المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عايزة فكرة مشروع في اكتوبر

hanaa2008
10-06-2009, 10:41 AM
الاعضاء والجيران الاعزاء
عندي محل او مكتب مساحته 18 متر وصافي حوالي 14.5 في الدور الاول واجهته رائعة وعايزة اعمله اي نشاط تفيدوني بايه

Messenger of Peace
10-06-2009, 11:10 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا استاذتي الغالية
انا في رايي البسيط ان اللي مفروض يقولك ويحدد اية النشاط لازم يطلع على المكان الاول
تانية يطلع على المكان اللي في المحل بحيث يختار نشاط يخدم اهل المكان علشان ربنا يزرقه خير
ثالثا لازم تكوني راسية اوووووي خاصة ده لو المكان ايجار اما لو تمليك مش تنزلي برضه بسيولة جامدة في البضاعة يعني تاتا
لغاية ما تثبيتي في السوق
كمان المضووع عايز دراسة وجدولة علشان تحددي اية المطلوب لان اكيد مثلا هيحتاج تجدي على نوع النشاط اكسسورات اضاءة يعين المكان لازم يكون متدلع علشان يلقى ترويج
كمان حتة الاعلان تحسبيه مكان الاعلانات هيكون ازاى
كمان حتة الترخيص لو مش مترخص
كمان اليد العاملة
ده غير ضرايب وتفتيش الخ ووزارة مش عارف اية واية

اقولكم ريح نفسك وبيعي المحل

انننا بهزر بس لازم الحاجات ديه تكون في الحسبان
وده رايي الشخصي وليس الا (اكيد انا نظريتي ضيقة ولكن اردت ان ابلغكم عما فكرت به)
لكم من فائق الاحترام والتقدير
وربنا يوفقك يا ساتذاة

hanaa2008
10-06-2009, 11:45 AM
معاذ1993
اشكرك على ردك واهتمامك وماشاء الله لو فعلا سنك 15 سنة يبقى باذن الله هنسمع عن رجل اعمال من اكتوبر اسمه معاذ من مواليد 1993
عموما هو المحل تمليك وفي الحي الاول بس في المنطقة الثامنة مش فيها سكان كتير وانا فكرت في سايبر بس خفت من المصنفات ومش المصنفات وبعدين فكرت في سوبر ماركت بس مش كل الناس بيطلعوا للدور الاول علشان يشتروا حاجات من السوبر ماركت واخيرا فكرت في موضوع السعر الموحد ب2.5 بس لسه المكان مش زحمة اوي ودا بيبقى عايز حركة لان مافيش حد بينزله مخصوص لكن بيكون اثناء التسوق
فانا على فكرة بافكر في تاجيره لفترة او بيعه
عموما انا شاكرة جدا اهتمامك بالموضوع
وياريت لو فيه حد يقدر يفيدنا يبقى كتر خيره

الامير عماد
11-06-2009, 02:02 AM
[]

هو بما اني عندي محل فانصحك تفكري كتير قبل ماتفتحي اي مشروع بصي عالحاجات اللي بتنقص السكان في المنطقة دي وحاولي توفري في مصاريف التشطيبات لانها خراب بيوت ويفضل انك تفتحي مشروع تكوني فاهمة فيه عشان ماحدش يضحك عليكي : يسرقك بمعني اصح

ولو عالافكار ممكن تفتحي كوافير حريمي لانه اقتصادي شوية ومش محتاج مساحة محل

Messenger of Peace
13-06-2009, 10:50 AM
معاذ1993
اشكرك على ردك واهتمامك وماشاء الله لو فعلا سنك 15 سنة يبقى باذن الله هنسمع عن رجل اعمال من اكتوبر اسمه معاذ من مواليد 1993
رجل اعمال حتةواحدة كلها احلام بس ميضرش برضه يا استذانتا ( الله يخليكي على الدعوة المتفائلة ديه)

