المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استشارة من المهندس محمود

mohamedbook
03-05-2010, 05:23 PM
رينوا منزله سيارة جديدة اسمها رينوا سكالا
السيارة من الخارج تبيكال السيارة نيسان صني 2010 بس الشكل الخليجي الي بيتقفل في مصانع كوريا
هل السيارة ديه نفساها السيارة نيسان مع تغير العلامه فقط والشبكة
ام ان السيارة رينوا سكالا بها اختلاف عن النيسان صني الشكل بتاع الخليج
انا مقبل ان شاء الله علي شراء سيارة جديدة انا عجبني الشكل بتاع النيسان الي بينزل في الخليج بس للاسف مش بينزل في مصر ومقتنع بنيسان جدا والتوكليل بتعها كمان لاني مجربها من حوالي سنتين
ولما نزلت الرينوا سكالا وجتها هي هي نفس السيارة هل الموتور وجميع الاشياء الي في السيارة نفسها هي هي السيارة نيسان صني ام يوجد اختلاف بعتبار ان النيسان سيارة ملهاش مشاكل جوهرية
وهل اشتري نيسان صني الشكل الجديد 2010 وتمنها 84 الف
ام اشتري الرينوا سكالا وتمنها 89 الف
انا محتار عندي ثقة في النيسان بعتبار اني مجربها ومجربتش الرينوا ام انا السيارتين نفس الشيء
ارجو منك توضيح كل النقاط ديه او ارشادي الي الاختيار السليم
وجزاك الله خيرا

محمود عبد الله
03-05-2010, 11:37 PM
السياره ليست تيبيكال النيسان و لا حاجة
دى عربية و دى عربية تانية خالص

اما بوجه عام فى فئه من الناس مكتوب عليها يكونوا حقل تجارب للسيارات الجديدة فى السوق
دول الناس اللى بيقدروا يغيروا عربياتهم على فترات قصيره فـ من الاخر مش بتبقى فارقة معاهم
اما الناس اللى بتشترى العربية عشان تعيش معاهم فتره طويلة فدول احسنلهم يجيبوا المضموووووووووووووون

انت بءا مين فى دول ؟؟؟؟
هوا ده السؤال

محمود عبد الله
04-05-2010, 12:00 AM
عموما انا قريب هنزل اتفرج عليها و اعرف حكايتها ايه لانها موجودة بره بالفعل تحت اسم سامسونج
بس انت عارف لو نزلت باللوجوا بتاع سامسونج تبقى اجمد بكتير من الرينو

mohamedbook
04-05-2010, 06:18 AM
عموما انا قريب هنزل اتفرج عليها و اعرف حكايتها ايه لانها موجودة بره بالفعل تحت اسم سامسونج
بس انت عارف لو نزلت باللوجوا بتاع سامسونج تبقى اجمد بكتير من الرينو

السامسونج ونيسان الشكل اخليجي ورينوا سكالا كلهم شكل واحد مش متغير غير اللوجو بتاع الشركة
اما بغير العربية مش عشان الشكل بس عشان لما بحس اني مقبل علي تغيرات في العربييه بفكر اجيب الجديد مع خسائر قليلة عند البيع يعني كلها محصلة بعضها وانا كنت ناوي اجيب نسان 2010 بس لما حسيت من البحث ان العربيتين واحد وان الشكل مختلف ومتور الشكل الجديد جيل جديد واحسن وموفر للبنزين حبيت اجبها
عموما لم اخلص باجابه صريحة في الموضوع
وشكرا علي اهتمامك