المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : قصة وراء الباب

stylooo
12-02-2011, 10:45 AM
الدراما العنيفة التى خرج بها الرئيس لم تمنع من الأدباء التندر على مواقف للبيت الرئاسى و لهذا وجدت من الحكمة نرى كيف يفكر الشعب فى أقوال و أفعال الرئيس و أهله فلا يفرق عنا فى شئ اللهم بعض التعديلات البسيطة و أحكموا أنتم من خلال ردودكم

سوزان : ناوى تعمل إيه يامحمد (محمد حسنى مبارك)
مبارك : إن شاء الله حاأعمل إللى فيه مصلحة البلد
علاء : طيب ما تيجى نمشى يابابا ونسيب لهم البلد.
مبارك : إنت إتجننت، أصلك لو كنت خدمت فى الجيش ما كنتش قلت كده، مش أنا ***** إللى أنا أنسحب، إنته نسيت إنى كنت من أبطال حرب أكتوبر.
سوزان : علاء يمكن قصده إن من حقك ترتاح بعد ما خدمت البلد أكثر من ستين سنة
جمال : أنا شايف إن بابا يستعين بالجيش لحماية البلد من التخريب.
مبارك (موجها حديثه لإبنه جمال): إمال فين مراتك وبنتك ؟
جمال : أنا سفرتهم لندن.
مبارك : بالذمة ده كلام من واحد مفروض إن قيادى فى البلد، عاجبك ياست سوزان آدى إللى كنت عاوزة تعمليه ريس على مصر، أول مشكلة كبيرة تحصل يجرى و يهرّب عيلته على برة، مش كفاية خللا مراته تولد فى إنجلترا وجاب لنا الكلام.
سوزان : والنبى مصر كلها كان نفسها جمال ييجى بعدك.
مبارك : إصحى ياسوزان بقى هو جابنى ورا إلا إبنك جمال ده
جمال : مع إحترامى لك يابابا ما فيش داعى للكلام ده، الفترة إللى أنا إشتغلت فيها مع الحزب الوطنى، مصر حققت معدلات تنمية لم تحققها فى تاريخها.
علاء : هو فين الحزب بتاعك ده إللى إنت فالقنا بيه؟ مش شايفينه فى الشارع عشان يحافظ على ممتلكات الناس.
جمال : والنبى يا علاء تنقطنا بسكاتك أنا مش ناقصك إنت كمان، خليك إنت فى صفقات الملايين بتاعتك
سوزان : وبعدين ياولاد إنت حتتخانقوا فى الظروف إللى إحنا فيها.
مبارك : آدى آخرتربيتك يا ست هانم.
سوزان : الله يسامحك يامحمد.
علاء : أنا أوافق جمال.. الجيش ضرورى يقف جنبك بعد كل إللى عملته لهم
مبارك : أنا رتبت مع عمر سليمان وأحمد شفيق والطنطاوى وسامى عنان كل حاجة، ومش حنسيب البلد تغرق.
جمال : البوليس راح فين يابابا؟
مبارك : مش عارف، أنا حا أخرب بيت وزير الداخلية حبيب العادلى، بس لما أشوفه، هو مستخبى فى وزارة الداخلية ومش عاوز يخرج.
سوزان : ما تيجى يا محمد نروح شرم الشيخ كام يوم
مبارك : إنتى بتقولى إيه يا سوزان، إنتى عاوزانى أسيب البلد فى ظرف زى ده.
سوزان : ما هو البركة فى عمر سليمان فى الكام يوم الجايين، إنت بقالك كام يوم ما جالكش نوم أنا خايفة عليك.
علاء : أيوه يابابا الإرهاق كان باين عليك قوى لما كنت مع عمر سليمان.
جمال : أنا مع علاء ومامى، إنت يلزمك ترتاح لك يومين.
مبارك : أنا ممكن أرتاح فى مركز العمليات فى مدينة نصر، كام يوم، وفى نفس الوقت ممكن أدير العمليات.
علاء : أنا مش فاهم الناس عايزة إيه، همه يلاقوا زيك فين، مش شايفين جو الحرية إللى مش موجود فى ولا بلد حوالينا، أنا وأخويا جمال وحضرتك بنتشتم فى الجرايد والفضائيات على طول، وما حدش بيعملهم حاجة.
مبارك : بقى هو ده ذنبى إللى سمحت لهم بحرية التعبير فى الجرائد والفضائيات والنت، كان أيام عبد الناصر إللى يفتح بقه يتاوب بس كان يروح ورا الشمس.
سوزان : دول ناس تخاف ولا تختشيش، كانوا بيعبدوا عبد الناصر رغم إنه كان بيدخلهم السجون عمال على بطال.
جمال : أوباما قالك إيه يابابا فى المكالمة الطويلة دى؟
مبارك : حيقول إيه يعنى! هو منتظر يشوف مين إللى حيكسب، لكن مش حا انساها له أبدا، الواحد صحيح ما يعرفش أصدقائه إلا وقت الشدة، الوحيد إللى طلع راجل هو القذافى، قال لى لو فيه أى مشكلة إعتبر إن خيمتى هى بيتك، وأهلا بيك فى لبييا فى أى وقت!
جمال : بس الشباب عنده بعض الحق فى مطالبه وممكن نقدم له بعض التنازلات.
مبارك : الوقت مش وقت تنازلات، الوقت وقت عودة النظام، وبعدها يكون لكل حدث حديث.
سوزان: أنا عاملة لكم ملوخية بالأرانب حتاكلوا صوابعكم وراها!

و حتى الآن لا نعرف أين ذهب الرئيس السابق محمد حسنى مبارك و أسرته ؟؟؟
من يعرف فعليه أن يدلنا حتى نكون معه خطوة خطوة

اللهم لك الملك تهب من تشاء و تعز من تشاء و تذل من تشاء
بيدك الامر و لا حول و لا قوة إلا بالله

اميرة حبى انا
12-02-2011, 12:52 PM
اللهم لك الملك تهب من تشاء و تعز من تشاء و تذل من تشاء
بيدك الامر و لا حول و لا قوة إلا بالله (http://www.vb.6ocity.net/showthread.php?t=45114)

ابو اسامه
12-02-2011, 11:42 PM
تسلمى استاذه اميرة .. وكلوا الملوخيه بالأرانب ولا لأ .. فيه روايه بتقول انه راح الامارات ..
على العموم كفايه عليه كده .. سلمت يداك ...