عموما هو المحل تمليك وفي الحي الاول بس في المنطقة الثامنة مش فيها سكان كتير وانا فكرت في سايبر بس خفت من المصنفات ومش المصنفات وبعدين فكرت في سوبر ماركت بس مش كل الناس بيطلعوا للدور الاول علشان يشتروا حاجات من السوبر ماركت واخيرا فكرت في موضوع السعر الموحد ب2.5 بس لسه المكان مش زحمة اوي ودا بيبقى عايز حركة لان مافيش حد بينزله مخصوص لكن بيكون اثناء التسوق
فانا على فكرة بافكر في تاجيره لفترة او بيعه
لا طبعا تبيعي لا لالالا
اللي عنده اي امتلاك في اكتوبر المفروض مش يفكر يبعوا ابدا
كان في حكمة سععودية بتقول " العقار مثل الابن البار"
يعني كلها خير والعقارات الحاجة الوحيدة اللي عمر ما سعرها ما يضرب ابدا
خاصة ان الشعب في الزيادة والموارد هيا هيا مش في تجديد ده على العموم
اما اكتوبر البخصوص
حضرتك لسة يتم تفريغ العشوئيات بتاعت القاهرة واكيد اكتوبر ليها نصيب من الناس اللي هتيجي
ناهيكي عن العرب كده يعني
فا موضوع البيع ده انسيه ده رايي الشخصي
ولك حرية التصرف
عموما انا شاكرة جدا اهتمامك بالموضوع
وياريت لو فيه حد يقدر يفيدنا يبقى كتر خيره
لا شكر على واجب وكلنا اخوة في مكان واحد وده اللي ماما اميرة معلمانا عليه
المنتدى مليان جهابز العقارات اكيد عنده فكرة احسن مني ملايين المرات

في رعايةالله

hanaa2008
14-06-2009, 10:08 AM
[]

ولو عالافكار ممكن تفتحي كوافير حريمي لانه اقتصادي شوية ومش محتاج مساحة محل

شكرا على الرد والاضافة ولكن الحقيقة موضوع الكوافير دا ماجاش على بالي خالص اعتقد المنطقة مش محتاجاه اوي دلوقتي لان المحل في سنتر لوجراند في المجاورة الثامنة بالحي الاول يعني لسه مافيش ناس كتير

في انتظار المزيد من الافكار

مارو
14-06-2009, 10:23 AM
أنا هاقولك على حاجة جميلة جداً
المنتدى هنا متبني مشروع إبني بيتك
إفتحي المحل أدوات كهربائية وأدوات سباكة
وإحنا ها نعملك هنا دعاية للمحل وكل المستفيدين من مشروع إبني بيتك والمتواجدين في المنتدى سوف يشتروا منك
يعني مجرد فكره

hanaa2008
23-06-2009, 11:21 AM
اعتذر للتاخير في الرد على اقتراحك الاخير ولكن فعلا فكرة حلوة هافكر فيها بس اعتقد في المحل في الدور الارض فيه محل حاجات زي كدة والمحل بتاعي في الدور الاول تفتكر ينفع

lovely.mar
29-06-2009, 04:54 PM
ممكن تفتحي فرن افرنجي أو حلواني ، ولو حتى هتتعاقدي مع المحلات والمخابز وتاخدي منهم بالجملة وتعرضي عندك ، طالما المنطقة فاضية يبقى هينفع أوي . ربنا يوفقك يا رب .

lovely.mar
29-06-2009, 04:58 PM
ممكن تفتحي فرن افرنجي أو حلواني ، ولو حتى هتتعاقدي مع المحلات والمخابز وتاخدي منهم بالجملة وتعرضي عندك ، طالما المنطقة فاضية يبقى هينفع أوي . ربنا يوفقك يا رب .:50 (31)::[/color][/SIZE]

hanaa2008
30-06-2009, 11:48 AM
الف شكر ياحبيبتي ميرسي على الفكرة وعلى الدعوة الحلوة

oxygen
08-08-2009, 12:12 AM
أنا من كتر الأفكار الي عاني مش عارف أقول ولا واحده
لأن أنا مستقبلا هاكون ساكن حنب لو جراند و بصراحة مراهن علية يوفر كل الخدمات للمنطقة..
فموضوعك ده فرصة عظيمة بالنسبالي شخصيا و زي مانتي عارفة المول لسة مافهوش حاجة فتحت فالحمد لله كل الأنشطة لسة متاحة.

