المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تحليل دماغ الرجل والمرأه



lionking
18-07-2012, 11:19 AM
تحليل دماغ الرجل والمرأه




1. تعدد المهام..
• المرأه – عمليات متعدده
فقد صُمم مخ المرأه لتركيز في اكثر من شيء في وقت واحد فيمكنها متابعه التليفزيون والتكلم في التيليفون او ممارسه اعمال المنزل في نفس الوقت

• الرجل – أُحادي العمليه
صُمم عقل الرجل للتركيز في عمل واحد فقط فلايستطيع الرجل مثلا التحدث في التيليفون اثناء مشاهدة التيلفزيون


2. اللغه..
من السهل علي المرأه تعلم لغات جديده ولكن من الصعب عليها ايجاد حلول للمشاكل, بعكس الرجل فمن الصعب عليه تعلم اللغات الجديده ولكن يمكنه ايجاد حل لمشكله ما بسهوله.. ولذلك تكون الطفله الانثي اذكي من الطفل الذكر


3. المهارات التحليليه..
يحتوي عقل الرجل علي مساحه كافيه للمهارات التحليليه, فاذا عرضت عليه خريطه يمكنه تحليل الخريطه وفهم المشكله وايجاد حل او خطه بديله لاعاده البناء
بعكس المرأه فمن الصعب عليها ادراك التفاصيل الموجوده في الخريطه وهيا بالنسبه لها مجرد خطوط


4. قياده السيارات..
تُستخدم المساحه التحليله في عقل الرجل اثناء القياده فيمكنه القياده مسرعا والتحكم في السياره والاتجاهات واذا قابله اي عائق يمكنه التفكير بسرعه وتفاديه
اما المرأه فيلزمها الوقت لادراك وجود عائق علي الطريق والتفكير فيه
ولكن بسبب عدم قدرة تركيز الرجل علي اكثر من شيئ في نفس الوقت فنجد انه يقوم بخفض صوت الراديو او اغلاقه للتركيز فيما امامه


5.الكذب..
يفشل الرجل في الكذب علي المرأه اذا كانت امامه لان عقل المرأه يمكنه ملاحظه 70% من تعابير الوجه , 20% من لغه الجسد , 10 % من حركة الشفاه
بعكس الرجل فهو لا يمتلك تلك الهبه ويمكن للمرأه ان تكذب عليه بسهوله وهيا امامه


6. حل المشاكل..
عند مواجهة الرجل للعديد من المشاكل يقوم عقله تلقائيا بتصنيف المشاكل وفصل كل مشكله ثم يبدء في التفكير في حلول لكل مشكله علي حده
بعكس المرأه فلا يستطيع عقلها تصنيف المشكله وغالبا ماتلجأ لمساعدة الاخرين وتحتاج دائما الي من يسمعها وبمجرد البوح عن مكنونتها يخف عنها حمل المشاكل بغض النظر عن اذا وجدت حل لها او لا


7. مالذي يريده الرجل والمرأه
غالبا مايريد الرجل المال والمنصب والنجاح وايجاد حلول للمشاكل
بينما تريد المرأه الحب والعلاقات الاجتماعيه والاسريه الناجحه


8. الاستياء..
اذا لم تشعر المرأه بالسعاده في علاقاتها فلا تستطيع التركيز في عملها.. واذا لم يكن الرجل سعيد في عمله فلا يسطيع التركيز في العلاقات الخارجيه


9. الحديث..
تستخدم المرأه طريقه غير مباشره في الحديث .. بينما يستخدم الرجل طريقه مباشره في الحديث


10. السيطره علي المشاعر
تتحدث المرأه كثيرا ودون تفكير.. بينما يحرص الرجل علي التفكير في كل حرف قبل نطقه

fagrmasr01
18-07-2012, 05:17 PM
بصراحة الله ينور عليكى

موضوع بجد مهم ومفيد ولذيذ

وخصوصا رقم 5

مش هقولها انا طبعا ... ولكن اهو شهدت شاهدة من أهلها

على فكرة انا جريبت

وممنوع الضررررب

خلود
21-07-2012, 04:31 PM
طيب والله ما انا راده

بس

ههههههههههههه

ماشى ياجمال

ahmedabdelziem
21-07-2012, 10:22 PM
بصراحه الرجل دايما موهوب وصادق
ونمره 5 فعلا هى الموهبه الوحيده اللى بتميز المرأه

وطبعا انا هاستخبى شويه لحد لما اللرد يتنسى

خلود
21-07-2012, 10:37 PM
وطبعا انت هتحصل جمال يااحمد

روح ربنا يسامحك انت وهو بقى

lionking
24-07-2012, 11:15 AM
بصراحة الله ينور عليكى

موضوع بجد مهم ومفيد ولذيذ

وخصوصا رقم 5

مش هقولها انا طبعا ... ولكن اهو شهدت شاهدة من أهلها

على فكرة انا جريبت

وممنوع الضررررب





5.الكذب..
يفشل الرجل في الكذب علي المرأه اذا كانت امامه لان عقل المرأه يمكنه ملاحظه 70% من تعابير الوجه , 20% من لغه الجسد , 10 % من حركة الشفاه
بعكس الرجل فهو لا يمتلك تلك الهبه ويمكن للمرأه ان تكذب عليه بسهوله وهيا امامه


