المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حوار بين مثقف واخر

nouran_111
08-12-2010, 12:43 AM
كعادتهما كل اسبوع ... جلسا الرجلين الى بعضهما البعض ... كان الفصيح يحمل فيه يديه مظروفاً ورقياً أحاطه بكلتا يديه برفق و عناية كبيرة.... و كان هذا الاهتمام منه بمظروفه هو ما نبه صديقه العامىِ ذو اللسان السليط .. أن صاحبه متحدث الفصحى يحمل فى مظروفه الورقى شيئاً هاماً ... فتضخم فضوله ليعرف كنه ما بداخله

. صباح الفل يا حاج ... ايه الشياكة دى يا عم .. يا سيدى على الالجة .. يا ارض اتهدى ما عليكى أدى

.. طاب صباحك بكل خيرات الله .. أُقرئك سلاما طيباً مباركاً .. لا تخجلنى أعزك الله

. الله يحفظك يا راجل يا طيب ... عاجبنى الظرف الورق اللى فى ايدك ده ... شكلك قافش عليه كانك خايف حد يلطشه منك

.. هل تعرف ان الفضول البشرى هو المحرض الاول على البحث و كشف كل ما هو جديد و مفيد لبنى البشر

. ايوا عارف ... وعارف كمان ان الفضول ممكن يسبب كوارث كمان

.. يا ستار يا حفيظ ... كيف هذا؟

. ايوا يعنى الفضول بتاع الناس الحشريين ... يدسوا مناخيرهم فى اللى ليهم وفى اللى مالهومشى فيه ... هى المصيبة بتحصل لما ندس مناخيرنا فى اللى مالناش فيه

.. إعلم يا رفيق .. أن الفضول مثل باقى عادات البشر ... مجرد سلوك انسانى فطرى .. مثل اى عادة او غريزة او هوى ... إن وظفته بحذر و حذق ومهارة لا بأس .. لن ينالك سوء ... و إن اطلقت له العنان فعليك ان تتحمل النتائج

. اشتغلت مكنة الفلسفة و الحفلطة ... يا عم انا بسالك عن الهباب الظرف اللى فى ايدك ... هتدينى درس؟

.. ليس بمقدورى ان اهبك دروساً .. فأنا مثلك ... و قل أقل .. مازلت أتعلم .. علنىِ إن اضفت جديداً نجوت من مهالك الجهل به

. أنتا تهلك انتا ..!!؟ انتا مصيبة سودا مسيحة ... دايما ماشى و كأن فى ايدك عكاز .. تحسس بيه على الخطوة اللى جاية .. احيانا بيتهياللى انك لما بتتنفس بتجرب الاول تشم الهواء ينفع للتنفس والا لأ

.. ليس هناك ما اتعكز به او عليه ... فقط تعلمت ان التؤدة فى الخطى ... لها متعتين

. وايه هما إن شاء الله

.. الاولى ... إن إتئدت فى الخطوة ... تمتعت بها ... والثانية .. سَتُفوت الفرصة على العثرات أن تجد طريقها اليك

. يعنى لازم امشى على مهللى كده .. و اتحنجل شمال و يمين .. واضيع الوقت .. موش ناقص غير تقولى ان الخطوة اللى مشتيها لازم ارجع امشيها تانى واضيع اليوم فى التنطيط و الحنجلة .. انتا راجل رايق والله

.. دائما ما تضع كلاماً محدداً عُنوةً فى فمىِ .. لم اقصد الخطوة بمعناها المادى المحدد بما ستمشيه اقدامى و اقدامك .. فقط طبق ما قلته لك على عناصر حياتك ... وقتها ستفهمنى ببساطة .. وأعتذر لك إن جانبنى الصواب و التوفيق فى ايصالك مبتغاى

. انا موش فاقعنى فيك الا الروقان و الهداوة ... خلاص ياعم فهمت ... ممكن بقى بكل سئودة والا مؤدة دى ... اسالك الظرف فيه ايه؟

.. تؤدة

. ماشى توئدة توئدة .. مخبى ايه بقى فى الظرف يا خفيف؟

.. لا تتعجل ستعرف كل شىء فى حينه ......... لما العجلة؟

. العجلة من الشيطان و الموتوسيكل جوه الدكان ... يا راجل متفقعنيش ... انا بحس انك بتتكييف اوى لما تلطعنى كده ... اوووووووووووووف

.. اهدا يا هذا .. اين تعيش؟

.نعم ياخويا؟

.. المدينة يا رجل مدينتك؟

. ااااااااااه شكلك اشتغلت يا معلم ... انا من الجيزة لا مؤخذة اجدع ناس

.. هل تعرف سكانها؟

. استنى اروح اجيبلك كشف باسماء اهلها واجى لك ..........هههههههههههه يا عم مالك على الصبح

.. ااقصد تعرف كم عددهم ؟

. تقريبا تقريبا من 8 لـ 12 مليون ... اصلهم داخليين فى الجماعة بتوع محافظة القاهرة و انتا طبعا عارف القاهرة كلها عمران يوميا بـ 22 مليون بنى ادم

.. هل هذا عدد كبير

. جداً ... الناس سبحان الله زى ميكونوا بيغيظو الحكومة و نازليين خلفة كل يوم .. يكفيك شر العند يا معلم

.. دعنا من السياسة .... اسالك هل تستضخم عدد سكان مدينتنا أوبلدنا الذى زاد عن اربعة و ثمانون مليون نسمة؟

. بص بص متحسبهاش كده ... اصل الناس سايبة الوسع كله .... و زى مايكون حابيين يخنقوا على بعض مع ان ارض الله واسعه .. وبلدنا ممكن تشيل قدهم 10 مرات .. بس يفكو من بعض شوية ...... بدل اللزقة السودا دى

.. لا حول ولا قوة الا بالله ... ركز قليلا يا رجل معى حتى تصل الى ما تريد معرفته

. يا جدع انا معاك انا فوووكس اوى ... فوكس بجد والله .. كمل حضرتك كمل يا راجل

.. ساحاول ان اُلخص .... يبدوا انك ستجهدنى مثل كل مرة .... انت تستضخم بلدا عددها 84 مليون ... ضمن 192 دولة اخرى فى المعمورة بها ما يزيد عن ستة مليارات نسمة و يزيد بحفنة ملايين

. يا نهار اسود كل ده؟

.. لو قلت لك ان كل هذه الاعداد لا تساوى شيئا .. لان كل هولاء البشر لا يعمرون الا خُمس او خُمسين من مساحة الكرة الارضية

. معلشى عشان الميه كتير بس ... بحار و محيطات و بلاوى رزقا .. دى خلقة ربنا يا معلم .. استنى استنى ؟؟ يعنى ايه كل ده لا يساوى شىء؟

.. انظر لاول صورة سوف اخرجها لك من مظروفى ... وسوف يبدء الفهم فى الوثوب وثباً اليك

. ايوا كده ... ورينى ورينى... انا بحب الصور .. ارحم من الصداع بتاعك ده