المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أنصاف المتعلمين



fagrmasr01
19-06-2009, 11:10 AM
مع الأسف يقولون ان فى مصر بطالة
اوافقهم فى الرأى ولكننى اخالفهم فى التفكير
مصر مفيهاش بطالة حقيقية

وقبل ان تبدأ فى الرد .. فكر قليلا

كم من الوظائف الخالية التى يتم الاعلان عنها فى الجرائد ولدرجة ان هناك جرائد تخصصت فى الاعلانات

كم عدد مكاتب التوظيف التى تحتار لكى تبحث عن الموظف المناسب للوظائف الموجودة

كم دورة تدريبية قدمتها جمعية جيل المستقبل للتدريب التحويلى الحقيقى

فى مصر وظائف تطورها الحقيقى مع الزمن الحالى يحتاج مهارات لم يعد يهتم بها التعليم ولا أغلب المتعلمين

مهارات مثل اللغات الحية والكمبيوتر ومجالات التخصص فى علوم الادارة وفى كل العلوم المتقدمة وهى كثير

واصبح اغلب شبابنا من الحاصلين على الدبلومات عاطلين .. ليس بفعل ندرة الوظائف ولكن بفعل توقفهم عن التعلم

ويظن البعض انه بتمكنه من الكتابة على الكمبيوتر وانه عضو فى شات معين او منتدى معين انه اصبح عالم فى الحاسب الالى .. مع اننا حين نختبره فى اى برنامج متخصص غير الشات والصور وتحميل الاغانى .. لفشل فشلا ذريعا

الاخوة الاحباب .. علموا ابنائكم وتعلموا انتم فائدة وقيمة التخصص وتطور المعلومات

فالمستقبل لن يخضع لأنصاف المتعلمين

وصدق حبيبنا سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم حين نصحنا فقال .. خذوا العلم من المهد الى اللحد..
وحين قال .. أطلبوا العلم ولو فى الصين

ولعلنا لا ننسى ان اول كلمة فى القرآن الكريم هى .. إقرأ .. وهى دعوة للتعلم والبحث عن العلم من خلال الإطلاع والقراءة .. وليس فقط التعليم بالتلقين

مع تحياتى
.. جمال ..
متخصص فى تنمية الموارد البشرية

قمر
19-06-2009, 03:51 PM
موضوع جميل تسلم ايدك

lionking
19-06-2009, 04:11 PM
انا معاك جدا اوى يا جمال

مش المفروض نكتفى بالشهادة الجامعية اللى مركونة فى الدرج ولا حتى بالدبلوم

الزمن ده مش هينفع فيه اى حد معندوش امكانيات زيادة عن مثيله

حتى الامهات

اللى اتجوزت واستسلمت لقدرها كأم وربة منزل

المفروض انها تنمى من قدراتها وتستمر فى التعلم وتاخد كورسات وتدرس وتتعلم
العلم مش هيضرها خااااااالص بالعكس هيفيدها ويفيد اولادها

والكلام برده للشباب

لازم تدرس لغات حية وتتعلم تكنولوجيا وتتعلم ازاى تستفيد من وقتك

هو ده اللى بينفع البشر فى الزمن ده


تحياتى لك على الموضوع اللى فى الصمييييييييييييييييم

فريد
22-06-2009, 11:10 AM
طيب ياعم جمال
انا محتاج درس خصوصى منك بقى ايه رأيك
شكرا يااستاذ على الموضوع فعلا مهم
انا اعرف جامعيين مش لاقيين شغل هما بيقولوا كده
عشان زى ماسعادتك قلت مفيش تطور
الحياة فى مطلبها الاساسى التطور يجب ان نطور انفسنا
بارك الله فيك اخى

fagrmasr01
22-06-2009, 09:06 PM
قمر .. اكرر لكى شكرى وتقديرى المستمرين على انك بتنورى لى موضوعاتى بوجود القمر فى صفحاتى

يارب يوفقك وتكونى احسن الناس كلها ...
الف شكر يا قمر المنتدى الجميل

fagrmasr01
22-06-2009, 09:13 PM
ليون .. اشكرك يا دائمة التألق
تشجيعك ومرورك يدعم الموضوع .. يارب يبارك لك ويكرمك

فعلا التطور سريع جدا ومتلاحق .. ومن لا يتقدم بنفس السرعة ... يتأخر

فعلا حتى غير العاملات يحتجن الى مواكبة التطور والعلوم .. خصوصا الكمبيوتر واللغات الحية .. والا سوف يحدث شرخ او فاصل بين الأجيال يكون تأثيره على اولادنا كبير ...