تعالى بس يا حاج
انت بتجري ليه يا جمال

وقعتك سووووووووده

lionking
24-07-2012, 11:17 AM
بصراحه الرجل دايما موهوب وصادق
ونمره 5 فعلا هى الموهبه الوحيده اللى بتميز المرأه

وطبعا انا هاستخبى شويه لحد لما اللرد يتنسى




تعالى يا احمد اقف فى الصف جنب جمال

ده بينوا هيبقى مرار طااااااااااافح

انا هجمع العدد الاول والعقاب جماعى ان شاء الله

يلا جنب بعض ومنغير دوشة واعتراضات

fagrmasr01
24-07-2012, 01:50 PM
لا لا لا

أنا بئا واخد اذن عشرتاشر يوم من العقاب وحفضل هربان لحد لما يغيروا النائم العام هههههههههههههههه واخدة بالك ... اهو ده مش حيغيروه لو بعد عشرمية وعشرة وعشرين قرن من الزمان ... ولا الـ ذا وومان كمان
هههههههههههه

lionking
24-07-2012, 02:42 PM
لا لا لا

أنا بئا واخد اذن عشرتاشر يوم من العقاب وحفضل هربان لحد لما يغيروا النائم العام هههههههههههههههه واخدة بالك ... اهو ده مش حيغيروه لو بعد عشرمية وعشرة وعشرين قرن من الزمان ... ولا الـ ذا وومان كمان
هههههههههههه




مفيش اذن يا حاج ولا اعذار
ووقعتك سووووووده

وبعدين بتفكرني ليه بالمحروق العام دلوقتي

حسبنا الله ونعم الوكيل فيهم

ahmedabdelziem
25-07-2012, 10:59 PM
عقاب ايه ياليون
ومرار طافح ايه بس
هو دايما كده الحقيقه بتزعل
احنا ابناء ادم دايما موهوبين وعقلاء
انما بنات حواء ذكائهم لامؤاخذه يعنى على قدهم
وكبيرهم اوى يعرفوا يكدبوا
وعشان كده الرجال هيفضلوا موهوبين لانهم مش بيكدبوا
ولو انى شخصيا دلوقتى مش عارف حاسس انى بكدب
ههههههههههههههههههههههههههههه

lionking
28-07-2012, 03:33 PM
عقاب ايه ياليون
ومرار طافح ايه بس
هو دايما كده الحقيقه بتزعل
احنا ابناء ادم دايما موهوبين وعقلاء
انما بنات حواء ذكائهم لامؤاخذه يعنى على قدهم
وكبيرهم اوى يعرفوا يكدبوا
وعشان كده الرجال هيفضلوا موهوبين لانهم مش بيكدبوا
ولو انى شخصيا دلوقتى مش عارف حاسس انى بكدب
ههههههههههههههههههههههههههههه




وده ابلغ رد منك

ولو انى شخصيا دلوقتى مش عارف حاسس انى بكدب

ahmedabdelziem
28-07-2012, 09:28 PM
وده ابلغ رد منك

ولو انى شخصيا دلوقتى مش عارف حاسس انى بكدب




يابا علمنى الهايفه
قالوا تعالى فى الهيفه واتصدر
ههههههههههههههههه

lionking
29-07-2012, 12:13 AM
يابا علمنى الهايفه
قالوا تعالى فى الهيفه واتصدر
ههههههههههههههههه



وفين بأه الهايفه اللى انت متصدرلها

ahmedabdelziem
29-07-2012, 02:19 AM
وفين بأه الهايفه اللى انت متصدرلها


اللى تشوفيه ياليون
انا مقدرش اعترض
شوفتى بقا انا قد ايه ديموقراطى
ههههههههههههه

ronarona
26-08-2012, 05:40 AM
]http://center.jeddahbikers.com/uploads/images/jb13457548321.gif[ (http://www.shof3qar.com/land-page/Nasr-city/%D9%85%D8%AF%D9%8A%D9%86%D8%A9-%D9%86%D8%B5%D8%B1/) (http://www.shof3qar.com/land-page/Nasr-city/%D9%85%D8%AF%D9%8A%D9%86%D8%A9-%D9%86%D8%B5%D8%B1/)




شقه للبيع بمدينة نصر (http://www.shof3qar.com/land-page/Nasr-city/%D9%85%D8%AF%D9%8A%D9%86%D8%A9-%D9%86%D8%B5%D8%B1/)

شقق للبيع بمدينة نصر (http://www.shof3qar.com/land-page/Nasr-city/%D9%85%D8%AF%D9%8A%D9%86%D8%A9-%D9%86%D8%B5%D8%B1/)

شقه للايجار بمدينة نصر (http://www.shof3qar.com/land-page/Nasr-city/%D9%85%D8%AF%D9%8A%D9%86%D8%A9-%D9%86%D8%B5%D8%B1/)