطاع دة ؟ اللة اعلم . والاستلام برضو لسة

اشرف غتمى
03-10-2009, 02:05 AM
معاكم اخوكم اشرف لى قطعة ايضا قطاع ( أ ) المنطقة السابعة ارجوكم نتواصل اللى يعرف حاجة ينشرها على طول جزاكم الله عنا كل خير ( و نشكر المنتدى لتوفير هذا التواصل )

ahmed2526261
03-10-2009, 11:03 AM
بجد هياخذو قطاع مننا ربنا يستر
انتى تعرفى مكان قطاع (ب) فيين بلظبط من المنطقة او هو قبلى او بحرى او اى حاجة عن الطريق انا احتمال اجيب موقعى يبيلى القطاع من القمر الصناعى لو جبتو هبعتهولك وياريت تقوليلى هتعملى اية وهتبنى ازاى علشان انا مش عارف حاجة خالص ومستنى ردك شكرا

ام رؤى
03-10-2009, 07:55 PM
فى خبر فى نفس المنتدى عن مناطق ابنى بيتك موجود فية خريطة كاملة عن 6 اكتوبر تقريبا فى الصفحة الثانية . شوفها وحتعرف تفاصيل جمياة جدا عن المنطقة .
وبالمناسبة اهلا بيك يا استاذ اشرف واى معلومة حتعرفها معانا
والسلام عليكم ورحمة اللةوبركاتة

ahmed2526261
07-10-2009, 12:29 AM
انا اتصلت بلجهاز اليوم وواحدة قلتلى اتصل بينا بعد 15 /10 ونشوف انا بجد قلقان اوى منهم هو انتى يا ام لؤى هتعملى اية هتبنى ازاى هتعملى قرض وولا هتقدرى ولا اية وياريت لو حد معانة لو يعرف طريق قرض يقلنا او يقترح علينا نظام البناء انا مستنى ردكم باذن ةالله

amr sadek
07-10-2009, 09:48 PM
انا في المنطقة السابعة قطاع ب رقم 499
محتاج اي معلومة عن المكان
0111422200

ام رؤى
08-10-2009, 09:02 PM
السلام عليكم يا جيرانى فى المنطقة السابعة اللى ( مخبينها علينا ) انا قلتلكو فى خريطة فى المنتدى ل 6 أكتوبر كلها بما فيها مناطق ابنى بيتك كلها . ادخلو وشوفوها وقولولى حتحسوا باية .
اما بالنسبة يا استاذ احمد (على اسم ابنى) (وعلى فكرة بنتى اسمها رؤى مش لؤى) للبناء واللة احنا زى حضرتك مش عارفين باضبط حنعمل اية لكن اللى متاكدة منة انى اكدت على زوجى ان القروض لللللللللللللاأأأ لاننا سالنا واتاكدنا انها حرام وطبعا دة بناء حيعيش فية بشر وولادنا بالاخص يبقى ازاى نخلى ولو حتى طوبة واحدة حرام .هو مشروع ربنا يعينا علية كلنا . انت شوفت عروض المهندس احمد مختار انا بفكر فيها بس لسة محددناش برضو .او حنشوف مقاول من برة اكتوبر خالص ونعرف اسعارة وخصوصا ان زوجى معاة اصحابة 2 يعنى حيتفقوا على عدد .بص بقة خليها على ربنا بس نستلم الاول

ahmed2526261
12-10-2009, 01:13 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
ازيكو يا جماعة انا اتصلت اليوم بلجهاز بكتوبر وقلى اتصل اخر الشهر بس انا رايح باذن الله الجهاز اتاكي علشان بلتليفون مش فاهم حاجة خالص وعلى فكرة يا ام رؤى انا احنا ممكن نتعاون ونشوف واحد مقاول كويس لو انتى تعرفى او اى حد ونتفق معاة على البناء لينا كلنا وكمان فى البنك الاهلى المصرى فرع المعملات الاسلامية انا سمعت انهو متبنى المشروع فمش عارف الكلام دة صح ولا لا لو عرفتىتروحى ياريت هو الفرع دة فرع البرج لو انتى فى القاهرة وعندك وقت انك تروحى روحى وسالى وقوليلى وانا لو رحت وعرفت هقولك باذن الله

ام رؤى
13-10-2009, 10:18 AM
السلام عليكم ياريت تقولنا اخبار الزيارة للجهاز يارب خير .وبرضو موضوع القرض من البنك ياريت يكون فى شكل اسلامى للقروض وربنا يسهل ونشوف اخرتها مع الجهاز دا المفروض اخر ميعاد لاستلام المرحلة ال7 كلها اخر الاسبوع دة معقول تدخل مرحلة ثامنة علينا طب حيعملو اية

