المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سلطة الدجاج المشوى



lionking
12-09-2009, 12:53 PM
المقادير:


-2 صدر دجاج مخلي العظم والجلد
-خس
-طماطم ذات الحجم الصغير
-خيار
-ذرة حلوة
-رقائق جبنة بارميزان او اي جبنة صفراء


-خلطة التتبيلة
-2 ملعقة كبيرة صويا صوص
-2 ملعقة كبيرة خردل
-2 فص ثوم مدقوق
-نصف ملعقة صغيرة سكر
-فلفل اسود
-ملح
-ملعقة كبيرة زيت
-رشة ببريكا ( اختيارى )


-الصوص :


-2 ملعقة كبيرة مايونيز
-2 ملعقة كبيرة زيت زيتون
- ملعقة صغيرة خردل ( مستردة )
- ملعقة كبيرة عصير ليمون
-ملح


http://www7.0zz0.com/2009/09/12/09/840620693.jpg (http://www.0zz0.com)


الطريقة:


-اولا ننقع صدورة الدجاج بالخلطة لمدة ساعة على الاقل ثم نشويها بالشواية أو بالفرن
- الصوص : نخلط كل المكونات ما عدا الزيت مع الخفق المستمر نضيف الزيت إلى ان يتجانسوا جميعاً
-نضع الخس ثم الخيار ثم الطماطم ونوزع فوقهم الذرة
-نقطع الدجاج بشكل اصابع طولية ونوزعها على الطبق
-نوزع رقائق الجبنة ثم الصوص .

قمر
12-09-2009, 05:27 PM
شكرا على الوصفه الرائعه ديه

الباشا تلميذ
12-09-2009, 06:28 PM
المفروض المواضيع دى منشوفهاش قبل الفطار
المفروض نشوفها على الفطار على طول
http://abeermahmoud08.jeeran.com/986-Thanks-AbeerMahmoud.gif

fagrmasr01
12-09-2009, 09:56 PM
الف شكر يا ليون على الوصفات الجميلة اللى تفتح الشهية دى
الحمد لله انا شفت الموضوع بعد الافطار

تسلم ايديكى
الله يبارك لك
آمين
:36_3_12[1]:

دعاء الكروان
13-09-2009, 11:46 AM
http://www.lakii.com/vb/smile/27-42.gif

lionking
13-09-2009, 01:31 PM
شكرا على الوصفه الرائعه ديه





شكرا يا قمر على تواجدك الرقيق

lionking
13-09-2009, 01:33 PM
المفروض المواضيع دى منشوفهاش قبل الفطار
المفروض نشوفها على الفطار على طول
http://abeermahmoud08.jeeran.com/986-thanks-abeermahmoud.gif





ميرسى يا باشا

وبعدين اقولك على حل مريح اوى

انت تفتح المطبخ هنا على اذان المغرب عشان مناخدش ذنبك الله يخليك
بس اغيظك بئه

الوصفة دى متجربة وطلعت تحفة جدااااااااا

:1 (11): :1 (11):

lionking
13-09-2009, 01:34 PM
الف شكر يا ليون على الوصفات الجميلة اللى تفتح الشهية دى
الحمد لله انا شفت الموضوع بعد الافطار

تسلم ايديكى
الله يبارك لك
آمين
:36_3_12[1]:




احسن حاجة والله انك تشوف المطبخ بعد الفطار اهو تلحق تجهز الوصفة ع السحور

ميرسى جمال على مرورك الجميل

lionking
13-09-2009, 01:36 PM
http://www.lakii.com/vb/smile/27-42.gif




شكرا دعاء على مرورك

بس بجد جربيها وامشى على الخطوات صح هتعجبك السلطة ده فى حالة لو انتى بتحبى التجديد فى الاكل