المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الدونتس بالسكر المطحون



نور
08-01-2009, 06:41 PM
الدونتس بالسكر المطحون



http://www.moheet.com/image/50/225-300/505916.jpg


المقادير:
- واحد ونصف كوب دقيق (طحين ) ذرة ملح .
- 2 /1كوب سكر ( نصف كوب) .
- 2ملعقة أكل زبدة .
- 1 ملعقة أكل خميره فوريه .
- بشر ليمونه أو فانيليا .
- 1 كوب من الماء الدافىء أو حسب الحاجه لأن أنواع الدقيق تختلف فى احتياجها لكمية الماء .
- سكر للوجه عادى أو بودرة حسب الرغبة .
الطريقة :
-نضع الزبدة و السكر وذرة الملح وبشر الليمون مع الدقيق .
- ونضع فى وعاء أخر الخميرة مع قليل من السكر .
-تترك العجينه لتتخمر .
-ثم نقوم بتشكيلها علي شكل دوائر مفرغة من النصف .
-تقلي في زيت غزير .
-ثم يرش علي وجهها السكر المطحون أو أي شيء تفضلينه .

اميرة حبى انا
08-01-2009, 08:01 PM
ثانك يووووووووووووووووو

نور
08-01-2009, 08:25 PM
اي خدمه ياجميل عشان بس متقلش ان احنا حرمينك من حاجة

محمود التهامي
08-01-2009, 09:11 PM
فلتعدوا لنا بعض من الكعك المحلى

مش بيترجموه كدا في أنيس عبيد برضه

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

محمود التهامي
08-01-2009, 09:11 PM
ولتاني مرة على التوالي

شكرا نور

نجوى
14-05-2009, 09:11 PM
تسلم ها الأيادى