ام رؤى
13-10-2009, 10:19 AM
:50 (13)::36_3_12[1]::50 (8)::1 (11):

ahmed2526261
13-10-2009, 09:37 PM
السلام عليكم
ازيكو انا رحت الجهاز اليوم كانو بيسلمو القطاع خامسة ورئيس الجهاز قال لواحد ادامى كان بيسال عن المنطقة السابعة استلام فعلى امتا علشان هو رايح يحج وخايف يرجع يلاقى اننا استلمنا فقلو روح وتعالى برحتاك ما تخاف عرفيين معنى الكلام دة اية وسالتو ادمنا اد اية قالى شهر كدة علشان المنطقة لسة ما اتعملتش اتسوت يعنى وبيدخلو مرافق بس انا سمعت من واحد شغال هناك ان الارض بيساووها زى بعض وكمان واحد تانى قالى ممكن الاسبوع الى بعد الجى وعلى فكرة التسليم هيكون لمدة اسبوع من اول تسليم للارض يعنى اول ما يسلمو هيستمرو اسبوع للمنطقة السابعة بس ..........
بلنسبة لام رؤى انا فاكرك انك عندك ولد وبقولك ام لؤى انا اسف عمايل الدولة اسرت على الواحد ربنا يستر بعد كدة هنسا الناس خالص انتى بتقولى ادخل على موقع جوجل وشوف المنطقة وهتحس باية انا مش فاهم ما تقصدى ياريت توضحى ممكن اكون انا مش واخد بالى من حاجة اوكى مستنى رضك وربنا معاكى ومعانا

ام رؤى
14-10-2009, 09:40 PM
السلام عليكم يا استاذ احمد وربنا يطمنك عاى الاخبار الى جبتها من الجهاز انا برضو اتصلت امبارح وقالتلى اخر الشهر يعنى تقريبا مطابق لكلام حضرتك من ناحية الوقت لكن بتفاصيل اكتر المهم دلوقتى يا ترى ال3 شهور المهلة لسة حيتحددو من وقت استلام الارض الفعلى الى لسة محصلش والا الى فات لما نشوف اخرتها . ويا ترى حنعرف ازاى معنى كدة اننا لازم نفضل متابعينهم على طول لانك بتقول اسبوع واحد بس .
انا قصدى ان فى عضو فى الموقع جايب من على الجوجل ايرث خريطة ل6 اكتوبر بما فيها مناطق ابنى بيتك انا مش عارفة انسخها واجيبها فى المشاركة دية , دور علية وحتلاقية وابقى قولى

ام رؤى
14-10-2009, 09:43 PM
http://www.wikimapia.org/beta/#lat=29.8996286&lon=30.933423&z=14&l=10&m=b&v=1

ام رؤى
14-10-2009, 09:54 PM
http://www.wikimapia.org/beta/#lat=29.919084&lon=30.9958649&z=13&l=10&m=b&v=1

الحمد للة حاولت وعرفت اجيبهلكو فى المشاركة دى .

الاولى للمنطقة السادسة , موجود فيها برضو ال7 , لكن الموقع دة حيفتح على ال7 على طول ان شاء اللة

ahmed2526261
14-10-2009, 11:35 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ازيك يا ام رؤى على فكرة الاسم دة جميل اوى انا لما اتجوز واخلف هسمى الاسم دة
المهم انا كنت فاكرك انك شفتى موقع المنطقة وعوزة تعرفينا حاجة انا شفت الموقع دة وعرفت الموقع بتعنا بلظبط والمنطقة بتاعتى فى انهى اتجاة على فكرة انتى معاية مجموعة (ب) احنا منطقتنى تعتبر حلوة على المحور انا بلصدفة شفت الكروكى بتاع القطعة بتعتى وانا بخلص الاوراق يا ريت تروحى تستلمى الفيزا بتعتك من بنك الاسكان بعد الجهاز بتاع المدينة بلدوسية الازرق بتاعك والبطاقة
انتى ما قلتليش انتو هترسو على اية وانا كنت قلتلك على البنك الاهلى المصرى هتسالى ولا هتعملى اية
على فكرة انا بكون موجود معظم الوقت من الساعة عاشرة مساء الى الواحدة بليل ياريت اشوفك على الموقع وانا رايح البنك يوم الخميس علشان اتاكد من موضوع القرض ومشوار تانى ربنا يسهل

