المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كفته الدجاج بالبطاطس



اميرة حبى انا
23-02-2011, 05:20 AM
كفته الدجاج بالبطاطس


المقادير :

دجاجة مسلوقه خاليه من العظم
2 بطاطس متوسطه الحجم مسلوقه
3 بيضات
نص كوب بقسماط
ملح _ فلفل
زيت للتحمير



http://www.vb.6ocity.net/imgcache/17191.imgcache.jpg (http://up.2sw2r.com/)



الطريقه:


نضع الدجاج في الفرامة ونفرمها بالشكل هذا



http://www.vb.6ocity.net/imgcache/17192.imgcache.jpg (http://up.2sw2r.com/)


ثم نضع البطاطس ونضرب


http://www.vb.6ocity.net/imgcache/17193.imgcache.jpg (http://up.2sw2r.com/)


ثم نضع البيض و الملح و الفلفل و نضرب



http://www.vb.6ocity.net/imgcache/17194.imgcache.jpg (http://up.2sw2r.com/)


ثم نضع البقسماط و نضرب

http://www.vb.6ocity.net/imgcache/17195.imgcache.jpg (http://up.2sw2r.com/)



ممكن تحتاجين شوية بقسماط زيادة مش
مشكله حطي بس مش كثير لغاية ما يطلع
المقدار بالشكل هذا ..


http://www.vb.6ocity.net/imgcache/17196.imgcache.jpg (http://up.2sw2r.com/)


نشكلها بالشكل الي نبغاه من الشكلين اللي في الصوره
و دحرجيهم في البقسماط

http://www.vb.6ocity.net/imgcache/17197.imgcache.jpg (http://up.2sw2r.com/)


ندخلها الثلاجه ربع ساعه و بعدين حمريها في زيت غزير

http://www.vb.6ocity.net/imgcache/17198.imgcache.jpg (http://up.2sw2r.com/)


و قدميها بالشكل هذا معاها سلطه زبادي


http://www.vb.6ocity.net/imgcache/17199.imgcache.jpg (http://up.2sw2r.com/)

اسامة22
23-02-2011, 09:45 AM
الله جميلة
تسلم الايادي اميرة

اميرة حبى انا
23-02-2011, 03:45 PM
تسلم على الرد يا اسامة

الرومنسى
14-03-2011, 01:07 AM
يعنى مش حرام عليكى
طيب شوفى الناس الغلابة اللى معاكى
ابعتى حتة
علشان اقولك تسلم ايدك