و أنا بأيد فكرة السايبر خصوصا كمان لو فكرتي في شبكة لاسلكي للمنطقة لأن السنترال مابيطلعش خطوط أرضي دلوقتي أنا كنت محتاس مش عارف أجيب نت منين لحد ما جبت موديوم من اتصالات.

و كمان فكرة كوافير مش بطالة و كمان حلاق بس زي ماتقولي ده أنشطة أربحها في المستقبل أكتر لما الكثافة تزيد هنا

بس اللي هقولهولك في الأخر خلينا نصبر و نشوف مستوي المول و نوع الزباين اللي هتتردد عليه أيه؟
هو شكلوه الحمدلله مستواه ممتاز بس الصبر مطلوب في الفترة ده.

hanaa2008
08-08-2009, 10:23 PM
الف شكر على التشجيع
ويارب ربنا يسمع منك ويكون المول فعلا خير على اصحابه والمقيمين جانبه
للاسف بالنسبة لموضوع السايبر فيه ناس خوفوني من الرقابة على المصنفات بالرغم من ان الواحد بيكون ماشي تمام فبصراحة انا مش عايزة مشاكل بدون داعي
بالنسبة للكوافير كانت فكرة لغاية كام يوم وفعلا بدات ادور على الحاجات اللي ممكن احتاجها بس للاسف السنتر اتقفل ومافيش ميه ولاصرف صحي في الدور الاول او على الاقل جنب المحل بتاعي فللاسف مهندس المول قالي فيه صعوبة تدخيل المية والصرف وطبعا الكوافير محتاج الموضوع دا جدا
عموما انا مازلت في احتياج شديد للنصيحة

oxygen
09-08-2009, 09:10 PM
بالنسبة لموضوع المصنفات فأكيد له حلول سواء رسمية أو وديه
و موضوع المياة و الصرف ممكن يتأخروا شوبه بس متخليش تأخرهم يلغي الفكرة

و انشاء الله هانيت لأم في صيدلية علقت يافطة في الدور الأرضي فده معناه ان اللي فاضل مش كتير.

hanaa2008
11-08-2009, 10:32 AM
بجد مش عارفة اشك حضرتك ازاي وكمان نتدى مدينة 6 اكتوبر على نصايحك وتشجيعك
فعلا انا امبارح قلت اعدي لاني خلصت شغل الكهرباء وكنتعايزة اشوف حد بتاع محارة علشان اقفل وبعدين السيراميك لقيت اليافطة فعلا بتاعة الصيدلية اتركبت بس تقريبا كدة فيه اصحاب محلات عملوا مشاكل مع اصحاب المول لان التسليم اتاخر سنة ونص وفيه تعليمات مع الغفير مافيش حد يشطب محله الا باذن شركة خبرا نفسها
فرجعت وقلت انهاردة اشوف ايه القصة دي
على فكرة اصحاب المول دا هما نفسهم اصحاب مول لاستيه اللي فيه مترو دلوقتي
بس شوف فرق الاهتمام والانتهاء انا بقالي 3 سنين بادفع اقساط في المحل دا وفي الاخر مافيش ميه وصرف ومافيش عداد كهرباء علشان الجهاز لسه مستلمشي
مشاكل مش راضية تنتهي
دا غير ما طلبت من الناس اللي شغالة في المول يقولولي لو عايزة ازود في الكهربا كام فيشة على اسبوتات على شوية تويلات كدة
الراجل جالي 1400 جنيه
بس الحمد لله ربنا وفقني وخلصت شغلانة الكهرباء كلها ب 500 جنيه
باقي بقى المحارة والدهان والسيراميك وربنا كريم
معلشي رغيت كتير
كل سنة وانتم جميعا بالف خير

oxygen
11-08-2009, 11:05 AM
ألف مبروك علي الكهربا
بس هو مش المفروض الجهاز يستلم الأول و بعدين تدخل الكهربا؟؟