ام رؤى
15-10-2009, 02:22 PM
السلام عليكم
بجد المنطقة حلوة ربنا يسمع منك بجد .لحسن الواحد بعد ما سمع انها بجانب المقابر وانها اصلا مكنتش فى خطة السكن بصراحة قلقنا جدا ويمكن فكرنا فى البيع كمان . المهم انهم يخلصوها ,بالنسبة صح للفيزا هو التاخير عنها مشكلة اصل زوجى مشغول علشان كدة ماجلها شوية ,بس انا حقولة وان شاء اللة يروح يجيبها .
وعلى فكرة رؤى بتشكرك لان اسمها عجبك , على فكرة عندى كمان احمد اكبر من رؤى متهيالى اسمة حلو برضو ,,,,,,,,,,,وياريت يا استاذ احمد لو عرفت حاجة من البنك تكسب فينا ثواب وتقولنا , لانى طبعا صعب اروح واسال
وبالنسبة للبناءاحنا بندور على مقاول كويس من برة اكتوبر ,ولسة موصلناش لحاجة ,ربنا يسهل

ahmed2526261
16-10-2009, 12:22 AM
ازيك يا م رؤى سلميلى على رؤى على فكرة بلنسبة للمقابر المقابر جنب مجموعة الف احنا مجموعة ب وكمان لو جنب المقابر احنا مش نشفها المقابر من اصل بس دة كلام الناس الى راحت هناك وبعديين عاوز اقولك حاجة كل شئ فى الاول صعب وبعد كدة بيتعدل بس نصيحة منى اوعى تبيعى ولله هتندمى اعتبريا مستقبل احد ورؤى انتى ما تعرفى الزمن مخبى اية وكمان احنا ايمنا صعبة اوى امال هما هيكون اية دية فرصة ومشش هتيجى تانى مهما حصل اوعى تبيعى انا انا اقسملك بلله انا ما عارف اعمل اية بس سيبة للنصيب انا ممكن الان ابعة واشترى شقة صغيرة على ادى بلى معاية ايجار قديم بس بعد كدة هندم علشان انا سبت البيت بلكامل ورحت على شقة وكمان 6 اكتوبر هى المستقبل ودورى على المنتجعات هتلاقيها كلة فى اكتوبر واكتوبر مش مساكن عشوائية زى القاهرة انا موجود على النت الان لو ينفع اكلمك على الاميل ياريت

ام رؤى
16-10-2009, 12:33 AM
ازيك يا استاذ احمد انت عندك حق فعلا البيع دة فكرة طارئة علشان الاسعار لكن فعلا اكتوبر المستقبل لاولادنا

ahmed2526261
16-10-2009, 12:40 AM
طبعا انا معاكى برضو لو عرفت حاجة تانى هرسلك باذن الله اوك وابقى برضو خليكى معاية على اتصال بية لة عرفتى اى شئ او جتلك اى معلومة وربنا معانا

ام رؤى
16-10-2009, 12:52 AM
انت عملت اية النهاردة فى البنك

ahmed2526261
16-10-2009, 06:10 PM
انا رحت وقلى ربنا يسهل فى خلال الاسبوع دة الموفقة وكمان البنك الاهلى داخل فية انا هحاول اروح اسال فى البنك الاهلى برضو هو انتى عندك فكرة الارض هتكلف كام دور واحد ولا لا

ام رؤى
18-10-2009, 10:30 PM
:50 (36)::storm_9401257127043:50 (13):
السلام عليكم , هو انت رحت البنك بخصوص القرض والا بنك الاسكان . على فكرة انا كنت شوفت مكالمة تليفونية لمدير بنك الاسكان والتعمير مع محمود سعد بخصوص تسهيلات يقدموها للشباب فى هذا المشروع بس معرفش اية الخبايا وهل فى تسهيلات فعلا , اة على فكرة برضو انا سمعت ان فية قروض برضو بيقدمها حسب الوظيفة والمرتب ( انت بتشتغل اية صحيح ) وبناء على المرتب بيدوا قرض .بس ياريت متلجاش للقرض لانة حرام زى ما قلتلك قبل كدة خلية للاخر خالص .اما بالنسبة لتكاليف الدور الارضى ما بين 60 و65 مش لاقية اقل من كدة (لغاية دلوقتى )انا لسة عندى امل القى اقل وتكون مضمونة .

ahmed2526261
19-10-2009, 11:10 PM
ازيك يا ام رؤى انتى بقالك يوميين ما بتخشيش ولا بتردى يا رب المانع يكون خيير اولا انا شغال مشرف مبيعات فى احدى الشركات للاجهزة الكهربائية المستوردة بمعنى احنا معانا توكيل معينى فى الاجهزة الكهربائية السلع المعمرة وانا شغال فى الادارة بس الشركة بتعتنا ضمن مجموعة منها شركة مقاولات انا كلمت واحد فى الشغل عندى وقلى انا ابن اختى مقاول هناك وقلى على سعر انا مش متاكد منو اوى 5800 للدور الارضى انا قلتلة اول ما استلم هقولك انك تعملهالى بس وعلى فكرة الجسات بتاعت الارض المقاولون العرب هى الى بتعملها مش احنا بنعملها من برة او وهمية ودة شرط لازم نمشى بية صادر من الجهاز هناك بمعنى ان اانتى اول ما تستلمى باذن الله لازم تروحى تعملى الجسة علاطول علشان ما ضيعى وقت التكلفة بتعتها 600 جنية وياريت اننا نجمع ناس ونبنى مع بعض هتوفر ولله كتيير معانا على الاقل نكون مطمانيين وبلنسبة للبنك انا رحت بنك الاسكان مش الاهلى وسالت فية بس مستنى افضى واروح البنك الاهلى علشان انا عندى شوية مشاكل فى الشغل بتاعى
وكمان انا اعرف مهندسة فى جروب ابنى بيتك قلتلى فى اجتماع قريب للمرحلة السابعة كتوجية لاسلوب البناء وتقليل التكلفة وغير ذالك فلو كدة تقدرى تبعتى الاستاذ جوزك ولا اية انا لما اعرف الميعاد ابقى اكلمك اوك

