المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تقطيع البصل بدون بكاء



دعاء الكروان
18-03-2010, 11:51 AM
مشكلة على مااعتقد الكل يواجهها عند تقطيع البصل

الدمــــــــــــــــــــــوع

http://www.kuwaitup.com/tnews/3669.gif (http://www.kuwaitup.com/news/3669.gif)

والمشكلة الاكبر ان مش بس اللي بيقطع البصل

لا..حتى اللي قاعدين بنفس المكان بتواجههم نفس

المشكلة

وتلاقينا حاطين كراتين المناديل بجنبنا وأشكالنا

تفطططططس تضحك

لكن أخييييييرا اكتشفت الحل



بس راح تستفيدو منه


سبب البكا عند تقطيع البصل:

عند تقطيع البصل يطلق مادة طيارة فتتحرك العين حماية نفسها من هياج وإثارة هذه المادة بإسالة الدموع التي تغسل

المادة الطيارة .


ولكي تقطعي البصل بدون بكاء قومي بــ :

أشعال شمعة وضعيها بالقرب من خشبة تقطيع البصل،

لأن الغاز المتطاير من البصل والذي يسبب لنا حرقة العيون ينحرق بالنار قبل ما يصل لأعيوننا!!!


طريقه أخرى:

تبلل السكين بعصير الليمون الحامض قبل البدء بتقطيع البصل

nogafoda
18-03-2010, 04:01 PM
نصيحه غاليه جدا يا دعاء
ربنا يكرمك

نور
18-03-2010, 04:09 PM
نصائح جميلة
وعلى فكرة ممكن توضع البصلة قبل التقطيع في الفريزر او الثلاجة لمدة دقيقة والنتائج برضه كويسة

دعاء الكروان
20-03-2010, 08:38 AM
شكرا نوجا لمرورك الجميل نورتى صفحتى

نور شكرا ا لمرورك الجميل
نورتى الموضوع وشكرا لاضافتك الجميلة

:50 (31):