المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طريقه عمل البيتزا بالصور المتحركه



خلود
24-06-2009, 07:01 PM
المقادير
3 اكواب من الطحين
نصف كوب زيت
رشة ملح
4 ملاعق كبيرة حليب
ملعقة صغيرة سكر
ملعقة كبيرة خميرة
نصف كوب ماء دافيء

نعجن
نترك العجين ليرتاح نصف ساعة بمكان دافيء
ثم نفرد العجينة بالصينية
والخطوط كما ياتي :-

http://photos.azyya.com/store/up3/090223102434HmEX.gif (http://photos.azyya.com/store/up3/090223102434HmEX.gif)

ضع الصلصة كما تشاهدون

ونضع الحشوة مع الجبنة وحسب الذوق
http://photos.azyya.com/store/up3/090223102435sWQ1.gif (http://photos.azyya.com/store/up3/090223102435sWQ1.gif)

نأخذ كل طرف قطعناه ونلصقه كما هو مبين
بعد الانتهاء من كل طرف ندهنها ببياض البيض المخفوق
ونضع القليل من السمسم او حبة البركة وهالشي حسب الرغبة

http://photos.azyya.com/store/up3/090223102436wOYv.gif (http://photos.azyya.com/store/up3/090223102436wOYv.gif)

نضعها بالفرن قليلا لتحمر

DMR
24-06-2009, 09:11 PM
وصفة حلوة اوي يا خلود شكرا لكي
و ممكن تعزميني عليها بس انتي اللي تعمليها ؟؟؟

mido_star
25-06-2009, 12:59 AM
الموضوع دة فاتح للشهية
موضوع جميل جدا
مش هقدر اكمل علشان انا جعت
شكرا

فريد
25-06-2009, 10:08 AM
شكرا ياخلود
بس انا زعلان منك عشان معملتيش حسابى فى سندوتشات الفراخ دى
ههههههههههه اقصد البيتزا
انا عارف انك كريمة و هاتعملى حسابى بس على حسابك

خلود
28-06-2009, 10:15 PM
حاضر دى دى هعزمك عيونى حالا بس ادينى العلوان

ميدو حوع ولا يهمك فيه بيتزا كتيييييييييييييير علشانك

انا عارف انك كريمة و هاتعملى حسابى بس على حسابك

حاضر يافريد انت تؤمر بس وتوصل لغايه البيت

قمر
30-06-2009, 05:24 PM
انا عن نفسى من محبى البيتزا
بحبها جدا
اول مشفت الموضوع نفسى اتفتحت
بجد وصفة شهية