ام رؤى
20-10-2009, 09:04 PM
ازيك يا أ/ احمد متشكرة جدا على سؤالك وعلى كل معلومة منك موضوع الاجتماع دة مهم جدا على فكرة لانهم اكيد حيقولو عن مواعيد البناء الجديدة : بجد ياريت لو عرفت تقولى واحتمال زوجى يروح بكرة الاربعاء البنك علشان الفيزا واكيد حيروح الجهاز برضو ويشوف اخر الاخبار وحقولك على الجديد ,
وصحيح بالنسبة للبناء انا عندى خبر يارب يكمل زى ما انا متصورة ، (فى شركات مقاولات تابعة للجهازنفسة بتقوم بكل الاعمال الخاصة بية بس المشروع بتاعنا مش اساسى مسكاة ،لكن زوجى بيعرف واحد شغال فى الجهاز وقالة ممكن اكلملك الشركة دية وتبنى ليك ولمجموعة كمان باسعار كويسة بعيد عن مافيا ابنى بيتك وطبعا هما اكتر ناس يعرفو مواصفات الجهاز . يعنى جودة كويسة مضمونة وسعر كويس طبعا كل دة تصورى انا ، ادعى وقول يارب تتم زى ما انا متصوراها واهو خير لينا كلنا .

ام رؤى
21-10-2009, 12:13 AM
:36_3_12[1]:حمد اللة على السلامة

ahmed2526261
21-10-2009, 12:18 AM
طب الحمد لله انى اطمانيت عليكى على فكرة انتى ملحظة اننا الوحديين الى بنكلم بعض فى المنتدى هو الانس سسفرو ولا اية طيب انا باذن الله ول ما اعرف امتا الجتماع طبعا هقولك علاطول واريت تقولى للاستاذ جوزك يسال رئيس الجهاز هناك هو هيلاقية موجود الصبح فى خيمة ابنى بيتك وهو هيعرفو من كلامه علشان هو الى كان لو تفتكرى بيوجنا للتعليمات بتعتنا والالاشادات وكدة وياريت يستفسر من كذا واحد لو ما عرفش يكلم او يشوف رئيس الجهاز انا معاكى فى الشركه الى انتى بتقولى علية بس عاوز اعرفك حاجة مهمه جداااا
المقاول الى ما عندوش ضمير هو الى يبنى ويقلل فى الاسمنت والحديد ودة شئ مهم لازم تاخدى بالك منو بمعنى ان كل متر لية عدد معين من الحديد والاسمنت ودية حسبة انا ما اعرفها بس ممكن اعرفها انا الصراحة الى يربطنى باى مقاول العقد الى بنا مهما كان حجم او صقتى فية انتى بتكلمى فى بناء بيت مش لعبة وكمان المواصفات ولاساسات بس نصيحة منى لازم جوزك يعرف فى المقاولات علان ما يتخمش وانا كمان بحاول افهم فى نظام البناء علشان افهم الى بيحصل معاية بلظبط ما اكنش قاعد مش فاهم حاجة ..........
وانا انشاء الله لما اعرف الميعاد بتاع الاجتماع هقولك باذن الله هو انتى سكنة فيين صح على العموم مكان الجمعية فى امبابة زانا مستنى منك الجديد باذن الله

ahmed2526261
21-10-2009, 12:20 AM
الله يسلمك انا كنت بكتبلك الرسالة وماخذتش بالى انك موجودة على الموقع انا موموجود الان

ام رؤى
21-10-2009, 12:23 AM
جمعية اية الى تقصدها

ام رؤى
21-10-2009, 12:29 AM
[email protected]
دة اميلى راسلنى دلوقتى لانى مش عارفة اراسلك على الهوت ميل

ahmed2526261
21-10-2009, 12:29 AM
ابنى بيتك انتى ما سمعتى عنها

ahmed2526261
21-10-2009, 12:32 AM
انا بكلمك انتى لية مش بتردى

سالم باشا
21-10-2009, 11:33 PM
هل يوجد احد استلم فعلي واكيد ان الجسه ستكون بواسطه المقالون العرب فقط علي العموم في مهندس ممتاز جججججججججددددددددااااااااا هيجي اكتوبر قريبا وسوف ابني معه ولكنه من الصعيد ولكن له سابقات اعمال ممتازة اشهد بالحق اي احد يريد التفاصيل انا موجود

