المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارز بالجمبرى والكارى



rose
16-04-2010, 03:41 PM
رز بالجمبرى لذيذذذذذذذة
المقادير
3كوب ارز بسمتى مسلوق نص كيلوجمبرى مقشر
2طماطم مكعبات 6ملاعق زيت ذرة بصلة مكعبات
ملح فلفل اسود صحيح حبهان ورق لاورى
قرفة قرنقل عود كارى وكركم
1ملعقة كسبرة خضراء املعقة شبت
الطريقة
نضع البصل فى حلة وعليه 4م زيت وعلية القرفة
وعود القرنفل وحبهان وفلفل الصحيح ويقلب ثم
نضيف الجمبرى وايضا الطماطم والكارى ملح كركم
يترك ليغلى لمدة دقيقتين ويضاف بعد الغلى كزبرة والشبت
نضيف الارز المسلوق ومصفى من الماء ويقلب جيدا
يضاف الية ماء حسب احتياجة و2ملعقة زيت ونغطى
الارز بورق فويل ثم الغطاء الحلة حتى يختفظ بالبخار
ثم يقدم فى طبق وعلية رشة كسبرة وشبت
وبالف هنا وصحتينhttp://files.fatakat.com/bigsmilies/mood9.gif (http://sites.fatakat.com/site-31)

محمود التهامي
16-04-2010, 06:49 PM
:36_3_12[1]:

شكرا جزيلا

بس هبقا اغير البسمتي عشان مافيش بيني وبينه عمار

نور
17-04-2010, 01:46 AM
الله الله على الحاجات الحلوة
تسلم ايدك ياروز

الباشا تلميذ
07-05-2010, 09:38 PM
يسلم ايدك ياروز

http://files.fatakat.com/2010/3/1269970901.gif

دعاء الكروان
08-05-2010, 09:10 AM
http://up.albahaedu.gov.sa/uploads/7eac834a29.gif


جزاكى الله خيرا روز

اميرة حبى انا
08-05-2010, 12:32 PM
جميل يا روز
تسلم ايدك