انا عايشت الموضوع من خلال مهام عملى حين كنت أترأس بعض لجان التوظيف ويصدمنى موقف بعض الشباب الذين ركنوا الى الشهادة ولم يضيفوا لأنفسهم معطيات العصر ..
ولمست الفرق حين كان البعض منهم يستجيب للنصيحة ويسارع بالتدريب فى كورسات ثم يعود للتقدم لوظيفة ويفوز عن جدارة

اشكرك ليون على اضافتك القيمة للموضوع

fagrmasr01
22-06-2009, 09:17 PM
اخويا الاستاذ فريد

اشكر لك تواضعك .. انت يا اخى لك التميز علينا جميعا بخلقك الاكثر من رائع
انت المبدع الذى أستمتع بقراءة ما يكتبه من خواطر

والله يا أخى الطيب .. أعتقد ان كل من يحب الناس .. كل الناس .. يجب عليه ان يكرر هذه النصيحة لهم .. مواكبة العلوم والتنولوجى والتطور ..

ولا ننسى ان الغرب حين ارادوا التقدم ... قاموا بترجمة ما كتبه نجوم العلوم العربية ودرسوه ومن ثم طوروه

وبالعلم مع الاخلاق تحيا الأمم

أشكرك على مداخلتك الطيبة وعلى تشجيعك للموضوع
الله يجازيك عنى خير

habiby
23-06-2009, 10:27 PM
فالمستقبل لن يخضع لأنصاف المتعلمين

موضوع فى الصميم .... المشكلة ان انصاف المتعلمين هم الان فوق قمم المراكز ولن يتنازلوا عن الى هم فيه

الكارثة ان هم بيحاربوا كمان المثقفين والمتعلمين علشان مايظهرش جهلهم

هاوي
27-06-2009, 02:18 AM
بص بقي ..... انا ابصم بالتسعة علي كلامك الكبير والصح اوي جدا خالص ...... انت نشنت في الجون بكلامك ده

fagrmasr01
27-06-2009, 08:51 AM
فالمستقبل لن يخضع لأنصاف المتعلمين
موضوع فى الصميم .... المشكلة ان انصاف المتعلمين هم الان فوق قمم المراكز ولن يتنازلوا عن الى هم فيه
الكارثة ان هم بيحاربوا كمان المثقفين والمتعلمين علشان مايظهرش جهلهم

حبيبى
شكرا للمرور والاهتمام

اوافق على ما تقول .. وقد يكون هذا من أسباب تخلفنا
ولكن لا ننكر ان فيهم البعض قد تمرس فى عمله وأصبح خبيرا فيه
ويمكنه بلمسات خفيفة ان يتطور
ولهذا ظهر واضحاً ومؤثراً دور التخصص الجديد.. تنمية الموارد البشرية

يمكنهم بقليل من التغيير فى الشخصية مع الاهتمام بتغيير سلوكيات ان يواكبوا ركب التطور

على الجميع فعلا ان يسارع باللحاق لمواكبة التطورات المتلاحقة فى دنيا المعرفة

وقالوا .. من لا يتقدم ... يتأخر
وأنا شخصيا أقول ..
من لا يمشى مع القطار بنفس سرعته أيضاً يتأخر


شكرا حبيبى للمداخلة القيمة

fagrmasr01
27-06-2009, 08:54 AM
فالمستقبل لن يخضع لأنصاف المتعلمين
موضوع فى الصميم .... المشكلة ان انصاف المتعلمين هم الان فوق قمم المراكز ولن يتنازلوا عن الى هم فيه
الكارثة ان هم بيحاربوا كمان المثقفين والمتعلمين علشان مايظهرش جهلهم

هاوى
شكرا للمرور والاهتمام

ليه هاتبصم
مش التوقيع أحسن
ههههههههههههههههههههههه
باهزر مع حضرتك طبعا ..
اشكرك

شكرا هاوى على المرور الكريم وشكرا لك على المداخلة القيمة

fagrmasr01
27-06-2009, 09:03 AM
إعتقادى الشخصى
بان مثل هذه الموضوعات
... فى هذا القسم ...
... قسم المناقشات الجادة ..


نحتاج ان نفتح لها الصفحات تلو الصفحات للمناقشة
فبالعلوم والمعرفة تتقدم الأمم
وبالعلوم والمعرفة يتطور الافراد

واسمحوا لى ان الخص مكررا

قالوا .. من لا يتقدم ... يتأخر


وأنا شخصيا أقول ..
من لا يمشى مع القطار بنفس سرعته أيضاً يتأخر

اتمنى الا تنقطع المشاركات فى هذا الموضوع الذى أراه مهم بالنسبة لنا كأشخاص
ومهم أيضاً لبلادنا