ام رؤى
22-10-2009, 01:09 AM
ياريت تقولنا تفاصيل اكتر عن المهندس دة وعروضة اية وشكرا

سالم باشا
23-10-2009, 06:50 PM
لا اعرف ايه تفاصيل حتي الان ولكن علي منتصف هذا الاسبوع اعرف التفاصيل وابلغك وعلي فكرة هو كمان احضر معه العمال والمقاول من الصعيد وذلك لوثقه بهم اسال الله ان ييسر لنا الامر لا تنسوا الاستغفار دائما فانه حصن المومن مع تمنايتي بالتوفيق

ahmed2526261
30-10-2009, 12:42 AM
الاستاذ سالم ما فى اى جديد

ابواحمد
30-10-2009, 08:30 AM
السلام عليكم اخر مرة اتصلت بالجهاز قالوا 15-11

سالم باشا
30-10-2009, 03:42 PM
السلام عليكم حتي الان لا جديد انا علي اتصل به هو بقي له عده ايام وياتي وبالنسبه لعروض الاسعار هو قال انه لم يحد الا بعد ان ياتي الي الموقع ويري الوضع وبناءا عليه سيحدد الاسعار ولا يقدر ان يعطيني رقم الا بعد الدراسه حتي لا يعطي ارقام لا تناسب التكلفه ويثقل علينا لانه حاسس بنا وبمشاكلنا جعله الله بميزان حسناته كل يوم اشهد له انه فعلا محل للثقه ما شاء الله عليه وانا واتنين من المنطقه السابعه والسادسه اتفقنا علي اننا سوف نبي معه بمجرد وصلوه عند البدء معه والاتفاق معه سوف اكتب لكم علي الاتفاق وارسلكم رقم القطعه لتروا العمل للتاكد منه لاني لا اريد اي ضرر لاحد بل اريد النفع العام مع تحياتي

ahmed2526261
30-10-2009, 08:17 PM
اخر الاخبار انو التسليم انشاء الله اكيد يوم 15/11/2009 والتقسيم اتغير

سالم باشا
30-10-2009, 08:28 PM
هل لديك خريطه بالتقسيم الجديد وما مدي صحه هذه المعلومه حيث انني بمنتدي اخر عرضت هذا ولم يوكد لي احد الخبر هل عندك ما يوكد ذلك مع جزيل الشكر

ahmed2526261
31-10-2009, 10:07 AM
الكلام دة جى من مهندسة فى المشروع نفسو

سالم باشا
31-10-2009, 10:55 AM
الا يوجد لديك خريطه او معلومات عن القطاع ج حيث انني لدي قطعه هناك

adham62
31-10-2009, 12:10 PM
حقيقى انا مستغرب جدا ان المستفيدين من قطعة ارض ابنى بيتك المرحله السابعه لم يستلموا بعد يعنى المواعيد المدونه على موقع الهيئة فشنك وكمان نزول المرحله الثامنه بالمواعيد هتبقى فشنك
انا هجنن من المسؤلين اللى مرتباتهم خساره فيهم بيعملوا ايه وبيخططوا ايه انا لااملك الا ان اقول اللهم اهديهم او اخفيهم
طيب ام الارض مش جاهزه بتنزلوا الاسماء والمواعيد ليه
انا وصلتنى قناعه اذ لم تجد تلك الامور فى جمهورية مصر العربيه اذا فأنت فى بلد اخر
بلد ماشيه بالبركه او بمعنى اخر ماشيه على ماتفرج
المهم صبرا آل ياسر ان موعدكم المنطقه السبعه (مقابر 6 اكتوبر) حتى لاتنسوا انفسكم كما نسوالمسؤلين انفسهم

ahmed2526261
01-11-2009, 08:32 PM
لا ولله ما عندى خريطة لية

ام رؤى
02-11-2009, 11:23 AM
السلام عليكم
الاستاذ /سالم اية اخر اخبار المهندس ياترى جة من الصعيد والا لسة واخبار عروضة اية ،على فكرة انا متهيالى انو لما يروح المنطقة ويعرف الاسعار الى ماشى بيها البناء حيعمل سعر مقارب ليها تماما لان للاسف دى بقت طبيعة الوضع فى اكتوبر وخصوصا المشروع بتاعنا بقالة سعر خاص حتى لو هو فى الحقيقة يتكلف ارخص من كدة
على العموم شوف وقولنا عسى ان يكون خير لينا جميعا ،واللة الموفق ،،،،

سالم باشا
02-11-2009, 09:21 PM
انا كنت كلمته امس وقال لما يبدء التسليم الفعلي سيحضر لانه كله حتي الان علي الورق وخاصتنا لاني ابلغته بانني لم استلم فعلي والله الموفق