لو عايز حد بتاع محاره انا معايا ناس شغالين حاليا و تقريبا ده اخر اسبوع علي حد قولهم لكن ممكن تدخل في اسبوعين
فلو تحبي يجي يبص علي الموقع و لو حضرتك كمان عايزه تتفرجي علي شغله الموقع قريب جدا من المول و انا هضمنهولك و اتابعهولك كمان
لان ده سكتي يوميا مش يوميا بس كل شوية لان انا نقلت قرب الموقع مؤقتا فقبل ما اطلع اي مشوار او حتي اجيب اي طلبات لازم اعدي الاول.

hanaa2008
11-08-2009, 09:12 PM
الف شكر لحضرتك على المتابعة
بس الكهرباء مش يعني ادخال الكهرباء
لا اقصد توصيلات زيادة على تسليم الشركة
يعني اسبوتات - تكييف - اي زيادة ممكن احتاجها عن الموجود فعلا بس الكهربا لسه مادخلتشي طبعا لانه لسه ماسلمشي الجهاز
بالنسبة للناس النقاشين
ياريت لو حضرتك تديني رقم تليفون حد فيهم وزوجي ممكن يكلمهم او لو يحبوا دا رقمه لو يكلموه لما يخلصو يبقى كتر خيرك
واحنا في الاخر جيران
عموما دا رقمه
0103066051 واسمه ماجد مصطفى

الأخضر
17-08-2009, 05:40 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
بالنسبة الى المحل اريد ان اعرف قرار حضرتك الى الآن وصل الى اين فى المشروع المقرر ؟ ... لانه وباختصار والدى لديه مصنع لانتاج الاثاث
والديكورات وكنت ارغب فى العمل مع سيادتكم ولمزيد من التفاصيل :-
ت/ محمول: 0123003070
او الايميل :
[email protected]
مع جزيل الشكر ...
برجاء الرد سريعا... www.sir-ahmed.ueuo.com

hanaa2008
03-09-2009, 11:13 PM
الاستاذ الاخضر
يشرفني جدا ردكم على الموضوع وتشريفكم
بس المحل في الدور الاول بعد الارضي والمساحة حوالي 14 متر يعني اعتقد بالنسبة لاثاث مش عارفة اعتقد مش هيكون مناسب
انا اتشرفت جدا بحضرتك
تحياتي

gangana
14-09-2009, 04:52 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه وكل عام ونتم بخير
الحقيقه ما كنتش متابع معاكم من الاول بس انا كمان معايا قرشين وكنت عايز استثمرهم
بس وانا بفكر حبيت اني انصحك لوجه الله
ممكن حضرتك يا مدام هناء تتمشي في كل مول وتلقي نظره تشوفي انواع الانشطه الموجوده وتحاولي تعرفي من اي جهه اداريه او جيران ايه الموجود عندك في المول وبعدين ده هايساعدك انك تعرفي ايه المفقود او ياخد فكرك بعيد شويه لحاجه كانت غايبه عنك
ثانيا انا شايف التكنولوجيا مش مكلفه زي الموبايلات وصيانتها
الكمبيوتر وصيانته برضه وينفع جنبها حاجت تانيه وتناسب الاماكن الصغيره
والله الموفق
وطمنيني عشان اعمل زيك ان شاء الله

الأخضر
22-09-2009, 07:12 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
أولا احب أن اشكر حضرتك على الرد الجميل ، ولكن اريد توضيح ما كنت اقصده :
كنت أقصد من المشاركة هو أن يقوم المكتب الخاص بسيادتكم بدور الوسيط بين العميل وبيننا : مثلا سيكون المكتب مجهز بكمبيوتر وبعض ملحقاته وسنقوم بشرح نظام العمل معنا لحضرتك وعندما ياتى عميل جديد سوف تقومى بتسجيله والتنسيق بيننا لمقابلته وعند الإتفاق معه -بمشيئة الله- على عمل معين يكون لحضرتك الحق فى أخذ نسبة من الربح ، هذا ما كنت أقصده وليس عرض موبيليا ، ؤأكد لحضرتك أنك تحتاجين فقط الى عميلين لتحقيق ربح شهرى فى حدود 3 الاف جنيه -والله الموفق-
الايميل

