المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اختلفوا فى الحكم على المولد النبوى .. ولكن

fagrmasr01
07-03-2009, 01:08 AM
أحبابى الطيبين اعضاء هذا المنتدى القيم
كل عام وانتم بخير وسلام بمناسبة المولد النبوى الشريف
أعاده الله عز وجل على أمتنا الإسلامية بالخير واليمن والبركات
وباذن الله يكون المولد النبوى القادم فى وقت عودة الروح الى أمتنا الاسلامية التى نعلم جميعاً ما تعانيه هذه الايام من الام وجراحات فى شتى بقاع الارض
من احتلال فلسطين.. العراق .. افغانستان
وما تتعرض له باكستان والسودان والصومال من حروب اهلية
وما تعيشه باقى الدول من معاناة ناتجة عن ضعف الارادة اللإسلامية وتخلفها عن ركب الحضارة

وبرغم اختلاف الفقهاء والعلماء فى حكم الاحتفال بالمولد النبوى الشريف فمنهم من وافق ومنهم من رفض
منهم من أجاز الاحتفال به ومنهم من حرم هذا الاحتفال

ولكننى وبصفتى الشخصية ومن خلال قناعاتى المتواضعة احب الاحتفال به
أولاً : لأننى لا أقوم فيه ببدعة
ثانيا : أعتقد ان الاحتفال به أولى من الاحتفال باليوم الوطنى مثلا للدول او للزعماء

وأشترى فيه حلوى لأهل بيتى
واجالسهم للتذكر والشرح قدر المستطاع

كل سنة وانتم جميعا طيبين وتتمتعون باذن الله بعفوه وبرحمته جل جلاله
آمين

خلود
07-03-2009, 11:14 AM
يعنى اذا لم نحتفل بمولد سيدنا وحبيبنا ونبينا وشفيعنا والمرسل للبشريه بالنور والرحمه وحاجات كتيره جدا تتقال عايزين مجلدات لها

هتحتفل بمين يعنى ويارب الحس الدينى عندنا يكبر ويعلو ويبقى احسن من كده ونظل نحتفل باحسن الايام واحبها الى الله والينا جميعا

واللى يرفض يرفض ويخبط دماغه فى الحيط بقى لانه مش اى حد ده سيدنا وحبيبنا رسول الله صلى الله عليه وسلم

fagrmasr01
07-03-2009, 11:37 AM
ربنا يبارك فيكى يا خلود
هو الحبيب .. صلى الله عليه وسلم
واحتفالنا به هو تعبير عن حبنا له صلى الله عليه وسلم

اللهم صلى وسلم وبارك عليك يا حبيبى يا رسول الله وعلى آلك وصحبك أجمعين
كل سنة وانتى طيبة
والمسلمين بخير
آمين

lionking
07-03-2009, 07:03 PM
لا اله الا الله

يعنى بنحتفل وبنتفق على كل حاجة هايفة وملهاش لزوم وهنيجى على المولد النبوى ونختلف

ع العموم اللى مش عايز يحتفل هو حر يخبط راسه فى الــــــــــــــ

انا عن نفسى بحتفل وهفضل احتفل بس انا بعمل ايه بقى

بنجيب حلاوة المولد قبل المولد وننزل عليها حتتك بتتك وتخلص قبل المولد آل عشان متبقاش بدعة

انما يوم المولد النبوى تجتمع العائلة كلها والجود يبداوا يسردوا للاطفال القصص الجميلة عن نبينا وحبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم

ويارب الامة الاسلامية كلها تكون بخير ونقتدى برسولنا وحبيبنا

fagrmasr01
07-03-2009, 08:08 PM
كل سنة وانتم طيبين يا ليون
وبالراحة على حلاوة المولد

انا عن نفسى باكل منها براحتى اوى
انما انا يعنى بقول للناس الى سنهم كبير يخللوا بالهم من كمية السكريات
الناس الكبار اقصد .. مش انا ولا انتوا طبعا
ربنا يحفظكم
وربنا يجعل احتفالنا السنة الجاية باذن الله ويكون ربنا أكرمنا ان كل واحد فينا يصلح من ذاته
اللهم آمين

شكرا لحضرتك .. ربنا يبارك فيكى

إبراهيم البشبيشي
07-03-2009, 11:33 PM
والله يا سادة يا كرام أنا أعتقد بأنه لا يجوز لنا الاحتفال بمولد النبي ( صلى الله عليه وسلم ) ورأي في ذلك يستند لدليلان الأول عقلي والثاني نقلي :

فالأول : أن ميعاد يوم ميلاد النبي محمد ( صلى الله عليه وسلم ) غير معلوم على وجه التحديد - لاختلافات في الروايات والتقويمات شمسية وقمرية - ولكن المعلوم على وجه التحديد هو ميعاد وفاة النبي ( صلى الله عليه وسلم ) وفي ذلك يستند المحتفلون بهذه المناسبة بحديث " فيه ولدت وفيه أنزل علي " رواه مسلم ولم يتحدد على وجه الدقة تاريخ ميلاده ( صلى الله عليه وسلم ) .

أما الثاني : فهو قد ورد في فتوى الشيخ ابن العثيمين أنه لا يجوز الاحتفال بهذه المناسبة - المولد النبوي - لأنها من البدع وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار هذا مختصر رأي الشيخ ويمكن مشاهدة الفتوى بالتفصيل على هذه الوصلة .

http://www.saaid.net/mktarat/Maoled/3.htm

وجزاكم الله خيرا جميعا ان شاء الله .

fagrmasr01
08-03-2009, 03:01 AM
اخى الفاضل أستاذ ابراهيم
جزاك الله خير الجزاء

الفتوى فعلا صحيحة ويتبعها اهل السعودية .. وهى من فتاوى شيخ الاسلام بن تيمية ومفتى الديار السابق ابن العثيمين رحمهما الله

وهما لهما وجهة نظر فى هذا ..
ولكن لغيرهما ايضا وجهات نظر

وهذا ما اشرت اليه فى صدر الموضوع
فللموافقين حججهم وللرافضين حججهم

ويكفى ان ممن احتفلوا بالمولد النبوى الشريف الشيخ محمد متولى الشعراوى وفضيلة الامام الكبر عبد الحليم محمود والشيخ شلتوت والاستاذ الدكتور احمد عمر هاشم رئيس جامعة الازهر السابق وكل منهم له رأيه وله مكانته. ولا نزكى على الله احداً

وهنا يكون اختلاف الأئمة يكون رحمة للأمة

ويجب علينا حين نحتفل .. ألا نقوم ببدع الضلال مثل التمسح بالخشب والحديد مثلا ولا نقوم بتأليه الحبيب صلوات الله وسلامه عليه

وهى فى تحليل الموافقين - وهم من أعمدة الاسلام - أننا نحيى ذكرى هى عطرة فى نفوسنا .. وهى على الاقل أفضل من عيد جلوس بعض الملوك او ذكرى قيام بعض الثورات

ولا ننسى ان للمجتهد
أجران إن أصاب
وأجر إن أخطأ

جزاك الله خير الجزاء استاذ ابراهيم
وكل عام وحضرتك والأسرة بخير

بالمناسبة دى ..
اشتريت الحلاوة واللا لسه