احمد محمد 78
03-11-2009, 03:34 AM
حقيقى انا مستغرب جدا ان المستفيدين من قطعة ارض ابنى بيتك المرحله السابعه لم يستلموا بعد يعنى المواعيد المدونه على موقع الهيئة فشنك وكمان نزول المرحله الثامنه بالمواعيد هتبقى فشنك
انا هجنن من المسؤلين اللى مرتباتهم خساره فيهم بيعملوا ايه وبيخططوا ايه انا لااملك الا ان اقول اللهم اهديهم او اخفيهم
طيب ام الارض مش جاهزه بتنزلوا الاسماء والمواعيد ليه
انا وصلتنى قناعه اذ لم تجد تلك الامور فى جمهورية مصر العربيه اذا فأنت فى بلد اخر
بلد ماشيه بالبركه او بمعنى اخر ماشيه على ماتفرج
المهم صبرا آل ياسر ان موعدكم المنطقه السبعه (مقابر 6 اكتوبر) حتى لاتنسوا انفسكم كما نسوالمسؤلين انفسهم
لا تقلق

فالمرحلة الاولى الخاصة بإنهاء الاوارق والرخصة مدتها 3 شهور والاوراق والرخصة يمكن الانتهاء منها فى اقل من شهر

فلا داعى للقلق
انا استلمت على الورق فى 17 / 9 والمهلة تنتهى فى 17 /12
مر منهم شهر وبضعة ايام فالثلاثة اشهر الاولى وضعوها مهلة لهم ولنا وأظن انهم عاملين حساباتهم جيدا

amr sadek
03-11-2009, 11:20 AM
السلام عليكم
أنا ذهبت أمس لموقع المشروع ورأيت الخريطة وفرحت جدا عندما شاهدت موقع المنطقة السابعة (ب) فهي في مكان هايل وعلي الحديقة الدولية الجديدة وبجوار المنطقة الخامسة ومدخلها من عند سوق الجملة يعني قريبة جدا وميعاد الاستلام الحقيقي أول ديسمبر
ولكم جميعا تحياتي 499ب

سالم باشا
03-11-2009, 07:50 PM
هل هذه الخريطه صحيحه تعرض تغير التقسيم للمنطقه السابhttp://wikimapia.org/#lat=29.9412132...&z=14&l=10&m=b (http://wikimapia.org/#lat=29.9412132&lon=30.9748793&z=14&l=10&m=b)عه ارجو الافاده

بونوبونو
03-11-2009, 08:47 PM
بتمنى دة ياريت يكون دة التقسيم الصح
بس بصراحة مش متأكد منة

سالم باشا
03-11-2009, 10:56 PM
اتمني لا
الا يكون كذلك

tamer59
04-11-2009, 03:28 PM
616

ألف مبروك للجميع وهذة معلومات اكيدة عن المنطقة السابعة
منطقه 7
قطاع ا - ب - ج - د بجوار منطقه 5
اما قطاع ق وقطاع ر فهما ملاصقين لمقابر 6 اكتوبر على طريق الواحات
اما قطاع ن وبجوارها قطاع م فهم اقرب القطاعات لطريق الواحات و لجهاز اكتوبر

و فى المرحله القادمه ( المرحله التاسعه) سيتم تسليم باقى قطاعات منطقه 7 و هم فى منتصف منطقه 7
و هى قطاع هـ - و - ح - ز - ط - ك - ل - ى
هذه المعلومات من خريطة منطقه 7
و الف مبروك للجميع

tamer59
04-11-2009, 03:36 PM
616

منطقه 7

و فى المرحله القادمه ( المرحله التاسعه) سيتم تسليم باقى قطاعات منطقه 7 و هم فى منتصف منطقه 7
و الف مبروك للجميع

وبالنسبة لموضوع الاستلام سالت فى الجهاز بالتليفون قالوا لى وهذا أكيد بأذن الله ان الاستلام فعلى هيبدأبعد 5 /11/2009 هينزل الجدوال

tamer59
04-11-2009, 03:38 PM
616

منطقه 7

و الف مبروك للجميع

tamer59
04-11-2009, 04:11 PM
ليست صحيحة اخى الكريم ومش عارف الاخ الذى رسم هذة الخرائط على الجوجل ايرث بيعمل كدة ليه هل هو بيضلل الناس ولا ايه

sharabasy
04-11-2009, 04:21 PM
ايه فيهم اللي صح الخريطة ولا كلام ا. تامر وياريت نعرف الكلام ده مصدره ايه

sharabasy
04-11-2009, 04:41 PM
ياريت ا. تامر تفيدنا وتعرفنا الكلام ده مصدره ايه

سالم باشا
04-11-2009, 07:00 PM
انا لم ارسم ايه خرائط انا وجدتها علي احدي المنتديات فاحضرتها للعرض عليكم لا تاكدوا لي مدي صحه المعلومات نرجو المرونه بالحديث ليه العصبيه نحن اخوة ونتكلم فحسب الله معكم

somaforever
04-11-2009, 07:48 PM
ليه العصبية دي ؟؟؟
و بعدين الناس مستعجلة تعرف أرضها فين مع ان المهم تعرف هتبنيها ازاي
مكان الارض دي حاجة بالقرعة يعني ما حدش له يد فيها
و ما حدش هيستلم غير الارض اللي كانت من ناصيبة في القرعة
انا بقترح ان احنا نفكر ازاي نبني بأقل اسعار و بأفضل جودة في البناء و المصنعية