[email protected]
أعتذر عن تأخيرى فى الرد

hanaa2008
23-09-2009, 09:30 PM
الاخ الفاضل الاخضر
اشكرك على المتابعة ولا اعتذار بين الاخوة على التاخير فكلنا يلتمس لاخيه 99 عذرا كما نصحنا رسولنا الكريم صلي الله عليه وسلم
بالنسبة للفكرة فهى رائعة خاصة في هذه المنطقة لانها تعتبر جديدة ومعظم المقيمين فيها اعتقد يقومون بفرش شققهم من الالف الى الياء
وللاسف جدت امور كثيرة حاليا ولن يكون لدي الوقت لعمل اي نشاط بالمحل حاليا ولذلك اذا كانت هذه الفكرة مازالت قائمة لديكم فانا على استعداد لتاجير المكان لكم بايجار شهري نصف ايجار الجار ويمكنكم التاكد من ذلك فقط بدلا من غلقه لمدة عام او عامين حتى تتغير الظروف عندي بدون فائدة منه
ايجار الجار 1000 جنيه شهري
انا على استعداد لتاجيره ب 500 جنيه شهريا ولمدة عام يتم تجديد عقد الايجار باتفاق الطرفين كل عام وبزيادة 10% ( قانون جديد ) وسوف اقوم بتسليمه لك متشطب تماما سوبر لوكس وساقوم ايضا بادخال المياه والصرف الى المحل على حسابي الخاص حيث ان السنتر تم تقفيله بدون ادخالهم ولكني ساقوم بذلك بتكلفة على حسابي الخاص حتى اتمكن او يتمكن من يقوم بتاجيره بالاستفادة من وجود المياه والصرف داخل المحل او المكتب
في انتظار ردكم على موبايل 0101730051

احمد الديب
22-12-2009, 10:03 AM
انا برجح الى احسن من كده انى أأجر منك المحل لانى بدور على محل للأيجار ولو حبيتى تدخلى شريك وطبعا هتكون الادارة لية علشان او تأجرية وتريحى نفسك

لا حول ولا قوة الا باللة
(تركت فيكم ما ان تمسكتم به لن تضلو بعدي ابدا كتاب الله و سنتي )
صلى الله عليك وسلم يا رسول الله

hanaa2008
22-12-2009, 09:00 PM
الاستاذ الفاضل

في حال الرغبة في تاجير المحل او المشاركة ارجو الاتصال على رقم 0146895064

m_gewelly
11-01-2010, 09:17 PM
الاخت الفاضله هل المكان لسه موجود ومتاح للايجار ولا ايه والمكان فين بالظبط ورقم المحل علشان اروح اشوفه يعنى اخد فكره عن المكان والناس اللى جنبه ولو عايزه نتشارك مفيش مانع برجاء الرد على الخاص

hanaa2008
12-01-2010, 10:43 AM
الاخ الفاضل
ام - جويلي
نعم المكان مازال موجود وانا اخذت خطوات في تشطيبه ومعروض علي حاليا المشاركة في مشروع كوافير رجالي ولكن لم اتخذ قرار بعد
المحل بمول اسمه لوجراند ومكانه الحي الاول المجاورة الثامنة
وبالوصف لوتعرف شارع السنترال اللي داخل الحي الاول على يمينك عمارات الحي الاول وعلى شمالك حديقة عامة كبيرة امام دولفين يعني السنترال على يمينك
في هذا الشارع ستجد يافطة مكتوب عليها سنتر لوجراند على الطريق من الخارج سوف تدخل مع العلامة على اليافطة يمين سيكون على يمينك عمارات وعلى شمالك منطقة المفروض انها ستكون مدرسة حكومية لغات وبعدها مسجد اعتقد مسجد نور الاسلام وهو مسجد كبير والمجاور له مباشرة هو السنتر اي انكي تري المول من الشارع الرئيس لانه بعد المسجد مباشرة
ورقم المحل 99
وباقي المواصفات كما قلت في بداية المشاركة
والموقف الان في التشطيبات
تم عمل الكهرباء بالكامل حتى وصلة التكييف
والسباكة والصرف
لم يتبقى سوي الدهان والسيراميك

وفي النهاية الله الموفق لما يحب ويرضي

هاوي
26-02-2010, 05:35 AM
انا عندي خبرة جامدة في نشاط بيع وتسويق الادوات الصحية والسيراميك..... 0172601212 وربنا يوفقك