المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : صدور الفراخ المحشية بالبطاطس



دعاء الكروان
08-06-2009, 06:27 AM
صدور الدجاج المحشيه بالبطاطس




http://www.nwa33m.com/vb/imgcache/2/30761alsh3er.jpg (http://www.nwa33m.com/vb/imgcache/2/30761alsh3er.jpg)




1- نغسل صدور الدجاج وننقعها في ماء وخل ..
2- نسلق حبة بطاطس ونهرسها مع فنجان حليب او ملعقتين جبنة سائلة..
3- نقطع الصدور من الوسط ونحشيها بطاطس ونقفلها باعواد ..
4- نتبلها بملح وفلفل اسود من كل جهه ..( مثل ماهو موضح بالصوره )



http://www.nwa33m.com/vb/imgcache/2/30762alsh3er.jpg (http://www.nwa33m.com/vb/imgcache/2/30762alsh3er.jpg)



5- نعمل تتبيله عباره عن (( عصير ليمونه + ملح + بهارات مشكله + شطه قودي السايله + صوص التتبيله من فرشلي ونكثر منها + زيت زيتون + فص ثوم مفروم + ملعقه صغيره بابريكا ))
6- نتبل الدجاج ونقلبه من كل الجهات ثم نحفظه بالثلاجه ..
7- بعد ساعه تقريبا تحمر قطع الدجاج في قليل من الزيت حتى تتحمر وتبدأ تستوي ..
8- نغمس الدجاج في الصوص بعد نزع الاعواد منها ،، ونتركه حتى ينضج تماما ..
9- لعمل الصوص (( نشوح البصل مع قليل من الزيت وثم نضيف الثوم ..ونضيف البهارات والملح عندما يذبل البصل نضيف الجزر المبشور والذره ..ونحركها جيدا ثم نضيف علبه كريمه خفق صغيره مع نصف كوب ماء وتترك حتى تغلي وتحرك باستمرار ..))



عند التقديم




http://www.nwa33m.com/vb/imgcache/2/30763alsh3er.jpg (http://www.nwa33m.com/vb/imgcache/2/30763alsh3er.jpg)



توضع قطع الدجاج في صحون التقديم وثم يصب عليها الصوص ..
وتزين بالبقدونس ...


وبالهناء والشفاء

DMR
08-06-2009, 12:31 PM
تسلم ايدك دعاء على الوصفة الرائعة

قمر
08-06-2009, 02:55 PM
شكرا دعاء للوصفة الشهية ديه

دعاء الكروان
09-06-2009, 07:20 AM
دىدى
قمر
شكرا لمروركم الكريم وردكم الاكرم

الباشا تلميذ
19-06-2009, 06:45 PM
باين كده ان طعمها ذى شكلها
ممممممممممممممممم

تسلم ايد يادعاء