سالم باشا
04-11-2009, 11:45 PM
اوافقك الراي ياخي ربنا معنا ويساعدنا في البناء لانه اصعب مرحله علينا كلنا ربنا ييسر

sharabasy
05-11-2009, 12:53 AM
اوافقكم الراي
ويا خبر النهاردة بفلوس ....
ام اياد

mohnsh
05-11-2009, 12:56 AM
wana kman m3ako
we rabana m3anaa

tamer59
05-11-2009, 09:56 AM
يااخ احمد متزعلش انا لاأقصد العصبية فى الحديث ولكن هناك حد رسم هذه الخرائط على الجوجل ايرث بدون مصدر والدليل على ذلك ان هناك مناطق عديدة فى المنطقة السابعة ليست مذكورة على الطبيعة 00000 أما عن مصدر كلامى فهو بيانات ترسل لى عن طريق جروب ابنى بيتك على موقعى الالكترونى 000 بالاضافة الى هناك اخوة ذهبوا الى الموقع وشافوا الخريطة فى يد مهندسى المقاولون العرب بموقع المنطقة السابعة 0000 وربنا يوفقق ويوفقنا جمعيا

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

amr sadek
05-11-2009, 10:49 AM
الأخوة الأفاضل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اولا مصدر معلوماتي ادارة المشروع والخريطة الموجودة بالموقع ويتم التنفيذ حاليا وتم وضع الارقام علي قطع الاراضي بالفعل
فبناء علي ماشاهدتة بعيني
الكلام الصحيح فيما سبق هو كلام الأخ تامر
أما كلام وخريطة الأخ سالم فلا أساس لها من الصحة
وفقكم الله

علاء الدين عثمان عوض عقل
05-11-2009, 10:53 AM
الأخ الفاضل/ تامر.
الأخ الفاضل/ م. هيثم.
السلام عليكم ورحمة الله.
انضم معكم بشأن ما أوضحتموه في هذا الموضوع.
فالمقصد من هذا المنتدي هو مشاركة كل منا بما يتوافر لديه من معلومات يعتقد صحتها ويعلنها للجميع حتي تعم الفائدة.
فإذا ما تعارضت المعلومات ، فلا يحق لأي منا أن يتذمر ممن عرض تلك المعلومات ، ولكن يعرض استفهامه بشكل لائق وهادئ.
وكلنا نعذر بعض ، لأننا جميعا نعرف الضغط العصبي الذي يعانيه أغلب الحاجزين في المشروع.
والملاحظ والحمد لله ، أنكم جميعاً تتسمون بالخلق الرفيع.

وللأخ تامر/ أرجو من سيادتك أن توضح عما إذا كان موقع القطاع (س) لم يتغير عما هو مبين بالخريطة الغير صحيحة.؟
وجزاكم الله خيرا

سالم باشا
05-11-2009, 09:51 PM
ما معلوماتك عن اجتماع غدا بعد الصلاة الجمعه انا قرات بعض المعومات عنه ولكني لا اعرف اين حد عارف ايه الموضوع

ام رؤى
06-11-2009, 01:20 PM
صحيح اية اخبار الاجتماع دة انا برضو سمعت عنة واكيد حيكون مهم طبعا علشان كدة لازم الاعلان عنة يكون رسمى ، لو حد عرف امتى ياريت تقولو وجزاكم اللة خيرا

aaaam44
06-11-2009, 05:39 PM
انا متاسف للجميع واليكم
خريطة المنطقة السابعة جميع القطاعات
عادل مبارك سيد
المنطقة السابعة قطاع ( ر )
ت/ 0115409134
والاستلام فعلى للمرحلة الثامنة

سالم باشا
06-11-2009, 08:04 PM
والله ياخي انا انقل المعلومات للتاكد منها وليس علي انها صحيحه فانا مثلكم ابحث عن الصحيح وليس الخريطه انا من وضعتها بل احضرتها من احدي المنتديات فلا داعي للتعصب ربنا معنا

amr sadek
07-11-2009, 05:15 PM
خريطة الأستاذ عادل مبارك صحيحة مائة بالمائة
ألف شكر للأستاذ عادل

tamer59
08-11-2009, 10:38 AM

tamer59
09-11-2009, 12:48 PM
شكرا لهذة المعلومة الجميلة ياأخ أحمد وأتمنى من الله عز وجل ان تكون فى ميزان حسناتك 000
أخوك تامر المنطقة السابعة قطاع ( ب )رقم موبيل 0186683134 00 أرجو أن نتواصل من اجل البناء ..... علما بأننى استلمت على الورق يوم 3/9/2009 ..... وسألت فى الجهاز قال تابع معنا بعد يوم 10/11/2009 ....وألف ميروك لجميع الاخوة فى المنطقة السابعة ....... ممكن تقول لى كيف أذهب للمنطقة السابعة قطاع (ب) بالتفصيل ولك جزيل الشكر

ahmed2526261
09-11-2009, 09:19 PM
انت رقمك كام يا استاذ تامر قطاع ب
انا 541 قطاع ب
انا جالى اميل من جروب ابنى بيتك بيقول فية انو استلم فعلى فياريت نتاكد من الخبر دة

ام رؤى
10-11-2009, 02:28 AM
,ويا ترى حنتاكد منة ازاى يا استاذ احمد والى استلم دة من المرحلة ال7 والا من المرحلة ال8 ياريت يكون خبر صح ويبدا التسليم الفعلى

tamer59
10-11-2009, 05:27 PM
انا اتصلت يوم 9/11/2009 بالجهاز وقالول لى ان هناك استلام فعلى للأراضى بالمنطقة السابعة ولكن المرحلة الثامنة فقط 000 وتم البدء بتسليم المستيفيدين بقطاع (ر) 000 وقالوا لى أسأل كمان أربعة أيام 0000 وسألتهم عن سبب تأخر المرحلة السابعة قطاع ( أ- ب- -ج-د ) قالوا جارى استكمال المرافق حيث أنهها بالجانب الاخر بجانب المنطقة الخامسة 0000 والمرافق التى تم إنهائها من الجانب الاخر ناحية المقابر ولذلك تم بدء التسليم من قطاع(ر) بالمرحلة الثامنة 0000 واتمنى أن نتواصل ،،،

ولك جزيل الشكر

mohnsh
11-11-2009, 04:34 AM
انا اتصلت يوم 9/11/2009 بالجهاز وقالول لى ان هناك استلام فعلى للأراضى بالمنطقة السابعة ولكن المرحلة الثامنة فقط 000 وتم البدء بتسليم المستيفيدين بقطاع (ر) 000 وقالوا لى أسأل كمان أربعة أيام 0000 وسألتهم عن سبب تأخر المرحلة السابعة قطاع ( أ- ب- -ج-د ) قالوا جارى استكمال المرافق حيث أنهها بالجانب الاخر بجانب المنطقة الخامسة 0000 والمرافق التى تم إنهائها من الجانب الاخر ناحية المقابر ولذلك تم بدء التسليم من قطاع(ر) بالمرحلة الثامنة 0000 واتمنى أن نتواصل ،،،

ولك جزيل الشكر
shokran ya a7' tamer
gazak allla kol 7'ar

ام رؤى
15-11-2009, 09:11 AM
فعلا يا استاذ تامر انا كمان اتصلت بالجهاز يوم 11/11 وقالى نفس الكلام ونتصل بية تانى بعد اسبوع
والله الموفق

mido4321
16-11-2009, 06:28 PM
ايه اخبار الاستلام الفعلي ياشباب

body_mob
17-11-2009, 01:48 PM
ياجماعة قطاع ا و ب و ج انا سألت عليهم نائب رئيس الجهاز يوم 16/11/2009 وقال يتم السوءال بعد العيد ان شاء الله واللي عايز يخاطبني ممكن علي [email protected] علي فكرة انا من سكان اكتوبر

ام رؤى
17-11-2009, 07:47 PM
فعلا كلامك صح انا كلمت الجهاز وقالى نفس الكلام( بعد العيد )

tamer59
18-11-2009, 10:58 AM
انا أيضا أتصلت بالجهاز وقال لى نفس الكلام 000 وارجو انا يكون هذا نهاية المطاف حتى نتستطيع نمشى فى إجراءات التراخيص وإجراءات الجسة
واريد ان أتعرف على حضرتك
أنا أسمى تامر سامى محمد مخصص لى قطعة بالمنطقة السابعة قطاع (ب) 000 أريد أن أعرف أين هذة المنطقة وأدخلها بالسيارة من أى جهة
وجزاك الله عنا خير الجزاء
تامر سامى محمد

018668313

mido4321
18-11-2009, 12:40 PM
شكرا لكل الشباب اللي بيبلغونا المعلومات اللي توصلوا ليها ودايما نتواصل حتى يحين موعد التسليم وشكراااااااااااا

العشماوي
25-06-2010, 03:56 PM
اريد شراء قطعة مميزة في ابني بيتم فاريد من ينصحني ما هي احلي المنطاق والقاطعات وشكرا